Hoppa till innehållet

Bokio är ny finalist i Di Startup Tour

Vinnaren av Startup Tours deltävling i Göteborg är Bokio. Bokföringsappen går därmed vidare till finalen i Stockholm som äger rum den 7 december.

Bokios medgrundare och vd Viktor Stensson och Di Digitals Mimi Billing på Startup Tour i Göteborg.
Bokios medgrundare och vd Viktor Stensson och Di Digitals Mimi Billing på Startup Tour i Göteborg.Foto: Jesper Frisk

”Det är kul att vinna, det vill man alltid. Vi ska växa med några tusen användare till nästa gång. Vi har ju en månad på oss”, säger Bokios medgrundare och vd Viktor Stensson som även berättade att appen i dag har 26 000 användare.

Bokios affärsidé som är att erbjuda automatiserad gratis bokföring till små och medelstora bolag föll både publiken och juryn i smaken. Den senare bestod av Christoffer Norman från riskkapitalbolaget Northzone, Jane Walerud på Walerud Ventures, Indra Sharman på EQT Ventures, Andy Johnston på Moor samt Joakim Winggren på Almi Invest.

Läs mer: Bokio fyller på kassan – vill bli ”global standard” för gratis bokföring 

Under pitchen berättade Viktor Stensson att han i skolan hade slagits av att ingen ville syssla med bokföring. 

”Varför måste miljontals människor vara deltidsanställda med bokföring. Vi sätter stopp för den här galenskapen”, sade han.

Han visade ingen brist på självförtroende när han målade upp Bokios framtidsvisioner. 

”Vi vill hamna i en position där vi är för bokföring vad Google är för sök. Det ska bli nästan socialt oacceptabelt att inte använda Bokio. Det är den positionen vi kommer vara i senast om tre år”, sade han.

Bokios konkurrens under eventet bestod av Mina Tjänster, Suavoo, Skipperi, Zeptagram, Ekkono Solutions och Hey Code. 

Läs mer: Sju bolag slåss om finalplats i Di Startup Tour i Göteborg 

I finalen i Stockholm får bokföringsappen sällskap av Inkbay Tattoo, Smart Video och Epishine som gick vidare från delfinalerna i Stockholm, Umeå och Linköping. I Stockholm har bolagen chansen att vinna 1 miljon kronor i annonspengar.  

På scen i Göteborg stod även två hedersgäster, nämligen Patrik Arnesson, medgrundare till techbolaget Football Addicts, och serieentreprenören Susanne Birgersdotter, som förutom sin appfabrik med bland annat 5:2 Hälsodieten även har startat spelbolaget Igotcha.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera