Hoppa till innehållet

”Affären är inget att skryta om för Bonnier”

United Screens säljs för något mer än vad bolaget värderades till redan från start. Det går onekligen att tjäna pengar på Youtube. De svenska influencer-nätverken verkar bara ha satsat på fel modell, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto: Danny Moloshok/Patrik Andersson

Det fem år gamla Youtube-nätverket United Screens säljs till tyska RTL Group för 120 miljoner kronor. Storägaren Bonnier (som även äger Dagens industri) verkar ha fått bråttom att sälja.

United Screens tog en relativt tidig position på den digitala mediemarknaden. Jämte konkurrenten Splay utvecklade men en affär som liknade en agentur, medieplattform och säljorganisation på samma gång. För tjänsterna tog man en andel av stjärnornas annonsintäkter.

I dag, fem år senare, har den positionen visat sig vara överflödig.

Den distribution nätverken erbjuder kan vara mycket värt för den som saknar plattform. Det gäller dock inte innehållsmaskiner som Kenza, Pewdiepie eller Anna Nyström – som tillsammans har skrapat ihop över 20 miljoner följare (bara på Instagram!). Vem behöver då en mellanhand?

Att influencer-nätverkens makt dalar bekräftas deras egna siffror.

Läs mer: Tysk mediejätte köper United Screens för 120 miljoner

United Screens värderades till 100 miljoner kronor redan som nygrundat bolag 2013, i samband med att Bonnier Ventures investerade 20 miljoner kronor.

Fem år senare verkar Bonnier få 20 procents avkastning den ursprungliga investeringen. I riskkapitalsammanhang är den siffran inget att skryta om.

I samband med uppköpet värderas United Screens till 1,2 gånger sin omsättning. Så värderas inte techbolag med skalbara affärer.

Därmed inte sagt att det inte går att tjäna pengar på Youtube.

Svenska Epidemic Sound säljer musik som influencers och produktionsbolag fritt kan använda sig av utan att behöva rapportera till exempelvis Stim. Liksom United Screens ska Epidemic Sound i fjol ha omsatt drygt 100 miljoner kronor, enligt sin egen uppskattning.

Det finns dock en viss skillnad i hur bolagen värderas. När Epidemic Sound nyligen släppte in EQT som delägare värderades bolaget till 1,1 miljarder kronor, eller 11 gånger omsättningen.

Vad är då skillnaden?

Epidemic Sound står högre upp i värdekedjan. Så länge det produceras innehåll löser bolaget ett stort problem (licenslös musik) för en växande bransch. Platsen mellan producent (influencern) och plattform (Youtube eller Instagram) – den som influencer-nätverken innehaft – har blivit allt mer bortrationaliserad.

Vinnarna ser ut att vara United Screens andra två grundare, Jan Zachrison och Oscar Höglund. De lämnade nämligen bolaget 2015 för att satsa just på Epidemic Sound – där de också är medgrundare.

Läs mer: Epidemic Sound går över miljarden – då passar grundarna på att sälja

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera