Hoppa till innehållet

Bolunds måltavla: Så mycket ökade kundernas miljardskuld till Klarna

Krediter till slutkunder är Klarnas klart största tillgång. Vid slutet av 2019 uppgick ”utlåning till allmänheten” till nära 30 miljarder kronor – en ökning med 33 procent.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) försöker driva igenom en lag som skulle begränsa hur Klarna får använda kreditbetalning som förval.
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) försöker driva igenom en lag som skulle begränsa hur Klarna får använda kreditbetalning som förval.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) vill se en lag som innebär att betaltjänstföretag inte längre först får presentera kredit som betalsätt inom e-handeln, om det finns andra alternativ. Krediten får inte heller fyllas i på förhand i kassan.

Det är något Klarna vänder sig kraftigt emot – och det är lätt att förstå varför.

Läs mer: Miljardförlust för Klarna – kreditförlusterna fördubblas

I företagets årsredovisning för 2019 har just den delen av verksamheten, utlåningen till personer som handlar via tjänsten, stigit med tio miljarder kronor jämfört med föregående år.

Totalt var användare skyldiga Klarna 29,6 miljarder kronor för gjorda köp vid utgången av förra året.

”Det är en följ av en ökning i antalet transaktioner”, säger Klarnas kommunikationschef Aoife Houlihan.

”Många av våra produkter är kreditbaserade därför dyker de upp i balansräkningen. Men det är en följd av framgången på nya marknader där vi växer. Det blir också en effekt av att vi jobbar med större och större butikskedjor. Det driver på den typen av tillväxt”, säger hon.

Klarna vill inte gå ut med exakt hur stor del av de 29,6 miljarderna som belastat svenska kunder. 

Läs mer: Nu är istället Sverige det stora problemet för Klarna

Men baserat på omsättningen per region, där Sverige står för 28 procent av intäkterna, skulle 8,33 miljarder kronor – grovt räknat – kunna vara svenskarnas skulder.

Klarnas intäkter från räntor på den typen av krediter uppgick 2019 till 2,79 miljarder kronor.

Att Klarna vänt till förlust, med ett nettoresultat på minus 902 miljoner kronor, för första gången förklarar Aoife Houlihan med att stora investeringar gjorts under året, och att bolaget snart kommer att presentera nya marknader till följd av dessa.

”Vi är väldigt lugna och trygga i det här. Det är väldigt medvetna beslut som gjorts under året, från styrelse och ledning. Redan i somras presenterade vi de finansiella planerna så den här är absolut inget som är oväntat på något vis”, säger hon.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera