Annons

Boo.com-veteranen plockar in miljardbelopp i ny rekordfond

Patrik Hedelin, managing partner på Eequity.
Patrik Hedelin, managing partner på Eequity. Foto: Jack Mikrut
Från Boo.com till en av Sveriges största investerare inom e-handel. Nu tar Patrik Hedelin in en dryg miljard i sin nya, rekordstora fond. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En gång i tiden var marknaden för e-handel rena vilda västern. 

Få vet det bättre än Patrik Hedelin, en av grundarna bakom Boo.com. För många representerar e-handelsfloppen den it-bubbla som sprack och orsakade en finanskris år 2000. 

Idag är Patrik Hedelin medgrundare och ”managing partner” på Eequity, ihop med Magnus Wiberg. Bolaget (som själva skriver ”eEquity”) är en av Sveriges största investerare inom e-handel. Det är en sektor som enligt Patrik Hedelin gått från att vara oerhört riskabel till att bli relativt stabil. 

Vi gjorde tio gånger pengarna på 26 månader på Ideal of Sweden.

”När vi byggde Boo.com fanns knappt marknaden. Omsättningen låg på 300 miljoner kronor i Sverige. Idag har de flesta e-handelsbolag bevisade affärsmodeller. De växer fort och är ofta lönsamma. Risken är betydligt mindre, och sektorn omsätter 95 miljarder kronor bara i Sverige”, säger han.

Läs mer: Boo.com-grundaren ”Det är tydlig bubbelvarning i it-sektorn” 

Patrik Hedelin förklarar att Eequity har som strategi att investera i e-handelsbolag med stark uppsida och begränsad risk. Man gillar även när portföljbolagen kan gynna varandra. 

”Vi är en sektorfond för snabbväxande e-handelsbolag och e-handelsnära bolag”, förklarar han.

Sedan starten 2010 har man prickat in flera av Sveriges största e-handelssuccéer. Na-kd, Footway och Twistshake är några exempel. 

Ett annat är Ideal of Sweden, Norrköpingsbolaget som producerar och säljer mobilskal, laddningskablar, plånboksfodral och andra modeaccessoarer på nätet. Eequity kammade hem storkovan när Altor köpte 60 procent av bolaget i en miljardaffär i somras. 

”För oss var det en del-exit. Vi gjorde tio gånger pengarna på 26 månader på Ideal of Sweden”, säger Patrik Hedelin.

Läs mer: Miljardaffär när Altor blir störst i e-handelsbolag 

Eequity har även gjort exits i Guldbrev, Karma, Eleven och Royal Design de senaste åren. 

Vi tror mycket på globala produktbolag.

Patrik Hedelin menar att e-handelsbolag ofta är enkla att analysera eftersom de har så mycket data över sånt som marknadsföringskostnader och försäljning.

”Vi behöver aldrig gissa, aldrig enbart lita på magkänslan”, säger han. 

Det låter nästan för enkelt?

”Haha. Vi gör misstag ändå! Som vår investering i Swap.com till exempel. Vi gillade idén om att göra en 'impact-investering' i en tjänst för begagnade kläder. Men grundarna genomförde inte det på ett bra sätt. Det har inte gått enligt plan och vi har fått lov att byta ut ledningen.”

Nu står det alltså klart att bolaget tagit in drygt en miljard kronor i sin nya rekordstora fond. Det är den fjärde i ordningen och den är cirka 35 procent större än fonden dessförinnan. Bland investerarna kan nämnas EU-fonden European Investment Fund (EIF) och Altocumulus, ett family office inom Axel Johnson.

”Det är en bra storlek. Den sker i samband med att vi utökat teamet som idag består av fyra kvinnor och tre män”, säger Patrik Hedelin.

Teamet på Eequity. Från vänster: Felix Erhardt, partner, Magnus Wiberg, managing partner, Jessica Mattsson, investment director, Alexandra Severin, analytiker, Aida Jammal, associate, Patrik Hedelin, managing partner, Johan Symmons, partner, Therese Segerberg, finanschef, Eleni Andersson, team assistent, Therese Angel, investment manager.
Teamet på Eequity. Från vänster: Felix Erhardt, partner, Magnus Wiberg, managing partner, Jessica Mattsson, investment director, Alexandra Severin, analytiker, Aida Jammal, associate, Patrik Hedelin, managing partner, Johan Symmons, partner, Therese Segerberg, finanschef, Eleni Andersson, team assistent, Therese Angel, investment manager.

Inriktningen blir mer internationell än tidigare. 

”Vi tror mycket på globala produktbolag. De har ofta god lönsamhet och mycket pengar över till marknadsföring. Idag kan man komma långt med datadriven marknadsföring och influencers på Youtube”, säger Patrik Hedelin.

Läs mer: Eequity slår samman två e-handelsbolag

Första investeringen är redan klar. Den har skett i gravidappen Preglife. Ytterligare fyra investeringar ligger i pipeline. Totalt ska fonden investera mellan 40-100 Mkr per bolag i cirka ett dussin bolag.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer