Annons

Bokskaparna Solentro expanderar i Europa

Hampus (tv) och Tobias Schildfat, grundare av Solentro.
Hampus (tv) och Tobias Schildfat, grundare av Solentro. Foto: Fredrik Norrlid
Omkring 135 000 personer använder i dag Solentro för att skapa sina egna böcker. Nu väntar en expansion på ytterligare tre marknader i Europa.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Solentro grundades 2008 med idén om att låta användarna tillverka sina egna böcker, i så lite som ett enda exemplar.

Affärsidén kom när bröderna Tobias och Hampus Schildfat ville göra en inbunden bok till sin pappas födelsedag där vänner, släktingar och arbetskamrater kunde bidra med text och bild. De upptäckte då att det inte var så lätt att göra en bok i ett exemplar.

... har man gjort en bok en gång så gör man det ofta en gång till

I dag har tjänsten drygt 135 000 användare som gör allt från fotoböcker i ett exemplar till egenutgivna böcker med något större upplaga.

”I Sverige har vi kopplat på bokhandlare på tjänsten som gör att man kan ge ut sin egen bok som automatiskt trycks upp när någon beställer den”, säger Hampus Schildfat.

Läs mer: Ebay köper Malmöbolaget Expertmaker

Solentro har kunder i fler än 30 länder. Sverige är fortfarande den enskilt största marknaden, men sammantaget säljer företaget mer utomlands än i Sverige.

”USA har växt bra och är vår näst största marknad, men det finns bra potential i Europa också. Vi har ett bra inflöde av nya kunder och återköpsgraden är hög – har man gjort en bok en gång så gör man det ofta en gång till”, säger Tobias Schildfat.

Tjänsten finns i dag på sju språk och i höst lanseras Solentro på italienska, franska och nederländska.

”Det innebär att vi är etablerade på samtliga betydande marknader i Västeuropa och Nordamerika”, säger Tobias Schildfat.

Solentro omsatte 5,9 miljoner kronor under 2015 och gjorde ett resultat efter finansiella poster på 1 Mkr. Enligt Bolagsverket har Solentro tagit in totalt 1,5 Mkr i nyemissioner.

”Att fortsätta växa i Sverige är viktigt, men ett resultat av framgångarna utomlands gör att vi lägger mer och mer krut på den internationella marknaden”, säger Hampus Schildfat.

Läs mer: Malmöbolag antaget till Y Combinator

Solentro är inte ensamma om att erbjuda fotoböcker och egenutgivning, men enligt grundarna är man tämligen ensamma om att erbjuda användaren att skapa vilken bok som helst.

”När vi kom in på marknaden konkurrerade vi med en hög kvalitet på den tryckta produkten. Idag har tryckkvaliteten höjts hos samtliga aktörer, vilket är bra för branschen, och i dag vinner vi kunder främst med användarvänlighet istället”, säger Tobias Schildfat.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies