Hoppa till innehållet

Bonnier får ”ökad aptit” att investera efter Toca Boca-affären

Försäljningen av Toca Boca spär på investeringsviljan hos Bonnier Growth Media. Bolaget  har tidigare investerat cirka 100 Mkr om året i digitala tillväxtbolag. ”Vi har ännu mer aptit nu”, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media.

Ulrika Saxon är vd för Bonnier Growth Media och styrelseledamot i Toca Boca.
Ulrika Saxon är vd för Bonnier Growth Media och styrelseledamot i Toca Boca.Foto: Evelina Carborn

Efter minst nio månader av förhandlingar blev affären slutligen klar. Under torsdagen bekräftade Bonnier Growth Media att barn-appsbolaget Toca Boca säljs till Spin Master, ett börsnoterat kanadensiskt leksaksföretag med en omsättning på över 1 miljard dollar år 2015. Bolaget äger bland annat den klassiska byggleksaken Meccano.

Läs mer: Bonnier säljer Toca Boca

Toca Boca har sedan starten 2011 utvecklats till att ha närmare 80 anställda och kontor i San Francisco, New York, Stockholm och Toronto. Under åren har man lanserat ett trettiotal internationella barnappar på plattformar som Apple, Amazon och Google. De har sammanlagt laddats ned över 140 miljoner gånger.

Under 2014 växte nettoomsättningen för Toca Boca AB med 28 procent till 82,1 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 11 miljoner kronor. Några siffror för 2015 är dock inte tillgängliga.

Hur mycket Bonnier tar in på försäljningen är hemligt. Di Digital har tidigare rapporterat om kvalificerade gissningar på mellan 500 Mkr och en miljard kronor.

”Vi har lovat köparen, som ju är ett noterat bolag, att inte offentliggöra prislappen. Men jag kan säga att det är en signifikant summa som vi är väldigt nöja med”, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media och ledamot i Toca Bocas styrelse.

Di Digital möter henne, glad och lättad på bolagets nybyggda huvudkontor i Atlasområdet i Stockholm. 

Vi har rapporterat om detta sedan augusti. Varför tog försäljningen så lång tid?

”Det tar sin tid när intresset är stort på en global marknad. Vi har haft samtal med medelstora och stora bolag och konglomerat inom barnkategorin, underhållning med mera. Det tar tid att processa. 

Det tar sin tid när intresset är stort på en global marknad.

Rör det sig om över tio uppvaktare?

”Ja.”

Vi har rapporterat att processen sköttes av Raine, en amerikansk investmentbank.

”Ja, de har varit vår huvudrådgivare i affären.”

Vad ska ni göra med pengarna?

”Vi ska fortsätta investera i digitala tillväxtbolag, och har ännu mer aptit nu. I fjol investerade vi i Acast och Resolution Games, och vi ökade vårt ägande i Refunder, FLX och United Screens. Om vi kan fortsätta att tillsammans med entreprenörer bygga upp verksamheter till riktigt bra affärer för Bonnier så vore det fantastiskt.

Bonnier Growth Media har ju 13 portföljbolag som omsätter cirka 2 miljarder kronor om året. Vi har investerat cirka 100 Mkr årligen i förvärv, vissa år mer.”

Vad ska ni investera i för slags bolag framöver?

”Digitala snabbväxande bolag som i någon mån är medierelaterade. I vår sourcing har vi särskilt fokus på digitala marknadsplatser, som Refunder, och innehållsplattformar som till exempel Acast, United Screens, KIT och Tailsweep.”

Vad har varit nycken till Toca Bocas framgång?

”Teamet bakom Toca Boca med Björn, Emil och Caroline i spetsen har varit den viktigaste framgångsfaktorn. En annan nyckelfaktor var beslutet att redan efter första året flytta huvudkontoret till San Francisco, där närheten till internationella jättar som Apple, Google blev avgörande.”

Varför säljer ni Toca Boca i detta läge?

”Vi har under fem år fått vara med och bygga Toca Boca från scratch till en position som ett världsledande varumärke inom barnappar. När bolaget nu skall ta ett nästa stort steg in på helt nya verksamhetsområden och med ett geografiskt fokus på Nordamerika är tidpunkten nu rätt för oss på Bonnier Growth Media att sälja.”

Vad ska hända med bolaget?

”Toca Boca ska nu bredda sig och bygger två nya affärsområden. Den ena är fysiska produkter, det vill säga merchandising och licensing. Den andra är rörlig bild, framförallt i Nordamerika, som redan idag är Toca Bocas viktigaste marknad. Det är därför strategiskt rätt för bolaget ta in en ny ägare som har sitt fokus just där och kan erbjuda de bästa förutsättningarna för fortsatt tillväxt.”

Vad, konkret kan vi vänta oss?

”Vår vd Björn Jeffery kan nog berätta mer om det. Men redan idag finns det figurer inom Sago Sago, som är ett varumärke för mindre barn inom Toca Boca-familjen. De har inlett produktion av leksaker och kommer att vidareutveckla detta inom fler kategorier. Vidare har Toca Boca inlett en tv-satsning med en nytt specialistteam på plats i New York, de är i en beta-testfas just nu.

Läs även: Toca Bocas vd efter affären: "Jag är lättad"

Stämmer det att viss personal har hoppat av under försäljningen?

”Det är inte min bild. Tvärtom, jag upplever att Toca Boca-teamet är nytända på det nya som väntar.”

Hur påverkas personalen av detta rent generellt?

”Det kan jag inte svara på i detalj. Men min uppfattning är att köparen delar vår bild av att Toca Boca består av duktiga entreprenörer och en fantastisk kultur.”

Vd för Toca Boca är Björn Jeffery, med bas i San Francisco. Bonnier AB äger även Dagens industri.

Läs mer: Bonnier säljer Toca Boca

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera