Annons

Bolagsjättar utreds för GDPR-brister – riskerar sanktionsavgifter

Spotify, Boozt, H&M och Klarna Bank utreds av Datainspektionen för brister i sin personuppgiftsbehandling efter oönskade reklammejl, rapporterar nyhetsbyrån Siren. Svar avkrävs inom kort, och eventuellt hotar sanktionsavgifter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De nämnda bolagen är några exempel, skriver Siren och nämner bakgrunden: anmälningar till Datainspektionen om bland annat upprepade oönskade nyhetsbrev, lagrade kreditkortsuppgifter och direktmarknadsföring trots borttagna konton – i strid med GDPR.

Flera av anmälarna är baserade i utlandet. En anmälan Di har tagit del av är från en polack som sommaren 2019 klagade på att han trots uppsagd prenumeration fick reklammail från H&M flera gånger i veckan.

Datainspektionen vill nu av H&M få reda på hur de hanterat den klagandes begäran, om man har för avsikt att göra det, eller hur man har resonerat för att inte göra det.

Bland övriga bolag som utreds finns betaltjänstbolaget Izettle, nyhetsförmedlaren Cision, den First North-listade mobilspelsutvecklaren Mag Interactive och den nyligen börsnoterade tidskriftsaggregatorn Readly.

Datainspektionen kräver svar från bolagen inom de närmaste veckorna, för H&M exempelvis senast 12 november.

Efter granskningen väntas beslut, där H&M och övriga granskade bolag riskerar sanktionsavgifter.

För den som slarvar med att efterleva GDPR kan det bli dyrt, enligt vad Di rapporterade i maj 2018. I sanktionsarsenalen ingår böter på upp till fyra procent av ett bolags globala årsomsättning.

”Maxbeloppet är väldigt högt, men avgifterna kommer att sättas i proportion till försyndelsen”, sade Datainspektionens dataråd Agneta Runmarker till Di.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer