Annons

Bonnier och Atomico investerar när underjordisk grönsaksodlare tar in 1,5 miljarder

Atomico och Bonnier går tillsammans in som delägare i ännu ett bolag. Denna gång investerar de i tyska Infarm, som odlar grönsaker vertikalt längs med väggarna, när de tar in motsvarande 1,5 miljarder kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Efter mångmiljardförsäljningen av TV4 till Telia ökar Bonnier sina investeringar i startups. 

I veckan kom nyheten att mediekoncernen blir delägare i Klarna, i samband med en jätterunda som värderar betalbolaget till 93 miljarder kronor. Sedan tidigare är även Skypemiljardären Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico delägare i Klarna.

Nu går duon in tillsammans i ännu ett bolag. Denna gång handlar det om tyska Infarm som odlar grönsaker med hjälp av uppkopplade och smarta växthus. Bolaget som grundades 2013 skördar omkring 500 000 plantor per månad i 30 städer i tio olika länder. 

Enligt Infarm minskar tekniken behovet av utrymme med 99,5 procent, eftersom odlingen sker vertikalt längs med väggarna. Vattenbehovet sägs sjunka med 95 procent och transporter samt kemikalier minskar med 90 procent jämfört med traditionell odling. 

Infarm tog in 880 miljoner kronor i riskkapital förra året och har nu tagit in ytterligare 1,5 miljarder kronor. Kapitalet ska användas till fortsatt expansion i Europa, Nordamerika och Asien. Infarm räknar med att bli störst i världen på området med en total odlingsarea på 460 000 kvadratmeter 2025. 

Den senaste rundan leddes av riskkapitalbolaget LGT Lightstone med deltagande av Hanaco, Bonnier, Haniel och Latitude samt stöd från befintliga ägare som Atomico, Triplepoint Capital, Mons Capital och Astanor Ventures.

”Pandemin har satt ett globalt fokus på utmaningarna kring ekologi och jordbruk. Vi kommer att ändra hur folk tar fram, äter och tänker kring mat”, säger Infarms medgrundare och vd Erez Galonska, i ett uttalande.

Det senaste året har Infarm blivit partner till några av världens största livsmedelskedjor som Albert Heij i Nederländerna, Aldi i Tyskland, Coop i Danmark, Kroger i USA och Marks & Spencer samt Selfridges i Storbritannien.

I Sverige finns bolaget Swegreen inom samma sektor, som går under varumärket Stadsbonden, men de siktar på en mer blygsam omsättning på 4 Mkr i år. 

Läs mer: De tar över konkursade stadsodlingen: ”Har femdubblat försäljningen”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer