”Det är kul att vinna, det vill man alltid. Vi ska växa med några tusen användare till nästa gång. Vi har ju en månad på oss”, säger Bokios medgrundare och vd Viktor Stensson som även berättade att appen i dag har 26 000 användare.
Bokios affärsidé som är att erbjuda automatiserad gratis bokföring till små och medelstora bolag föll både publiken och juryn i smaken. Den senare bestod av Christoffer Norman från riskkapitalbolaget Northzone, Jane Walerud på Walerud Ventures, Indra Sharman på EQT Ventures, Andy Johnston på Moor samt Joakim Winggren på Almi Invest.
Läs mer: Bokio fyller på kassan – vill bli ”global standard” för gratis bokföring
Under pitchen berättade Viktor Stensson att han i skolan hade slagits av att ingen ville syssla med bokföring.
”Varför måste miljontals människor vara deltidsanställda med bokföring. Vi sätter stopp för den här galenskapen”, sade han.
Han visade ingen brist på självförtroende när han målade upp Bokios framtidsvisioner.
”Vi vill hamna i en position där vi är för bokföring vad Google är för sök. Det ska bli nästan socialt oacceptabelt att inte använda Bokio. Det är den positionen vi kommer vara i senast om tre år”, sade han.
Bokios konkurrens under eventet bestod av Mina Tjänster, Suavoo, Skipperi, Zeptagram, Ekkono Solutions och Hey Code.
Läs mer: Sju bolag slåss om finalplats i Di Startup Tour i Göteborg
I finalen i Stockholm får bokföringsappen sällskap av Inkbay Tattoo, Smart Video och Epishine som gick vidare från delfinalerna i Stockholm, Umeå och Linköping. I Stockholm har bolagen chansen att vinna 1 miljon kronor i annonspengar.
På scen i Göteborg stod även två hedersgäster, nämligen Patrik Arnesson, medgrundare till techbolaget Football Addicts, och serieentreprenören Susanne Birgersdotter, som förutom sin appfabrik med bland annat 5:2 Hälsodieten även har startat spelbolaget Igotcha.