Hoppa till innehållet

Bloglovin lånar 30 miljoner – skjuter på nyemission

Bloglovins nätverk av bloggare och influencers skulle lockat 100 miljoner kronor i riskkapital. I stället lånar det förlusttyngda bolaget pengar av sina ägare.

Bloglovins grundare Mattias Swenson (tv) och bolagets vd Giordano Contestabile.
Bloglovins grundare Mattias Swenson (tv) och bolagets vd Giordano Contestabile.Bild: Axel Öberg

Bloglovin (NTL) har kommit långt sedan sajten Blogkoll såg ljuset för tio år sedan.

Hittills har bolaget tagit in totalt 100 miljoner kronor i riskkapital. För fem år sedan fick Bloglovin amerikanska investerare och snart därefter var det dags att flytta till New York.

Ambitionen har varit att bygga ett modernt medieföretag, ett sorts Vice ”fast inriktade på kvinnor som letar inspiration inom mode, mat, resor och inredning”, som Bloglovins grundare Mattias Swenson har beskrivit det.

Läs mer: Bloglovin' och Tictails grundare om livet efter Sverige

I fjol, då Bloglovin tog in 35 Mkr i kapital, var målet att senare ta in ytterligare 100 Mkr för att göda bolagets tillväxt.

Ett knappt år senare står det klart att Bloglovin inte har nått fram. Sedan i höstas har Bloglovin lånat 30 Mkr av sina ägare, enligt handlingar Di Digital har tagit del av.

Lånen kommer i form av konvertibler, vilket innebär att långivarna kan välja konvertera pengarna till rabatterade aktier innan lånen löper ut. Om Bloglovin säljs, börsnoteras eller går i konkurs får långivarna tillbaka dubbelt så mycket som de har lånat ut.

Di Digital har sökt storägaren Northzone (NTL). Bloglovins grundare Mattias Swenson vill inte kommentera bolagets finansiering.

Under sitt senast redovisade räkenskapsår, 2015, omsatte Bloglovin drygt 13 Mkr. Samtidigt drogs man med sammanlagt 35 Mkr i förluster.

Under våren 2016 lockade Bloglovins nätverk 10 miljoner besökare i månaden och 750 000 anslutna bloggar, enligt bolaget själva.

”Suget för influencer marketing ökar explosionsartat bland varumärken och mediabyråer och trenden pekar på att det kommer att byggas några influencer marketing-plattformar som blir miljardbolag. Vi planerar att bli ett av dem”, säger Mattias Swenson i en skriftlig kommentar.

Många techbolag har den senaste tiden valt att låna pengar i stället för att emittera nya aktier och därmed späda ut den befintliga ägarkretsen. De kändaste svenska exemplen är musikjättarna Soundcloud (NTL) och Spotify (NTL).

Läs mer: Spotify tar jättelån – fyller på med 8 miljarder

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera