Annons

Bolagen som sänker din elräkning med ny teknik

Smarta värmepumpar, smarta elmätare och algoritmer som håller koll på förbrukningen. Ny teknik gör det lättare än någonsin att optimera elräkningen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Digitaliseringen har kommit långt inom många områden. Men när det gäller elförsörjningen finns det fortfarande mycket att göra, enligt Alexander Lidgren som är vd på det börsnoterade investmentbolaget Cleantech Invest som investerar i bland annat energistartups.

”Det är hög tid att vi får reda på hur elen förbrukas i våra hem. Allt vi får idag är ju en summa på elräkningen.”

En färsk studie från Uppsala universitet kom fram till att när hyresgäster fick betala själva för elen – istället för att den ingick i hyran – förbrukades 35 procent mindre el per bostad.

Alexander Lidgren tror att framtidens elräkningar kommer se annorlunda ut. Det kommer ge samhället hållbarhetsvinster och privatpersonen ekonomiska vinster.

Elbranschen är hetare än någonsin och i dag finns en rad svenska och nordiska startupbolag som jobbar med att digitalisera elförbrukningen genom artificiell intelligens (AI), optimering eller smarta termostater. Även etablerade aktörer har visat intresse för de nya tjänsterna och jättar som Eon och Vattenfall låter bland annat kunderna ha koll på sin elförbrukning via appar.

Även i Silicon Valley är el på tapeten. Ett exempel är sökjätten Google som redan 2014 köpte det smarta termostatbolaget Nest Labs för hela 30 miljarder kronor.

Läs även: Så funkar nya Google

”Vi ser det som att det är inom det här området som några av framtidens största bolag kommer att byggas", säger Alexander Lidgren.

Skälet till att det nu växer fram många smarta elbolag är enligt honom att det är lättare att optimera elförbrukningen när allt digitaliseras och kopplas ihop. Billigare sensorer och sjunkande kostnader för bandbredd och processorer gör att det går att mäta och analysera sådant som förr var svårt för en privatperson.

Förr var man tvungen att gå runt och titta och knacka på grejer, men nu är det mycket lättare att ha koll på sin förbrukning, hävdar han. I dag finns en uppsjö appar som visar exakt hur mycket el du förbrukar genom att köra en tvättmaskin eller höja inomhustemperaturen några grader.

Läs även: Här är startupbolagen som ska rädda bostadsmarknaden

”Vi kommer att se tillbaka och tycka att det var underligt att vi inte visste hur vår el förbrukades. Att inte ha en optimerad elkonsumtion kommer att framstå som konstigt i framtiden.”

Enligt honom kan ganska enkla grepp minska en privatpersons el-förbrukning. 

"Om man inte vet att ens kyl drar tio gånger mer än grannens så störs man inte av det”, säger han. 

Här är några av bolagen som vill digitalisera din elförbrukning:

Manetos: Bank-id-grundarens nya satsning på smarta hem
Foto:
Medgrundare och vd Trued Holmquist. Foto: Joey Abrait

Sedan starten 2010 har svenska Manetos på olika sätt ordnat en finansiering på drygt 100 miljoner kronor. Pengarna har de använt till att lansera styrning av vattenvärme skarpt. Men bolaget jobbat även på att digitalisera brytarna som finns i proppskåp. Det skulle göra att hundratusentals fastigheter i Sverige som använder direktverkande el skulle få möjlighet att mäta och optimera sin elförbrukning.

Grundidén är att förenkla uppvärmningen i hem, om det så sker genom vatten, fjärrvärme, bergvärme, pellets eller något annat. Istället för att vrida på reglage i källaren vill Manetos att villaägare ska använda deras hårdvara och app för att optimera värmen och förbrukningen i huset.

Medgrundare är Trued Holmquist som har en bakgrund som senior vice president på Handelsbanken och har byggt upp och varit vd för tjänsten Bank-id. Handelsbankens förre ordförande och vd Lars O. Grönstedt är ordförande för smarta hem-bolaget.

Läs mer: Bank-id-grundarens smarta hem-bolag finansieras med 100 miljoner kronor

Eliq: Bygger en smart elmätare (NTL)
Foto:
Foto: Eliq

Eliqs smarta elmätare använder data för att ta reda på vilka prylar i hemmet som drar för mycket el. Tjänsten kan bland annat skicka notifikationer om elanvändningen avviker från det normala.

Produkterna har bland annat sålts genom Mediamarkt och Ikea. De säljs även som en integrerad del i smarta hem-system. Förra sommaren tog bolaget in omkring 5 miljoner kronor i riskkapital från ett investmentbolag.

I början av april rapporterades det att Eliq slutit ett avtal med ett franskt elbolag och dessutom tagit in James Monighan, som tidigare varit hög chef på Samsungs Internet of things-bolag Smart things, som rådgivare.

Eliq har bland annat uppmärksammats av WWF Climatesolver och belönats med E-Prize som delas ut av Veckans Affärer och Eon.

Tibber: Vill sälja mindre el – med hjälp av AI (NTL)
Foto:
Daniel Lindén och Edgeir Vårdal Aksnes har grundat Tibber. Foto: Annika Falkuggla

Svensk-norska Tibber var ett av bolagen som vann den entreprenörstävling som hotellkungen Petter Stordalen utlyst i sin självbiografi.

Nyligen tog bolaget in 3 miljoner kronor för att öka tempot i utvecklingen – och lansera sin tjänst.

Läs mer: Stordalen-backade Tibber lanseras och tar in nya pengar

Tibber har utvecklat en mobilapp och AI-tjänst som låter användare följa elanvändningen i hemmet och som ger tips på hur man kan både minska förbrukningen och styra den mot de av dygnets perioder då elen är billigare. Kunder som är villaägare med egen uppvärmning kan också koppla upp tjänsten mot en smart termostat. Tibber utvecklar mjukvaran och agerar elleverantör mot kunderna.

”Vi är ett elbolag som vill sälja mindre el istället för mer. Det är inte att sälja el som vi tjänar pengar på utan den tjänst vi erbjuder - att minska elanvändande och kostnader”, berättade Daniel Lindén i samband med att Petter Stordalen investerade i bolaget.

Greenely: Mäter hushållens elkonsumtion (NTL)
Foto:
Greenely: Christina Skoglund, Business Developer, Tanmoy Bari, vd, Fredrik Hagblom, Product Manager och Muhammad Al Abassi, R&D Manager.

Till skillnad mot flera av produkterna kräver KTH-bolaget Greenelys tjänst ingen hårdvaruinstallation utan består av en app som låter användarna analysera sin elförbrukning. I appen illustreras elanvändningen med ett träd som vissnar vid en hög elförbrukning och grönskar vid en låg.

Greenely riktar sig inte direkt till privatpersoner utan låter större bolag erbjuda appen till sina kunder genom en licensmodell. I augusti 2015 slöt Greenely ett avtal med den statliga bolånebanken SBAB.

Läs mer: SBAB köper mobiltjänst av KTH-företag

Bolaget grundades 2014 och har tagit in omkring 10 miljoner i riskkapital.

Watty: Deras AI visar hur du förbrukar el (NTL)
Foto:
Medgrundare och vd Hjalmar Nilssonne. Foto: Watty

Watty har utvecklat en AI-tjänst som visar hur mycket elektricitet varje elektrisk pryl i hemmet använder. Appen ger hushållen koll på hur mycket el som används i jämförelse med i andra liknande hem och ger råd för hur man ska sänka sina elkostnader.

”Den typen av produkter har funnits länge men vi tar det till nästa nivå. Vi har koncentrerat oss på att ta fram en mjukvara med AI som är bättre att analysera energiförbrukning än människor och som även kan slå larm om något går fel med någon elprodukt i hemmet när man inte är där”, sade Wattys vd och medgrundare Hjalmar Nilsonne till Di Digital i samband med att bolaget tog in närmare 30 miljoner kronor från bland annat EQT Ventures.

Bland investerarna finns även Cleantech Invest.

Läs mer: Energistartupen Watty tar in 30 miljoner

Ngenic: Deras algoritmer gör värmepumpen smartare (NTL)
Foto:
Foto: Ngenic

Precis som Nest som köptes av Google utvecklar Uppsalabolaget Ngenic smarta termostater som effektiviserar uppvärmningen av hem.

Systemet fungerar för fjärrvärme och värmepumpar och kan styras med exempelvis en mobiltelefon. Dessutom kan Ngenics givare känna av om solen skiner och då påminna värmesystemet om att huset är på väg att värmas upp naturligt.

Bolaget har tagit in omkring 10 miljoner kronor i riskkapital.

Hudya: Norrmännen bjuder in kunderna för att utveckla produkten
Foto:
Foto: Hudya/press

Den norska startupen Hudya som grundades 2016 står i begrepp att lansera sin produkt i Sverige. De fyra grundarna har tillsammans satsat 8 miljoner norska kronor på Hudya. Målsättningen är att modernisera elbranschen med hjälp av digitalisering och så kallad co-creation, det vill säga att kunderna är med och utvecklar produkten.

”Istället för att låsa in sina kunder gäller det att hela tiden leverera en bra produkt till rimliga priser. För att lyckas med det satsar vi stort på digitala processer och co-creation", säger Morten Kvam, kommunikationschef och medgrundare.

Kunderna bjuds in till en digital plattform för co-creation där de kan vara med och påverka Hudyas produkter genom att ge egna förslag eller rösta på andras förslag. Tanken är att det ska göra utvecklingsarbetet snabbare och billigare och ge produkter som ligger nära kunderas behov.

Läs även: Nio robotar som vill in i ditt hem

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies