Hoppa till innehållet

Boozt drar tillbaka prognos och skriver ned lagret

E-handlaren Boozt drar tillbaka sin prognos för 2020 och tvingas skriva ned varulagret. Mars månad blev en katastrof.

Folkhälsomyndighetens uppmaning till svenska folket att hålla sig hemma har varit förödande för den traditionella modehandeln. Men coronakrisen slår också mot e-handlarna. I veckan vinstvarnade Kinnevikdelägda jätten Zalando för att både intäkter och resultat för första kvartalet blir sämre än väntat.

På söndagskvällen var det svenska nätmodehandlaren Boozt BOOZT -0,47%Dagens utveckling tur att krypa till korset. Bolaget skrotat sin prognos för helåret 2020 på grund av osäkerhet kring coronaviruset.

Bolagets prognos var en omsättningstillväxt på 15-20 procent och en justerad rörelsemarginal som var bättre än de 3,2 procent bolaget nådde i fjol.

”Som en konsekvens av att vi för närvarande inte kan bedöma effekterna av coronaviruset för resterande delen av året, väljer vi att återkalla vår prognos för 2020”, skriver Boozt i ett pressmeddelande.

Boozts försäljning ökade över 15 procent under årets två första månader, men i mars slog coronakrisen till och konsumtionen påverkades ”mycket negativt”, skriver bolaget. 

Omsättningen under första kvartalet väntas nu ökat med 7-9 procent. Rörelsemarginalen blir också sämre än samma period i fjol på grund av en nedskrivning av varulagret. 

”Nedskrivningen är hänförlig till en förväntad lägre efterfrågan, avser tidigare års kollektioner och en bedömning av nedskrivningens storlek pågår”, skriver bolaget.

Även om bolaget fått nya kunder har det inte kunna kompensera för att de befintliga kunderna handlat mindre.

Boozt lyfter i pressmeddelandet fram att bolaget har en god likviditet, omkring 480 miljoner kronor.

”Det är vår bedömning att detta är tillräckligt med likvida medel för att säkra verksamheten genom en förlängd nedgång och utnyttja de möjligheter som kan uppstå.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera