2018 blev ett tungt år för Bonniers nätbokhandel Adlibris. Av bokslutskommunikén framgår att bolaget gått från ett rörelseresultat på 31 miljoner kronor under 2017, till en förlust på 125 miljoner kronor i fjol.
En orsak till de illröda siffrorna är en svag försäljning av inbunden skönlitteratur, facklitteratur och pocket. Bolaget hade även logistikproblem.
Adlibris resultat står i skarp kontrast till den övriga nätbokhandeln, som såg en försäljningstillväxt på 6,8 procent under 2018.
Jag och bolagets ordförande har olika syn.
Nu tvingas vd:n Johan Kleberg gå med omedelbar verkan. Bonniers tidigare koncernchef Tomas Franzén tar över som tillförordnad vd.
”Det är helt enkelt så att jag och bolagets ordförande har olika syn på verksamheten framåt. Då är det naturligt att jag slutar”, säger Johan Kleberg till Svensk Bokhandel.
Läs mer: Amazon var nära att köpa Adlibris
John Kleberg kom till Adlibris 2014 efter en karriär inom TV 4 och C More. Sedan dess har nätbutiken breddat utbudet bortom böcker. Man säljer exempelvis även leksaker, skönhetsprodukter, inredning, textil, mat och trädgård. Nyligen har man lanserat en leveranstjänst inom Stockholms innerstad. Nästan en fjärdedel av omsättningen kom i fjol från annat än böcker, jämfört med 18 procent 2017.
För branschtidningen uppger Johan Kleberg att det inte är hans initiativ att lämna Adlibris.
Tomas Franzén lämnade nyligen rollen som koncernchef på Bonnier. Detta sedan koncernen delats upp och rollen gått upp i rök. Han är sedan tidigare styrelseordförande i Adlibris.
Adlbris grundades av e-handelsprofilen Pär Svärdson, som i dag driver nätapoteket Apotea, men ägs numera av Bonnier. Även Dagens industri ingår i Bonnierkoncernen.
Läs mer: Johan Kleberg tar klubban i Matsmart