Hoppa till innehållet

Bonnier och Atomico investerar när underjordisk grönsaksodlare tar in 1,5 miljarder

Atomico och Bonnier går tillsammans in som delägare i ännu ett bolag. Denna gång investerar de i tyska Infarm, som odlar grönsaker vertikalt längs med väggarna, när de tar in motsvarande 1,5 miljarder kronor.

Efter mångmiljardförsäljningen av TV4 till Telia ökar Bonnier sina investeringar i startups. 

I veckan kom nyheten att mediekoncernen blir delägare i Klarna, i samband med en jätterunda som värderar betalbolaget till 93 miljarder kronor. Sedan tidigare är även Skypemiljardären Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico delägare i Klarna.

Nu går duon in tillsammans i ännu ett bolag. Denna gång handlar det om tyska Infarm som odlar grönsaker med hjälp av uppkopplade och smarta växthus. Bolaget som grundades 2013 skördar omkring 500 000 plantor per månad i 30 städer i tio olika länder. 

Enligt Infarm minskar tekniken behovet av utrymme med 99,5 procent, eftersom odlingen sker vertikalt längs med väggarna. Vattenbehovet sägs sjunka med 95 procent och transporter samt kemikalier minskar med 90 procent jämfört med traditionell odling. 

Infarm tog in 880 miljoner kronor i riskkapital förra året och har nu tagit in ytterligare 1,5 miljarder kronor. Kapitalet ska användas till fortsatt expansion i Europa, Nordamerika och Asien. Infarm räknar med att bli störst i världen på området med en total odlingsarea på 460 000 kvadratmeter 2025. 

Den senaste rundan leddes av riskkapitalbolaget LGT Lightstone med deltagande av Hanaco, Bonnier, Haniel och Latitude samt stöd från befintliga ägare som Atomico, Triplepoint Capital, Mons Capital och Astanor Ventures.

”Pandemin har satt ett globalt fokus på utmaningarna kring ekologi och jordbruk. Vi kommer att ändra hur folk tar fram, äter och tänker kring mat”, säger Infarms medgrundare och vd Erez Galonska, i ett uttalande.

Det senaste året har Infarm blivit partner till några av världens största livsmedelskedjor som Albert Heij i Nederländerna, Aldi i Tyskland, Coop i Danmark, Kroger i USA och Marks & Spencer samt Selfridges i Storbritannien.

I Sverige finns bolaget Swegreen inom samma sektor, som går under varumärket Stadsbonden, men de siktar på en mer blygsam omsättning på 4 Mkr i år. 

Läs mer: De tar över konkursade stadsodlingen: ”Har femdubblat försäljningen”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera