E-hälsobolaget Bluecall lanserade sin första tjänst 2016 när de satt i Stings inkubator. Bolaget som då erbjöd en digital terapitjänst för privatpersoner har sedan ett par månader tillbaka breddat sin produkt.
”Vi såg att man hade stora behov för vår tjänst på företagarsidan så vi har flyttat fokus dit. Det finns en högre betalningsvilja bland företag och just psykisk ohälsa kostar bolagen otroligt mycket”, säger medgrundaren Caroline Rödén.
I dag har bolaget fyra företagskunder med runt 200-300 anställda vardera, däribland ett bemanningsbolag och ett försäkringsbolag. I jämförelse med sjukvårdsförsäkringar vill Bluecall ge de anställda på kundbolagen möjligheten att söka hjälp anonymt innan de behöver sjukskriva sig.
”En skilsmässa kan kosta arbetsgivaren runt 150 000 kronor för minskad prestation. En sjukskrivning kan kosta så mycket som 500 000 till en miljon kronor. Ofta har man inte budgeterat för det”, säger Caroline Rödén.
För ett år sedan tog Bluecall in 1,7 Mkr från Propel Capital med flera. Nu fyller startupbolaget på med ytterligare kapital från en rad affärsänglar. Rundan på närmare 4 Mkr leds av Soläng Invests Anders Göransson.
”Healthtech är intressant och Bluecall har en enkel lösning på ett stort samhällsproblem. Sedan ser jag grundarteamet med tre väldigt drivna kvinnor som otroligt spännande”, säger Anders Göransson.
Läs även: Så blev Soläng Sveriges största investerare i techbolag
Förutom Soläng Invest går även stressforskaren Helena Schiller, digitaliseringsexperten Ashkan Fardost, tidigare King-toppen Fredrik Åhlberg samt Cecilia Storåkers Hjelmstedt in som delägare.
”Det är väldigt spännande investerare och de sitter på fantastisk kompetens för företaget. Vi har väldigt stora planer för Bluecall nu”, säger Caroline Rödén.
Bluecalls intäkter kommer i dag från en abonnemangsavgift från kundbolagen, som varje månad får en rapport på antalet samtal och berörda samtalsämnen utan att det preciseras vilken anställd som har tagit kontakt. I dag hanterar Bluecall ungefär 100 samtal i veckan.
”Vårt mål är att öka välmåendet på företagen. Vad vi har märkt är att det är många män som hör av sig. I och med den machokultur som finns tror vi att både vår anonyma samtals- och chattjänst kan hjälpa de personer som annars inte skulle ta hjälp”, säger Caroline Rödén.