Hoppa till innehållet

Boo.com-grundaren ”Det är tydlig bubbelvarning i it-sektorn”

Han blev en symbol för ”dotcom-bubblan” i slutet av 90-talet genom att dra in en miljard kronor till e-handelsfiaskot Boo.com. Nu varnar investeraren Patrik Hedelin för en ny it-bubbla på riskkapitalmarknaden.

Patrik Hedelin, grundare Boo.com och Eequity.
Patrik Hedelin, grundare Boo.com och Eequity.

Få så kallade ”it-veteraner” har varit med om så mycket dramatik som Patrik Hedelin. Storyn om hans e-handelsbolag Boo.com, som han grundade ihop med Kajsa Leander och Ernst Malmgren i slutet av 90-talet, har genererat mängder med artiklar, reportage och tv-dokumentärer. Den har även skildrats i flera böcker –bland annat Gunnar Lindstedts bok ”Boo.com: och IT-bubblan som sprack” som blivit en klassiker i genren. 

I efterhand står det klart att Boo.coms spektakulära konkurs, och de många skildringarna av den, orsakat en hel del slitningar mellan grundarna.

”Vi har inte hörts av sedan Boo.com”, säger Patrik Hedelin med ett brett leende.

Di Digital möter den välklädda, 49-åriga investeraren i Almedalen, där han bland annat deltagit i en paneldebatt om framtiden för e-handel.

Idag är Patrik Hedelin nämligen främst känd som grundaren bakom Eequity (NTL), ett av Sveriges största venture capital-bolag med inriktning mot e-handelsbolag. Sedan starten 2010 har Eequity bland annat investerat i Na-kd, Ideal of Sweden och Twistshake.

Men trots att det gått nästan 20 år får Patrik Hedelin fortfarande nyfikna frågor om sin tid på Boo.com. Som medgrundare och arbetande ordförande var han främst ansvarig för bolagets strategi och dess kapitalanskaffningar, som genererade 93 miljoner dollar, en ofattbar summa för en svenskgrundad nätbutik 1999. 

De som var med vid Boo.coms lansering mins en stilren sajt med trendiga kläder och skor av kända märken – och en futuristisk shoppingavatar vid namn ”Miss Boo” som guidande kunden. Men bredbandskapaciteten räckte inte till. Miss Boo hackade, sajten hade stora tekniska problem och det var strul med leveranserna.

”Vi var ett antal år för tidigt ute. Vår försäljning var mindre än en procent av vad vi budgeterat. Det gick inte att ställa om kostnaderna tillräckligt snabbt för att överleva”, säger Patrik Hedelin i dag.

Foto:
Boo.com i slutet av 90-talet. Grundarna Patrik Hedelin, Ernst Malmsten och Kajsa Leander. Foto: Carin Simon.

Boo.com lanserades i november 1999 och gick i konkurs redan i maj 2000, i ett tidigt tecken på att it-bubblan börjat spricka. Mycket har förändrats under de 18 år som passerat sedan Boo.coms konkurs. Men i dag ser Patrik Hedelin ändå tydliga tecken på att historien upprepar sig.

”Vi är på toppen av en högkonjunktur och det är tydlig bubbelvarning på samma sätt som i slutet av 90-talet. Det är för mycket kapital som jagar för få bolag”, säger han.

Lågräntemiljön i världen har fått pensionsförvaltare och andra institutionella investerare att placera allt mer av sitt kapital i riskkapitalbolagens fonder, enligt Patrik Hedelin. 

”Allt för många venture capital-fonder, med för mycket kapital, investerar just nu i samma typ av bolag. Det gäller framför allt techbolag med stora förhoppningar och oprövade affärsmodeller. Risken är att värderingarna blir för höga och avkastningen blir för låg”, slår han fast.

När det gäller de egna investeringarna inom e-handel ser han dock inte samma tendenser. Han har startat Eequity ihop med Magnus Wiberg, som grundade Pricerunner, och menar att de två investerar efter sina förutsättningar, inom en växande sektor de förstår.

”Vi tycker om att finansiera rörelsekapital. Det är ofta så vi skapar organisk tillväxt inom e-handeln”, säger han.

Vidare tror han på en fortsatt stark tillväxt inom e-handeln, som han menar bara är i början av sin resa.

”När jag var med och startade Boo.com omsatte e-handeln i Sverige 300 miljoner kronor. Idag omsätter den 80 miljarder. Men det är fortfarande en väldigt liten del av den totala sällanköpshandeln på cirka 800 miljarder”, säger han. 

Eequity har idag 16 e-handelsbolag i portföljen, och fler ska det bli.

Enligt uppgift till Di Digital är Eequity i färd med att ta in mellan 1,5 och 2,0 miljarder kronor till sin fjärde investeringsfond som ska bli klar direkt efter sommaren. Det är dock inte något Patrik Hedelin vill kommentera.

I sin andra fond investerade Eequity mycket i bolag som var starka inom ett avgränsat område, som Footway, med skor, och Royal Design, med urban heminredning. 

I den senaste fonden har man investerat mycket i produktbolag som skalas upp globalt med hjälp av sociala influensers på plattformar som Instagram, där kunderna kan klicka på produkterna direkt för att handla. Här är Jarno Vanhatapios Na-kd det främsta exemplet.

”Tanken är att entreprenörerna i våra portföljbolag ska hjälpa varandra och utbyta kompetens och erfarenheter. Så våra bolag jobbar mycket tight, vilket gör att vi blir mycket mer attraktiva som investerare”, säger Patrik Hedelin. 

Han säger sig gilla starka konsumentvarumärken med hög kundnöjdhet och mycket återkommande kunder. 

”Vi pratar även om enkelhet, skalbarhet och automation. Problemet för många traditionella detaljhandelsbolag är när omsättningen per kvadratmeter börjar sjunka. Är kostnaderna fasta så sjunker lönsamheten. De behöver bli mer datastyrda och ha ett mer relevant produktutbud i varje enskild butik”, säger Patrik Hedelin. 

Det du säger för tankarna till H&M. Skulle du kunna tänka dig att köpa en aktie i dem?

”Jag gillar verkligen H&M. Men jag tycker att de behöver bli mer snabbfotade och mer datastyra, med en mer decentraliserad it-infrastruktur för att följa med i utvecklingen, innan jag köper några aktier.”

Vad talar för att Eequitys investeringar inte är en del av den it-bubbla du pratar om? 

”Kan vi få bolag att växa snabbt med lönsamhet så genererar det god avkastning till relativt låg risk. Vi gillar bolag som Spotify, men vi investerar inte i dem för risken är för stor.” 

Lyssna på Digitalpodden Special från Almedalen:

https://embed.acast.com/digitalpodden/andersborgbliraffarsangeliettalltmertech-inriktatalmedalen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera