Hoppa till innehållet

”Bolån nästa steg för startups”

Om fem år kommer det inte bara vara storbankerna som erbjuder bolån. Det säger Johan Lundberg, vd för riskkapitalbolaget NFT Ventures.

Johan Lundberg, vd NFT Ventures.
Johan Lundberg, vd NFT Ventures.

Stockholm har vuxit fram som en av de hetaste städerna inom Fintech. Bolag som Klarna och Izettle har tagit ledartröjan, inte bara i Sverige utan i världen.

”Sverige ligger kanske 3-4 år före i dag, det är något vi behöver ta till vara på”, sa Johan Lundberg, partner på NFT Ventures på Dagens industris konferens Fintech.

Hans har flera förklaringar till att just Stockholm blivit en så starkt lysande stjärna i Fintech-sektorn. Hög andel användare av internetbank, innovationsarv och höga anställningskostnader som tvingat fram effektivitet är tre av förklaringarna. Dessutom har de starka inhemska bankerna, och avsaknaden av amerikanska och brittiska banker, varit gynnsamt.

”Stockholms position i dag är mycket tack vare de stora bankerna. De stora bankerna har jobbat mycket med kostnader kontra intäkter och blivit bra på att driva innovation”, sa Johan Lundberg.

”Amerikanska och engelska banker är ett sänke som drar ned innovationen. Vi är därför väldigt glada att de hållit sig borta från Norden. Om jag öppnar ett konto på Bank of America i New York och åker till San Francisco och vill ta ut pengar så är det en mardröm. Deras banksystem är inte lika utvecklat som här”.

NFT Ventures har bland annat investerat i lån- och finansbolag som Toborrow, Betalo och Tessin. Johan Lundberg ser mängder av nya områden där startups kommer att kunna utmana bankerna framåt. Lönekonton och sparande är två intressanta områden.

”Det finns runt 500 bankprodukter så det finns mycket att gräva i. Vi frågar oss om bankrevolutionen har startat? Men nej, vi har inte sett någonting ännu. Vi har bara sett ett litet skrap på ytan”.

Ett särskilt intressant område för nya finansstartups är den lukrativa bolånemarknaden som ligger öppen för startupbolagen, enligt Johan Lundberg.

 ”Jag tror att vi kommer att se bolåneförmedlarna hitta finansiering och börja låna ut pengar, det ligger inte så långt fram.”

Den stora tröskeln för att erbjuda bolån är naturligtvis att det krävs en helt annan finansieringsstorlek jämfört med mindre finansstartups då bolåneaktörer behöver tillgång till stora mängder kapital. Men Johan Lundberg tror att inte att det kommer att stoppa nya bolag för att ge sig in på bolånemarknaden.

”Ge det fem år så kommer vi se att de bolag som vi idag talar om som startups kommer att ge ut bostadsobligationer och erbjuda bolån.”

Vad är det som behöver hända innan det här tar fart?

”Det jag tror att startupbolagen måste göra är att fortsätta bygga upp en historik där de kan visa att de tagit rätt beslut mot sina kunder. De bygger idag kundrelationer, kunddata och kunskap om kreditbetygsättning. Om de gör det rätt kan jag inte se varför till exempel Lendo skulle kunna ge ut egna lån i framtiden.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera