Hoppa till innehållet

Bonsai vill bli ett Uber för studentjobb – tar steget till Stockholm

Göteborgsbolaget Bonsai har byggt en plattform som parar ihop studenter med företag i behov av extra arbetskraft. Nu får bolaget nya delägare och expanderar till Stockholm.  

Från vänster: Bonsais grundare David Karlsson, Alexander Kurtsson, Erik Hedegren och Jonas Sharma.
Från vänster: Bonsais grundare David Karlsson, Alexander Kurtsson, Erik Hedegren och Jonas Sharma.Foto: Linus Olsson

Uppdragen som förmedlas via Bonsai (NTL) är tidsbegränsade och av enklare karaktär – det handlar typiskt sett om att tömma ett kontor inför en flytt eller hjälp med att montera möbler. Men även något mer kvalificerade uppdrag, till exempel enklare programmeringssysslor, har förmedlats via tjänsten.

Bonsais plattform lanserades i vintras inom ramen för Chalmers Ventures (NTL) företagsinkubator, men har nu börjat få fart på affärerna. I dagsläget förmedlar Bonsai ungefär 300 timmar jobb i månaden, med kunder inom bland annat Volvo-koncernen. 

Användarbasen består till största del av studenter på Chalmers och Handelshögskolan i Göteborg. Det säger bolagets 26 år gamla medgrundare David Karlsson, som själv tog examen från Chalmers i våras. 

Nu tar bolaget in 1,25 miljoner kronor från två investerare, Magnus Ståhlberg och Olaf Henrixon, i en första investeringsrunda. Pengarna ska användas för att få fart på verksamheten utanför hemstaden Göteborg.

“Vi är relativt nära att leva på vårt eget kassaflöde, men vi vill kunna lägga lite mer pengar på framförallt sälj- och marknadsföring. Vi vill få igång ett slags referral-system där folk ska kunna tipsa om företag som behöver hjälp och liknande”, säger David Karlsson. 

Bonsais affärsmodell för tankarna till den hos taxiföretaget Uber och andra bolag inom den såkallade plattformsekonomin. Jobben förmedlas via Bonsais mobilapp, som även har ett inbyggt betygssystem. Efter utfört arbete skickar Bonsai en faktura till kunden och sköter sen utbetalning till uppdragstagaren.

Timpriset ligger på 275 kronor, säger David Karlsson. Av den summan behåller Bonsai ungefär 80 kronor. 

Bonsai är långt ifrån det första försöket att etablera en plattform för små- och tidsbegränsade jobb. Brittiska Taskrabbit, som tagit in över 300 miljoner kronor i riskkapital, är den stora förlagan. Taskrunner (NTL), Instawork (NTL) och Yepstr (NTL) är tre företag som vill ta samma modell till den svenska marknaden. 

Det som särskiljer Bonsai är dess fokus på just studenter och företagskunder, säger David Karlsson. 

“Vi tror att det är vad som gör oss starka”, säger han.

Målet är att ha en person ur det fyra man starka grundarteamet på plats i Stockholm i mitten av augusti. Då sätter arbetet igång med att rekrytera studenter och uppdragsgivare även i huvudstaden: 

“Vi har gjort lite marknadsföring redan och har fått en del användare, framförallt på KTH. Men vi är inte officiellt igång än”, säger David Karlsson. 

Läs även: Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera