Annons

Förlusterna ökar för bokföringsappen – ”Vi växer snabbare nu”

Bokios vd Viktor Stensson.
Bokios vd Viktor Stensson.
Förlusterna ökar för den kostnadsfria bokföringsappen Bokio. Men vd:n Viktor Stensson betonar att utvecklingen går enligt plan – och han spår tiofaldigad omsättning i år.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Gratis, automatiserad bokföring för småföretag. Med denna paroll lanserade Bokio sin tjänst under 2015. 

Sedan dess har man lockat 78 000 småföretag. Antalet kunder växer med cirka 100 om dagen. 

”Vi växer snabbare nu än för ett år sedan”, säger bolagets vd och medgrundare Viktor Stensson.

Han var endast 24 år gammal, och student vid Handelshögskolan i Göteborg, när han grundade Bokio ihop med tre kompanjoner. Redan följande år fick Bokio stöd från Chalmers Ventures och Vinnova, och lanserade sin första produkt.

Läs mer: Bokio fyller på kassan – vill bli ”global standard” för gratis bokföring 

Sedan dess har bolaget tagit in cirka 30 miljoner kronor i riskkapital från en rad kända investerare. I ägarlistan finns bland annat riskkapitalbolaget Creandum, Svea Ekonomi, Inbox Capital, samt affärsänglarna Mattias Miksche och Sophia Bendz.

Vårt mål är att bli en av världens största gratisappar för bokföring.

Pengarna behövs.

Under 2018 steg förlusterna med drygt 10 miljoner kronor till totalt 16,4 Mkr. Omsättningen är fortfarande mycket låg, men dubblades till under året till 1,2 Mkr.

”Utvecklingen går enligt plan. Omsättningen kommer ligga över 10 miljoner kronor i år. Förlusterna kommer att öka, men inte så mycket”, säger Viktor Stensson.

Vid periodens slut hade Bokio 8,4 Mkr i kassan. Det är 17 Mkr lägre än året innan. 

”Vi har inget akut kapitalbehov. Men vi har starka delägare och ska fortsätta växa genom att ta in externt kapital”, säger vd:n.

Bokios nya trea: Filip Åberg, chef för affärsutveckling, Viktor Stensson, vd, och Daniel Träff, operationell chef.
Bokios nya trea: Filip Åberg, chef för affärsutveckling, Viktor Stensson, vd, och Daniel Träff, operationell chef.

I april lanserade Bokio tjänsten i Storbritannien, som blir bolagets andra land. Sedan dess har man lockat kring 1000 kunder där. 

”Vårt mål är att bli en av världens största gratisappar för bokföring med 100 miljoner användare”, säger Viktor Stensson.

Bokios tjänst fungerar genom att användaren fotograferar av sina kvitton med mobilen, laddar upp fakturor och skickar in dem till Bokios AI-motor. Informationen sorteras sedan och bokförs. Användaren får sedan en färdig bokföring och deklaration, som skickas till Skatteverket.

Bolaget tjänar pengar på att sälja tilläggstjänster, främst i samarbete med tredje part. Det rör sig om faktureringstjänster, lån, pensioner, försäkring och juridiska tjänster.

Bokio har idag 45 medarbetare. 

Under våren genomförde man flera nyckelrekryteringar. Filip Åberg, som tidigare var försäljningschef för på IP-Only, blev chef för affärsutveckling. Daniel Träff, tidigare tillväxtchef på Matsmart, blev operationell chef.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer