Hoppa till innehållet

Bokskaparna Solentro expanderar i Europa

Omkring 135 000 personer använder i dag Solentro för att skapa sina egna böcker. Nu väntar en expansion på ytterligare tre marknader i Europa.

Hampus (tv) och Tobias Schildfat, grundare av Solentro.
Hampus (tv) och Tobias Schildfat, grundare av Solentro.Foto: Fredrik Norrlid

Solentro grundades 2008 med idén om att låta användarna tillverka sina egna böcker, i så lite som ett enda exemplar.

Affärsidén kom när bröderna Tobias och Hampus Schildfat ville göra en inbunden bok till sin pappas födelsedag där vänner, släktingar och arbetskamrater kunde bidra med text och bild. De upptäckte då att det inte var så lätt att göra en bok i ett exemplar.

... har man gjort en bok en gång så gör man det ofta en gång till

I dag har tjänsten drygt 135 000 användare som gör allt från fotoböcker i ett exemplar till egenutgivna böcker med något större upplaga.

”I Sverige har vi kopplat på bokhandlare på tjänsten som gör att man kan ge ut sin egen bok som automatiskt trycks upp när någon beställer den”, säger Hampus Schildfat.

Läs mer: Ebay köper Malmöbolaget Expertmaker

Solentro har kunder i fler än 30 länder. Sverige är fortfarande den enskilt största marknaden, men sammantaget säljer företaget mer utomlands än i Sverige.

”USA har växt bra och är vår näst största marknad, men det finns bra potential i Europa också. Vi har ett bra inflöde av nya kunder och återköpsgraden är hög – har man gjort en bok en gång så gör man det ofta en gång till”, säger Tobias Schildfat.

Tjänsten finns i dag på sju språk och i höst lanseras Solentro på italienska, franska och nederländska.

”Det innebär att vi är etablerade på samtliga betydande marknader i Västeuropa och Nordamerika”, säger Tobias Schildfat.

Solentro omsatte 5,9 miljoner kronor under 2015 och gjorde ett resultat efter finansiella poster på 1 Mkr. Enligt Bolagsverket har Solentro tagit in totalt 1,5 Mkr i nyemissioner.

”Att fortsätta växa i Sverige är viktigt, men ett resultat av framgångarna utomlands gör att vi lägger mer och mer krut på den internationella marknaden”, säger Hampus Schildfat.

Läs mer: Malmöbolag antaget till Y Combinator

Solentro är inte ensamma om att erbjuda fotoböcker och egenutgivning, men enligt grundarna är man tämligen ensamma om att erbjuda användaren att skapa vilken bok som helst.

”När vi kom in på marknaden konkurrerade vi med en hög kvalitet på den tryckta produkten. Idag har tryckkvaliteten höjts hos samtliga aktörer, vilket är bra för branschen, och i dag vinner vi kunder främst med användarvänlighet istället”, säger Tobias Schildfat.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera