Hoppa till innehållet

Bonnier och Atomico investerar när underjordisk grönsaksodlare tar in 1,5 miljarder

Atomico och Bonnier går tillsammans in som delägare i ännu ett bolag. Denna gång investerar de i tyska Infarm, som odlar grönsaker vertikalt längs med väggarna, när de tar in motsvarande 1,5 miljarder kronor.

Efter mångmiljardförsäljningen av TV4 till Telia ökar Bonnier sina investeringar i startups. 

I veckan kom nyheten att mediekoncernen blir delägare i Klarna, i samband med en jätterunda som värderar betalbolaget till 93 miljarder kronor. Sedan tidigare är även Skypemiljardären Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico delägare i Klarna.

Nu går duon in tillsammans i ännu ett bolag. Denna gång handlar det om tyska Infarm som odlar grönsaker med hjälp av uppkopplade och smarta växthus. Bolaget som grundades 2013 skördar omkring 500 000 plantor per månad i 30 städer i tio olika länder. 

Enligt Infarm minskar tekniken behovet av utrymme med 99,5 procent, eftersom odlingen sker vertikalt längs med väggarna. Vattenbehovet sägs sjunka med 95 procent och transporter samt kemikalier minskar med 90 procent jämfört med traditionell odling. 

Infarm tog in 880 miljoner kronor i riskkapital förra året och har nu tagit in ytterligare 1,5 miljarder kronor. Kapitalet ska användas till fortsatt expansion i Europa, Nordamerika och Asien. Infarm räknar med att bli störst i världen på området med en total odlingsarea på 460 000 kvadratmeter 2025. 

Den senaste rundan leddes av riskkapitalbolaget LGT Lightstone med deltagande av Hanaco, Bonnier, Haniel och Latitude samt stöd från befintliga ägare som Atomico, Triplepoint Capital, Mons Capital och Astanor Ventures.

”Pandemin har satt ett globalt fokus på utmaningarna kring ekologi och jordbruk. Vi kommer att ändra hur folk tar fram, äter och tänker kring mat”, säger Infarms medgrundare och vd Erez Galonska, i ett uttalande.

Det senaste året har Infarm blivit partner till några av världens största livsmedelskedjor som Albert Heij i Nederländerna, Aldi i Tyskland, Coop i Danmark, Kroger i USA och Marks & Spencer samt Selfridges i Storbritannien.

I Sverige finns bolaget Swegreen inom samma sektor, som går under varumärket Stadsbonden, men de siktar på en mer blygsam omsättning på 4 Mkr i år. 

Läs mer: De tar över konkursade stadsodlingen: ”Har femdubblat försäljningen”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera