Annons

Bolåneutmanare driver på bankernas digitalisering: "Det är klart att vi påverkas"

Nordeas vd Casper von Koskull (tv), Swedbanks vd Birgitte Bonnesen (mitten) och Handelsbankens vd Anders Bouvin (th).
Nordeas vd Casper von Koskull (tv), Swedbanks vd Birgitte Bonnesen (mitten) och Handelsbankens vd Anders Bouvin (th). Foto: TT
Uppstickarna erbjuder låga räntor och tar upp kampen med storbankerna om svenska bolånekunder. Nu riktas bankchefernas blickar mot de digitaliserade bolånen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De senaste månaderna har storbankerna utmanats på bred front av en rad fintech-bolag som vill ha en del av bolåne-kakan.

Bolag som Hypoteket, Enkla och Stabelo har redan fått intresseanmälningar från tusentals kunder till sina digitala bolåneerbjudanden. Nu verkar även bankcheferna att få upp ögonen för utmanarna.

Läs mer: Enkla: ”Vi fortsätter enligt plan efter mötet med FI” 

Under en presskonferens i samband med onsdagens kvartalsrapport flaggade Handelsbankens vd Anders Bouvin för att banken måste digitalisera för att få ner kostnaderna och därmed kunna effektivisera.

Enligt vd:n kostar bara administrationen av bolån en halv miljard kronor varje år för Handelsbanken. 

Bouvin konstaterade även att "det hänt en hel del" på marknaden där mindre institut tagit en större andel av nyutlåningen under de senaste kvartalen.

Läs mer: Avanza ökar i bolånebolaget Stabelo 

"Konkurrensen har skärpts ytterligare och det är något som har pågått under en period. Men vår nyutlåning är mer eller mindre i linje med vår marknadsandel", sade han.

Även Nordea tog upp frågan om en ökad konkurrens i branschen under onsdagens presentation av bankens delårsrapport.

"Jag tror att vi kommer att gå igenom en period där vi kommer att se vad nya konkurrenter gör. Men vi har visat att vi kan spela med", sade vd Casper von Koskull.

Läs mer: Kunderna rusar till nya billiga bolån – miljarder i potten 

Under torsdagen presenterade Swedbank sin rapport och även där togs frågan om de nya bolånekonkurrenterna upp.  

"Vi följer de här nya jättenoggrant, hur de tänker och vad de gör. Det är kul när det kommer in något nytt, så det är många aspekter av det här. Det är klart att vi påverkas på så sätt att vi måste hela tiden måste granska oss själva, vårt erbjudande och vår prissättning", sade vd Birgitte Bonnesen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer