De senaste månaderna har storbankerna utmanats på bred front av en rad fintech-bolag som vill ha en del av bolåne-kakan.
Bolag som Hypoteket, Enkla och Stabelo har redan fått intresseanmälningar från tusentals kunder till sina digitala bolåneerbjudanden. Nu verkar även bankcheferna att få upp ögonen för utmanarna.
Läs mer: Enkla: ”Vi fortsätter enligt plan efter mötet med FI”
Under en presskonferens i samband med onsdagens kvartalsrapport flaggade Handelsbankens vd Anders Bouvin för att banken måste digitalisera för att få ner kostnaderna och därmed kunna effektivisera.
Enligt vd:n kostar bara administrationen av bolån en halv miljard kronor varje år för Handelsbanken.
Bouvin konstaterade även att "det hänt en hel del" på marknaden där mindre institut tagit en större andel av nyutlåningen under de senaste kvartalen.
Läs mer: Avanza ökar i bolånebolaget Stabelo
"Konkurrensen har skärpts ytterligare och det är något som har pågått under en period. Men vår nyutlåning är mer eller mindre i linje med vår marknadsandel", sade han.
Även Nordea tog upp frågan om en ökad konkurrens i branschen under onsdagens presentation av bankens delårsrapport.
"Jag tror att vi kommer att gå igenom en period där vi kommer att se vad nya konkurrenter gör. Men vi har visat att vi kan spela med", sade vd Casper von Koskull.
Läs mer: Kunderna rusar till nya billiga bolån – miljarder i potten
Under torsdagen presenterade Swedbank sin rapport och även där togs frågan om de nya bolånekonkurrenterna upp.
"Vi följer de här nya jättenoggrant, hur de tänker och vad de gör. Det är kul när det kommer in något nytt, så det är många aspekter av det här. Det är klart att vi påverkas på så sätt att vi måste hela tiden måste granska oss själva, vårt erbjudande och vår prissättning", sade vd Birgitte Bonnesen.