Hoppa till innehållet

Bolåneförmedlaren Consector vänder till lönsamhet efter rekordförlust

Fintechbolaget Consector lanserade appen Lånekoll under fjolåret och ökade omsättningen med 35 procent, men samtidigt dubblades förlusterna på sista raden. Nu fokuserar bolaget på bolånemarknaden och tar upp kampen med Tink, Schibstedägda Mitt Bolån och Enkla.

Consectors Jonas Ryberg, vice VD, och Pontus Holgersson, VD. 
Consectors Jonas Ryberg, vice VD, och Pontus Holgersson, VD. Foto: Press.

Låneförmedlaren Consector (NTL) startades 2014 och har sedan dess tagit in cirka 25 miljoner kronor i riskkapital från riskkapitalbolagen Optimizer Invest (NTL) och Verdane Capital (NTL), samt en rad affärsänglar.

I mitten på 2017 lanserade de appen Lånekoll – som förmedlar privatlån och bolån hos samarbetsbanker. Det gav viss effekt på intäktssidan och omsättningen steg med drygt 35 procent till 21,3 Mkr, enligt den färska årsredovisningen som Di Digital har tagit del av.

Fintechbolaget noterar samtidigt en rekordstor rörelseförlust på 14,6 Mkr för 2017, mer än det dubbla i jämförelse med året dessförinnan.

”Det var ett år med mycket fokus på utveckling. Vi lanserade appen under året och gjorde stora investeringar i verksamheten, till exempel testade vi marknadsföring i väldigt många olika kanaler vilket ofta är dyrt. Helt enligt plan tog vi mycket kostnader för att skapa förutsättningar för ett framgångsrikt 2018”, säger Pontus Holgersson, vd på Consector.

Läs mer: Låneförmedlaren Consector lanserar app för bolån

Sedan lanseringen av Lånekoll har appen fått över 10 000 användare och det totala värdet på Consectors förmedlade lån har precis nått över 2 miljarder kronor, uppger bolaget.

”Det handlar i huvudsak om blancolån. Nu växer däremot vår bolåneaffär snabbare och det är där vi lägger vårt fokus, vår tid och våra resurser. De kommande åren kommer det öppnas fler möjligheter för oss förmedlare att kunna ansluta bolånefonder, bolåneinstitut och banker till våra tjänster”, säger Pontus Holgersson.

Under andra kvartalet 2018 kommer bolaget för första gången att visa upp lönsamhet och ett positivt kassaflöde, uppger bolaget. Det beror i all väsentlighet på de växande bolåneförfrågningarna.

Läs mer: Klarna-veteranen ska hjälpa storbankerna tackla bolåneutmanare 

För helåret prognostiserar Consector en omsättning på cirka 35 Mkr och ett positivt rörelseresultat på 2 Mkr. Därmed finns det inget brännande behov av att ta in ytterligare riskkapital, enligt vd:n.

”Vi tittar på olika alternativ för hur vi ska finansiera den fortsatta satsningen. Nu när vi har positiva siffror känner vi ingen stress att ta in mer externt kapital. Men vi är så klart alltid intresserade av bra ägare, om det skulle bli aktuellt”, säger Pontus Holgersson.

I dagsläget har bolaget drygt 40 anställda i Stockholm och Malmö, men siktar på att utöka personalstyrkan under året. Consector har som målsättning att bli marknadsledande i Norden inom låneförmedling – på en marknad där Pontus Holgersson tidigare pekat ut Tink, Schibstedägda Mitt Bolån och Enkla som de största konkurrenterna.

Läs mer: Rekordförlust för Tink – men bankaffären växer: "Långt över förväntningarna" 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera