”Det här blir lite av en gamechanger på marknaden. Vi erbjuder redovisningsbyråer möjligheten att slippa det manuella bokföringsarbetet och fokusera på mer avancerad rådgivning istället”, säger Bokios vd och grundare Viktor Stensson.
Göteborgsbolaget Bokio startades 2014 och lanserade sin första produkt i augusti i fjol. Ambitionen är att bli en ledande bokföringstjänst genom att erbjuda gratis, automatiserad bokföring till små och medelstora bolag.
Som Di Digital redan rapporterat växer Bokio i raketfart. Bolaget uppger att de redan har lockat kring 6 500 företag och får in cirka 50 nya kunder om dagen.
Tjänsten funkar så att användaren fotograferar av eller scannar in sina kvitton och fakturor med mobilen och skickar in dem till Bokios AI-motor. Informationen sorteras och bokförs och användaren får sedan en färdig bokföring och deklaration, som användaren skickar till Skatteverket.
Fram till nu har intäkterna varit få.
Utvecklingen av tjänsten har istället finansierats av de fyra grundarna: vd Viktor Stensson, teknikchef Mikael Eliasson, strategichef Joel Rozada och designansvarig Emma Rozada. Man har även tagit in 500 000 kronor från Vinnova och Chalmers Ventures.
Men nästa kapitalrunda blir betydligt större. Enligt vd Viktor Stensson förhandlar man med flera riskkapitalbolag om att ta in hela 50 miljoner kronor i en så kallad A-runda. Pengarna ska användas till att påskynda expansionen i Sverige och utomlands.
”Det ser lovande ut. Förhoppningsvis blir det klart redan innan jul”, säger vd Viktor Stensson.
Till saken hör att Bokio även fått sin första storkund. Det rör sig om ett avtal med Fortner, en av Sveriges största redovisningsbyråer.
”Många redovisningsbyråer har en enorm utmaning framför sig när det gäller digitalisering av kundernas material och effektivisering av arbetsflödet. Denna lösning gör det möjligt att koppla ihop kunden och konsulten med vårt resurscenter i Vietnam och artificiell intelligens”, säger Patrik Torkelson, vd på Fortner med cirka 1800 företagskudner.
Läs mer: Efter miljardbudet: Fortnox-profilens nya satsning
Enligt Viktor Stensson blir Bokio i princip lönsamt, enbart på detta avtal.
”Det är en bra affär som kan vara värd uppåt fem miljoner kronor per år. Vi kan bli lönsamma nästa år bara på denna affär”, säger vd Viktor Stensson.
Vad innebär avtalet exakt?
”Det innebär att Fortner stegvis låter sina 2 000 bolagskunder använda Bokio. På sikt kommer de att ha oss som en central del av sin verksamhet och jobba mer med rådgivning istället.”
Er tjänst är gratis. Hur tjänar ni pengar på detta?
”Det vi tar betalt för är en bättre användarupplevelse och effektivare internprocess på bokföringsbyrån. Bland annat har vi en plattform för kommunikation mellan Fortners konsulter och slutkunden.”
Vad är slutmålet för Bokio?
”Vi vill visa att man kan bygga ett plattformsbolag i Europa där Bokio är det självklara valet för bokföring, fakturering och företagsadministration. Om man startar ett bolag ska det vara lika naturligt att öppna ett gratis Bokio-konto som det är att öppna ett Gmail-konto för sin mail. Vi ska tjäna pengar på förmedling av finansiella tjänster, samt på avtal som det vi har med Fortner.”
Läs mer: Bokios konkurrent Dooer tar in 40 miljoner kronorSam Nurmis Pingdom har prisats som en Di Gasell Foto: Jack Mikrut