Hoppa till innehållet

Bolåneoptimeraren: ”Vi är helt ensamma om det här”

Robotrådgivarna strider om att tjäna mest pengar åt sina kunder. Men Bofink algoritmer har fokuserat på ett problem grundarna ser är större – att sänka skulden. 

Joachim Ronneback Thomson är en av grundarna bakom Bofink och talare på Di:s fintechevent.
Joachim Ronneback Thomson är en av grundarna bakom Bofink och talare på Di:s fintechevent.Foto: Jonas Eng.

Det är trångt bland robotrådgivarna på den svenska fintechscenen. Det började med uppstickare som Opti, Primepilot och Sigma Stocks. Sen vaknade nischbankerna, varav Nordnet är en. Nu har även storbankerna börjat skruva på sig. Och mestadels handlar algoritmerna om hur och var kunderna ska placera sitt sparkapital för att öka värdet mest.

På scenen på Di:s Fintechevent kliver Bofinks vd och medgrundare upp, men det är inte tillgångsplaceringar han är intresserad av, istället är det svenskarnas största skuld – bolånet. 

”Genomsnittssvensken har en månadslön i besparingar. Det är netto 20 000 kronor. På skuldsidan ligger det genomsnittliga bolånet på 2 miljoner kronor”, säger Joachim Ronneback Thomson från scenen. 

Läs även: KTH-bolaget Bofink vill optimera ditt bolån 

Fintechbolaget Bofink föddes på KTH 2015 då grundarna Joachim Ronneback Thomson och Petter Aronsson tog fram en algoritm med hjälp av en av universitetets främsta professorer inom optimeringsmatematik. 

”För två år sedan började vi med att göra en algoritm som avsåg rörlig och fast ränta. Nu har vi byggt fyra algoritmer till”, säger Joachim Ronneback Thomson.

För två veckor sedan släppte Bofink sin app som han beskriver som en hälsokoll på användarens bolån. Enligt Joachim Ronneback Thomson har appen redan 9 000 användare och växer med 300 personer dagligen. 

”Om en vecka släpps den på Android”, säger han.

Med hjälp av bank-id plockar Bofink till sig informationen från banken och analyserar lånets ränta, bindningstid, belåningsgrad och amortering. Med hjälp av bolagets algoritmer ger Bofink användaren ett betyg och genom sina samarbetspartners Boolio och Mitt Bolån kan bolaget erbjuda lösningar på hur användaren ska förbättra sin lånebild.

Det är också just genom sina samarbetspartners som Bofink tjänar sina pengar. 

Läs även: Tuva Palm: Nordnets nya robot ska sköta bolån 

Joachim Ronneback Thomson tror att han kommer kunna locka till sig samarbeten med storbankerna framöver, mycket på grund av att Bofink erbjuder något mer än bara ett svar på vilken rörlig ränta som är bäst. 

”De andra uppstickarna svarar egentligen bara på konkurrenskraftig ens boränta är. Bankerna har inte velat vara med på samarbeten med de andra eftersom det bara har handlat om att pressa den rörliga räntan. Vi tar ett helhetstänk.”

Bofink har tagit fram en plattform för tilltänkta samarbetspartners och hoppas att den kommer kunna locka bankerna. 

”På det viset kommer bankerna både kunna hitta nya kunder och få fler kunder att stanna kvar med dem”, säger Joachim Ronneback Thomson. 

Redan nu har Nordnet flaggat för att även dess robotrådgivare ska ta hand om bolån. Men trots det och andra aktörer känner sig Bofinks grundare långt ifrån övriga AI-tjänster på marknaden.

”Vi är helt ensamma på skuldsidan och det fokuset är viktigt för oss. Tidigare hade vi ett antal andra lån som exempelvis Blankolån men nu fokuserar vi på enbart bolån. Man kan vara bra på mycket men inte bäst på allt.”

Läs även: Schibsteds bolåne-startup gör en pivot – utmanar storbankerna 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera