Hoppa till innehållet

Bolunds måltavla: Så mycket ökade kundernas miljardskuld till Klarna

Krediter till slutkunder är Klarnas klart största tillgång. Vid slutet av 2019 uppgick ”utlåning till allmänheten” till nära 30 miljarder kronor – en ökning med 33 procent.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) försöker driva igenom en lag som skulle begränsa hur Klarna får använda kreditbetalning som förval.
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) försöker driva igenom en lag som skulle begränsa hur Klarna får använda kreditbetalning som förval.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) vill se en lag som innebär att betaltjänstföretag inte längre först får presentera kredit som betalsätt inom e-handeln, om det finns andra alternativ. Krediten får inte heller fyllas i på förhand i kassan.

Det är något Klarna vänder sig kraftigt emot – och det är lätt att förstå varför.

Läs mer: Miljardförlust för Klarna – kreditförlusterna fördubblas

I företagets årsredovisning för 2019 har just den delen av verksamheten, utlåningen till personer som handlar via tjänsten, stigit med tio miljarder kronor jämfört med föregående år.

Totalt var användare skyldiga Klarna 29,6 miljarder kronor för gjorda köp vid utgången av förra året.

”Det är en följ av en ökning i antalet transaktioner”, säger Klarnas kommunikationschef Aoife Houlihan.

”Många av våra produkter är kreditbaserade därför dyker de upp i balansräkningen. Men det är en följd av framgången på nya marknader där vi växer. Det blir också en effekt av att vi jobbar med större och större butikskedjor. Det driver på den typen av tillväxt”, säger hon.

Klarna vill inte gå ut med exakt hur stor del av de 29,6 miljarderna som belastat svenska kunder. 

Läs mer: Nu är istället Sverige det stora problemet för Klarna

Men baserat på omsättningen per region, där Sverige står för 28 procent av intäkterna, skulle 8,33 miljarder kronor – grovt räknat – kunna vara svenskarnas skulder.

Klarnas intäkter från räntor på den typen av krediter uppgick 2019 till 2,79 miljarder kronor.

Att Klarna vänt till förlust, med ett nettoresultat på minus 902 miljoner kronor, för första gången förklarar Aoife Houlihan med att stora investeringar gjorts under året, och att bolaget snart kommer att presentera nya marknader till följd av dessa.

”Vi är väldigt lugna och trygga i det här. Det är väldigt medvetna beslut som gjorts under året, från styrelse och ledning. Redan i somras presenterade vi de finansiella planerna så den här är absolut inget som är oväntat på något vis”, säger hon.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera