Hoppa till innehållet

Bluecall satsar på anställdas psykiska hälsa med nytt kapital

Med fokus på psykisk ohälsa vill e-hälsobolaget Bluecall minska kostnaderna för företag. Nu tar bolaget in färska miljoner av en rad affärsänglar.

Tamara Bernad, Deborah Mühlrad, Lisa Löfgren och Caroline Rödén på Bluecall.
Tamara Bernad, Deborah Mühlrad, Lisa Löfgren och Caroline Rödén på Bluecall.Foto: pressbild.

E-hälsobolaget Bluecall lanserade sin första tjänst 2016 när de satt i Stings inkubator. Bolaget som då erbjöd en digital terapitjänst för privatpersoner har sedan ett par månader tillbaka breddat sin produkt. 

”Vi såg att man hade stora behov för vår tjänst på företagarsidan så vi har flyttat fokus dit. Det finns en högre betalningsvilja bland företag och just psykisk ohälsa kostar bolagen otroligt mycket”, säger medgrundaren Caroline Rödén. 

I dag har bolaget fyra företagskunder med runt 200-300 anställda vardera, däribland ett bemanningsbolag och ett försäkringsbolag. I jämförelse med sjukvårdsförsäkringar vill Bluecall ge de anställda på kundbolagen möjligheten att söka hjälp anonymt innan de behöver sjukskriva sig.

”En skilsmässa kan kosta arbetsgivaren runt 150 000 kronor för minskad prestation. En sjukskrivning kan kosta så mycket som 500 000 till en miljon kronor. Ofta har man inte budgeterat för det”, säger Caroline Rödén. 

För ett år sedan tog Bluecall in 1,7 Mkr från Propel Capital med flera. Nu fyller startupbolaget på med ytterligare kapital från en rad affärsänglar. Rundan på närmare 4 Mkr leds av Soläng Invests Anders Göransson.

”Healthtech är intressant och Bluecall har en enkel lösning på ett stort samhällsproblem. Sedan ser jag grundarteamet med tre väldigt drivna kvinnor som otroligt spännande”, säger Anders Göransson.

Läs även: Så blev Soläng Sveriges största investerare i techbolag

Förutom Soläng Invest går även stressforskaren Helena Schiller, digitaliseringsexperten Ashkan Fardost, tidigare King-toppen Fredrik Åhlberg samt Cecilia Storåkers Hjelmstedt in som delägare.

”Det är väldigt spännande investerare och de sitter på fantastisk kompetens för företaget. Vi har väldigt stora planer för Bluecall nu”, säger Caroline Rödén.

Bluecalls intäkter kommer i dag från en abonnemangsavgift från kundbolagen, som  varje månad får en rapport på antalet samtal och berörda samtalsämnen utan att det preciseras vilken anställd som har tagit kontakt. I dag hanterar Bluecall ungefär 100 samtal i veckan.

”Vårt mål är att öka välmåendet på företagen. Vad vi har märkt är att det är många män som hör av sig. I och med den machokultur som finns tror vi att både vår anonyma samtals- och chattjänst kan hjälpa de personer som annars inte skulle ta hjälp”, säger Caroline Rödén.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera