Hoppa till innehållet

Bluecall satsar på anställdas psykiska hälsa med nytt kapital

Med fokus på psykisk ohälsa vill e-hälsobolaget Bluecall minska kostnaderna för företag. Nu tar bolaget in färska miljoner av en rad affärsänglar.

Tamara Bernad, Deborah Mühlrad, Lisa Löfgren och Caroline Rödén på Bluecall.
Tamara Bernad, Deborah Mühlrad, Lisa Löfgren och Caroline Rödén på Bluecall.Foto: pressbild.

E-hälsobolaget Bluecall lanserade sin första tjänst 2016 när de satt i Stings inkubator. Bolaget som då erbjöd en digital terapitjänst för privatpersoner har sedan ett par månader tillbaka breddat sin produkt. 

”Vi såg att man hade stora behov för vår tjänst på företagarsidan så vi har flyttat fokus dit. Det finns en högre betalningsvilja bland företag och just psykisk ohälsa kostar bolagen otroligt mycket”, säger medgrundaren Caroline Rödén. 

I dag har bolaget fyra företagskunder med runt 200-300 anställda vardera, däribland ett bemanningsbolag och ett försäkringsbolag. I jämförelse med sjukvårdsförsäkringar vill Bluecall ge de anställda på kundbolagen möjligheten att söka hjälp anonymt innan de behöver sjukskriva sig.

”En skilsmässa kan kosta arbetsgivaren runt 150 000 kronor för minskad prestation. En sjukskrivning kan kosta så mycket som 500 000 till en miljon kronor. Ofta har man inte budgeterat för det”, säger Caroline Rödén. 

För ett år sedan tog Bluecall in 1,7 Mkr från Propel Capital med flera. Nu fyller startupbolaget på med ytterligare kapital från en rad affärsänglar. Rundan på närmare 4 Mkr leds av Soläng Invests Anders Göransson.

”Healthtech är intressant och Bluecall har en enkel lösning på ett stort samhällsproblem. Sedan ser jag grundarteamet med tre väldigt drivna kvinnor som otroligt spännande”, säger Anders Göransson.

Läs även: Så blev Soläng Sveriges största investerare i techbolag

Förutom Soläng Invest går även stressforskaren Helena Schiller, digitaliseringsexperten Ashkan Fardost, tidigare King-toppen Fredrik Åhlberg samt Cecilia Storåkers Hjelmstedt in som delägare.

”Det är väldigt spännande investerare och de sitter på fantastisk kompetens för företaget. Vi har väldigt stora planer för Bluecall nu”, säger Caroline Rödén.

Bluecalls intäkter kommer i dag från en abonnemangsavgift från kundbolagen, som  varje månad får en rapport på antalet samtal och berörda samtalsämnen utan att det preciseras vilken anställd som har tagit kontakt. I dag hanterar Bluecall ungefär 100 samtal i veckan.

”Vårt mål är att öka välmåendet på företagen. Vad vi har märkt är att det är många män som hör av sig. I och med den machokultur som finns tror vi att både vår anonyma samtals- och chattjänst kan hjälpa de personer som annars inte skulle ta hjälp”, säger Caroline Rödén.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera