Bloglovin (NTL) har kommit långt sedan sajten Blogkoll såg ljuset för tio år sedan.
Hittills har bolaget tagit in totalt 100 miljoner kronor i riskkapital. För fem år sedan fick Bloglovin amerikanska investerare och snart därefter var det dags att flytta till New York.
Ambitionen har varit att bygga ett modernt medieföretag, ett sorts Vice ”fast inriktade på kvinnor som letar inspiration inom mode, mat, resor och inredning”, som Bloglovins grundare Mattias Swenson har beskrivit det.
Läs mer: Bloglovin' och Tictails grundare om livet efter Sverige
I fjol, då Bloglovin tog in 35 Mkr i kapital, var målet att senare ta in ytterligare 100 Mkr för att göda bolagets tillväxt.
Ett knappt år senare står det klart att Bloglovin inte har nått fram. Sedan i höstas har Bloglovin lånat 30 Mkr av sina ägare, enligt handlingar Di Digital har tagit del av.
Lånen kommer i form av konvertibler, vilket innebär att långivarna kan välja konvertera pengarna till rabatterade aktier innan lånen löper ut. Om Bloglovin säljs, börsnoteras eller går i konkurs får långivarna tillbaka dubbelt så mycket som de har lånat ut.
Di Digital har sökt storägaren Northzone (NTL). Bloglovins grundare Mattias Swenson vill inte kommentera bolagets finansiering.
Under sitt senast redovisade räkenskapsår, 2015, omsatte Bloglovin drygt 13 Mkr. Samtidigt drogs man med sammanlagt 35 Mkr i förluster.
Under våren 2016 lockade Bloglovins nätverk 10 miljoner besökare i månaden och 750 000 anslutna bloggar, enligt bolaget själva.
”Suget för influencer marketing ökar explosionsartat bland varumärken och mediabyråer och trenden pekar på att det kommer att byggas några influencer marketing-plattformar som blir miljardbolag. Vi planerar att bli ett av dem”, säger Mattias Swenson i en skriftlig kommentar.
Många techbolag har den senaste tiden valt att låna pengar i stället för att emittera nya aktier och därmed späda ut den befintliga ägarkretsen. De kändaste svenska exemplen är musikjättarna Soundcloud (NTL) och Spotify (NTL).