Hoppa till innehållet

Bonnier hoppas sälja Toca Boca innan nyår

Bonniers försäljning av Toca Boca rycker allt närmare. Ambitionen är att sälja hela bolaget, som gör pedagogiska appar för barn, redan innan årsskiftet, enligt en källa till Di Digital.

Toca Boca har lanserat 29 appar sedan lanseringen 2011
Toca Boca har lanserat 29 appar sedan lanseringen 2011

Det var i augusti i år som Di Digital rapporterade att Bonnier anlitat en amerikansk investmentbank för att sälja framgångssagan Toca Boca, med sina pedagogiska barnappar. Uppgiften bekräftades delvis av Ulrika Saxon, affärsområdeschef och vd för Bonnier Growth Media och ledamot i Toca Bocas styrelse. Hon betonade dock att man letade efter nya affärspartners, som ville investera i bolaget och bli delägare.

Enligt Di Digitals källa ska huvudspåret dock hela tiden ha varit att sälja hela bolaget på ett bräde. Samtal om delägande ska främst vara ett första steg i denna process.

Banken bakom försäljningsprocessen är, enligt uppgift, Raine, en så kallad merchant bank med fokus på teknik, media och telekom. Bolaget har kontor i New York, Los Angeles, San Francisco, London och Shanghai.

Just nu återstår flera budgivare. Men förhoppningen är ändå att affären ska vara i hamn innan årsskiftet.

Hur mycket Bonnier skulle kunna kamma hem på en försäljning är svårt att säga. Men en källa i venture capital-sektorn har tidigare för Di Digital gissat att Toca Boca kan värderas till mellan 500 Mkr och en miljard kronor, om framtiden bedöms som ljus.

Ett möjligt problem är att flera nyckelpersoner, enligt uppgift, är på väg att sluta på bolaget.

Bonnierägda Toca Boca har annars utvecklats till ett riktigt succébolag. Sedan starten 2011 har man lanserat 29 internationella barnappar till plattformar som Apple, Amazon, Google.

Toca Boca har kontor i Stockholm, San Francisco och New York.

I fjol växte nettoomsättningem för Toca Boca AB med 28 procent till 82,1 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 11 miljoner kronor. Bolaget delade ut knappt 11 miljoner kronor i koncernbidrag till Tidnings AB Marieberg inom Bonnier AB. Resultatet landade dock på blygsamma 290.000 kronor.

Toca Boca har länge varit ett högprioriterat bolag inom Bonnier, med många nyckelpersoner i styrelsen. Ordförande i Toca Boca är Jonas von Hedenberg, investeringschef på Bonnier Growth Media. Andra ledamöter är Jonas Bonnier, tidigare koncernchef för Bonnier AB, Ulrika Saxon och Oscar Höglund, en av medgrundarna till Youtubenätverket United Screens, med Bonnier som delägare.

Vd för Toca Boca är Björn Jeffery, med bas i San Francisco. Antalet anställda ökade med 7 personer i fjol och uppgick vid årsskiftet till 23 personer. Enligt uppgift har bolaget närmre 75 anställda idag.

Di Digital har sökt Ulrika Saxon och Jonas von Hedenberg för en kommentar.

Bonnier AB äger även Dagens industri.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera