Annons

Bonnier får ”ökad aptit” att investera efter Toca Boca-affären

Ulrika Saxon är vd för Bonnier Growth Media och styrelseledamot i Toca Boca.
Ulrika Saxon är vd för Bonnier Growth Media och styrelseledamot i Toca Boca. Foto: Evelina Carborn
Försäljningen av Toca Boca spär på investeringsviljan hos Bonnier Growth Media. Bolaget  har tidigare investerat cirka 100 Mkr om året i digitala tillväxtbolag. ”Vi har ännu mer aptit nu”, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Efter minst nio månader av förhandlingar blev affären slutligen klar. Under torsdagen bekräftade Bonnier Growth Media att barn-appsbolaget Toca Boca säljs till Spin Master, ett börsnoterat kanadensiskt leksaksföretag med en omsättning på över 1 miljard dollar år 2015. Bolaget äger bland annat den klassiska byggleksaken Meccano.

Läs mer: Bonnier säljer Toca Boca

Toca Boca har sedan starten 2011 utvecklats till att ha närmare 80 anställda och kontor i San Francisco, New York, Stockholm och Toronto. Under åren har man lanserat ett trettiotal internationella barnappar på plattformar som Apple, Amazon och Google. De har sammanlagt laddats ned över 140 miljoner gånger.

Under 2014 växte nettoomsättningen för Toca Boca AB med 28 procent till 82,1 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 11 miljoner kronor. Några siffror för 2015 är dock inte tillgängliga.

Hur mycket Bonnier tar in på försäljningen är hemligt. Di Digital har tidigare rapporterat om kvalificerade gissningar på mellan 500 Mkr och en miljard kronor.

”Vi har lovat köparen, som ju är ett noterat bolag, att inte offentliggöra prislappen. Men jag kan säga att det är en signifikant summa som vi är väldigt nöja med”, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media och ledamot i Toca Bocas styrelse.

Di Digital möter henne, glad och lättad på bolagets nybyggda huvudkontor i Atlasområdet i Stockholm. 

Vi har rapporterat om detta sedan augusti. Varför tog försäljningen så lång tid?

”Det tar sin tid när intresset är stort på en global marknad. Vi har haft samtal med medelstora och stora bolag och konglomerat inom barnkategorin, underhållning med mera. Det tar tid att processa. 

Det tar sin tid när intresset är stort på en global marknad.

Rör det sig om över tio uppvaktare?

”Ja.”

Vi har rapporterat att processen sköttes av Raine, en amerikansk investmentbank.

”Ja, de har varit vår huvudrådgivare i affären.”

Vad ska ni göra med pengarna?

”Vi ska fortsätta investera i digitala tillväxtbolag, och har ännu mer aptit nu. I fjol investerade vi i Acast och Resolution Games, och vi ökade vårt ägande i Refunder, FLX och United Screens. Om vi kan fortsätta att tillsammans med entreprenörer bygga upp verksamheter till riktigt bra affärer för Bonnier så vore det fantastiskt.

Bonnier Growth Media har ju 13 portföljbolag som omsätter cirka 2 miljarder kronor om året. Vi har investerat cirka 100 Mkr årligen i förvärv, vissa år mer.”

Vad ska ni investera i för slags bolag framöver?

”Digitala snabbväxande bolag som i någon mån är medierelaterade. I vår sourcing har vi särskilt fokus på digitala marknadsplatser, som Refunder, och innehållsplattformar som till exempel Acast, United Screens, KIT och Tailsweep.”

Vad har varit nycken till Toca Bocas framgång?

”Teamet bakom Toca Boca med Björn, Emil och Caroline i spetsen har varit den viktigaste framgångsfaktorn. En annan nyckelfaktor var beslutet att redan efter första året flytta huvudkontoret till San Francisco, där närheten till internationella jättar som Apple, Google blev avgörande.”

Varför säljer ni Toca Boca i detta läge?

”Vi har under fem år fått vara med och bygga Toca Boca från scratch till en position som ett världsledande varumärke inom barnappar. När bolaget nu skall ta ett nästa stort steg in på helt nya verksamhetsområden och med ett geografiskt fokus på Nordamerika är tidpunkten nu rätt för oss på Bonnier Growth Media att sälja.”

Vad ska hända med bolaget?

”Toca Boca ska nu bredda sig och bygger två nya affärsområden. Den ena är fysiska produkter, det vill säga merchandising och licensing. Den andra är rörlig bild, framförallt i Nordamerika, som redan idag är Toca Bocas viktigaste marknad. Det är därför strategiskt rätt för bolaget ta in en ny ägare som har sitt fokus just där och kan erbjuda de bästa förutsättningarna för fortsatt tillväxt.”

Vad, konkret kan vi vänta oss?

”Vår vd Björn Jeffery kan nog berätta mer om det. Men redan idag finns det figurer inom Sago Sago, som är ett varumärke för mindre barn inom Toca Boca-familjen. De har inlett produktion av leksaker och kommer att vidareutveckla detta inom fler kategorier. Vidare har Toca Boca inlett en tv-satsning med en nytt specialistteam på plats i New York, de är i en beta-testfas just nu.

Läs även: Toca Bocas vd efter affären: "Jag är lättad"

Stämmer det att viss personal har hoppat av under försäljningen?

”Det är inte min bild. Tvärtom, jag upplever att Toca Boca-teamet är nytända på det nya som väntar.”

Hur påverkas personalen av detta rent generellt?

”Det kan jag inte svara på i detalj. Men min uppfattning är att köparen delar vår bild av att Toca Boca består av duktiga entreprenörer och en fantastisk kultur.”

Vd för Toca Boca är Björn Jeffery, med bas i San Francisco. Bonnier AB äger även Dagens industri.

Läs mer: Bonnier säljer Toca Boca

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies