Hoppa till innehållet

BMW:s bildelningstjänst lägger ner i Sverige

Den tyska biljätten BMW:s bildelningstjänst Drivenow lägger ner i Stockholm. Under sina tre år i drift gjorde bolaget en samlad förlust på drygt 69 miljoner kronor.

Drivenows vd Fredrik Ellsäter i samband med lanseringen i Sverige 2015.
Drivenows vd Fredrik Ellsäter i samband med lanseringen i Sverige 2015.Foto: Jonas Eng (Di)

Många stora biltillverkare har vallfärdat in på den växande marknaden för bildelningstjänster i världen. En av aktörerna är Drivenow, helägt av tyska BMW, som lanserade i Sverige under hösten 2015. 

Knappt tre år senare väljer bolaget dock att trycka ner bromsen och helt och hållet lägga ner i Stockholm. Fram till den 31 oktober i år ska Drivenow successivt fasa ut sin bilflotta från gatorna.

”Lägre än förväntat intresse och nyttjande av kunder i Stockholm jämfört med andra Drivenow-städer, samt höjda kostnader för trängselskatt och parkering, har lett att vi inte lyckats nå de mål som krävs för att hålla igång Drivenow i Stockholm”, skriver bolaget på sin hemsida. 

Läs mer: Tysk bildelningstjänst utmanar i Stockholm 

Di Digital har tagit del av Drivenows årsredovisningar sedan starten. Där framgår att den samlade omsättningen har uppgått till knappt 38 miljoner kronor, varav merparten av intäkterna faktiskt kom under 2017, med stora förluster på drygt 69 Mkr.

Företaget kommer fortfarande att bedriva sin verksamhet i andra europeiska städer, så som Berlin, Wien, Köpenhamn, London och San Francisco. 

Drivenows modell skiljer sig något åt från många andra konkurrenter på bildelningsmarknaden. Med en avancerad mobilapp kan man boka ett fordon i ett område utan att behöva ta sig till en specifik hyrstation. Efter att kunden betalat en mindre anslutningsavgift tas hyrtaxan ut för de timmar och minuter som bilen används.

Läs mer: Kartläggning: Uppförsbacke för bildelningstjänsterna i Sverige 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera