Hoppa till innehållet

Bonnier säljer Toca Boca

Efter en utdragen förhandlingsprocess säljer Bonnier slutligen sitt succébolag Toca Boca. Köpare är den kanadensiska leksaksjätten Spin Master. 

Toca Boca gör pedagogiska appar för barn.
Toca Boca gör pedagogiska appar för barn.

Redan i augusti i fjol kunde Di Digital avslöja att Bonnier anlitat en amerikansk investmentbank för att sälja framgångssagan Toca Boca, som utvecklar pedagogiska appar för barn.

Uppgiften bekräftades då delvis av Ulrika Saxon, affärsområdeschef och vd för Bonnier Growth Media och ledamot i Toca Bocas styrelse. Hon betonade dock att man letade efter nya affärspartners, som ville investera i bolaget och bli delägare.

Enligt Di Digitals källor skulle huvudspåret dock hela tiden ha varit att sälja hela bolaget på ett bräde. Samtal om delägande var främst ett första steg i processen, enligt Di:s källor.

Nu meddelar Bonnier att processen är klar. Toca Boca säljs till Spin Master, ett börsnoterat kanadensiskt leksaksföretag med en omsättning på över 1 miljard dollar år 2015, som äger bland annat den klassiska byggleksaken Meccano. Spin Master börsnoterades i juli 2015.

Varken Bonnier eller Spin Master vill uppge någon köpesumma på Toca Boca. Venture Capital-källor har tidigare spekulerat i att Toca Boca vid en affär kan värderas till över en halv miljard kronor, givet att bolagets framtid bedöms som god.  

”Vi har lovat köparen som ju är ett noterat bolag att inte offentliggöra prislappen. Men jag kan säga att det är en signifikant summa som vi är väldigt nöjda med”, säger Ulrika Saxon, vd på Bonnier Growth Media, till Di Digital. 

Affären ska fullbordas den 2 maj, uppger Spin Master i ett pressmeddelande. 

"Försäljningen ger oss resurser som kan investeras i nya Bonnier-satsningar på digitala produkter och tjänster", säger Ulrika Saxon vidare.

Hon bekräftar även Di Digitals uppgifter att försäljningen har skötts av Raine, en så kallad merchant bank med fokus på teknik, media och telekom. Bolaget har kontor i New York, Los Angeles, San Francisco, London och Shanghai.

I slutet av förra året återstod flera budgivare på Toca Boca och förhoppningen var att bli klara med affären redan före årsskiftet.

Ulrika Saxon är vd på Bonnier Growth Media och styrelseledamot i Toca Boca. Foto: Evelina Carborn.

Toca Boca har annars utvecklats till ett riktigt succébolag. Sedan starten 2011 har man lanserat ett trettiotal internationella barnappar till plattformar som Apple, Amazon och Google. De har sammanlagt laddats ned över 140 miljoner gånger. 

Toca Boca ska nu bredda sig och bygger två nya affärsben. Det ena är fysiska produkter, det vill säga merchandising och licensiering. Det andra är rörlig bild, framförallt på den nordamerikanska marknaden som är Toca Bocas viktigaste marknad.

Försäljningen ger oss resurser som kan investeras i nya Bonnier-satsningar på digitala produkter.

"Det är därför strategiskt rätt för bolaget ta in en partner eller nya ägare som har sitt fokus just där och kan erbjuda de bästa förutsättningarna för fortsatt tillväxt", säger Ulrika Saxon till Di Digital. 

”Det är med visst vemod vi lämnar ägandet i Toca Boca, men vi är övertygade om att tidpunkten är väl vald för både Bonnier och bolaget. Vi är stolta över den resa vi gjort och över de värden som vi har skapat tillsammans", säger Ulrika Saxon.

Toca Boca har kontor i Stockholm, San Francisco och New York.

Under 2014 växte nettoomsättningen för Toca Boca AB med 28 procent till 82,1 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 11 miljoner kronor. Bolaget delade ut knappt 11 miljoner kronor i koncernbidrag till Tidnings AB Marieberg inom Bonnier AB. Resultatet landade dock på blygsamma 290.000 kronor.

Toca Boca har länge varit ett högprioriterat bolag inom Bonnier, med många nyckelpersoner i styrelsen. Ordförande i Toca Boca är Jonas von Hedenberg, investeringschef på Bonnier Growth Media. Andra ledamöter är Jonas Bonnier, tidigare koncernchef för Bonnier AB, Ulrika Saxon och Oscar Höglund, en av medgrundarna till Youtubenätverket United Screens, med Bonnier som delägare.

Vd för Toca Boca är Björn Jeffery, med bas i San Francisco. Vid slutet av 2014 hade Toca Boca 23 anställda. Enligt uppgift har bolaget närmare 75 anställda idag.

"Vi har haft förmånen att ha full uppbackning av Bonnier sedan dag ett, och deras värderingar inom entreprenörskap och självbestämmande har varit en förutsättning för att vi skulle växa och lyckas", skriver Toca Bocas vd Björn Jeffery i en kommentar. 

Bonnier AB äger även Dagens industri.


Läs även: 

Kommentar: En affär där alla är vinnare – utom grundarna 

Leksakstillverkaren Spin Master köper Toca Boca av Bonnier. Det är en affär där alla, utom grundarna, kommer ut som vinnare, skriver Di Digitals Viktor Ström


Historien om Toca Boca: Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

Bonniers satsning på digitala medier mynnade ut i en tillverkare av digitala leksaker. Drygt 30 titlar och över 140 miljoner nedladdningar senare säljer mediekoncernen sin digitala framgångssaga. 


Toca Bocas grundare: "Jag är lättad"

Toca Bocas grundare och vd Björn Jeffery stannar kvar i bolaget efter försäljningen, säger han till Di Digital. 


Storaffären ger Bonnier Growth "ökad aptit"

Försäljningen av Toca Boca spär på investeringsviljan hos Bonnier Growth Media. Bolaget har tidigare investerat cirka 100 Mkr om året i digitala tillväxtbolag, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media.

 


Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera