Folkhälsomyndighetens uppmaning till svenska folket att hålla sig hemma har varit förödande för den traditionella modehandeln. Men coronakrisen slår också mot e-handlarna. I veckan vinstvarnade Kinnevikdelägda jätten Zalando för att både intäkter och resultat för första kvartalet blir sämre än väntat.
På söndagskvällen var det svenska nätmodehandlaren Boozt BOOZT -0,47%Dagens utveckling tur att krypa till korset. Bolaget skrotat sin prognos för helåret 2020 på grund av osäkerhet kring coronaviruset.
Bolagets prognos var en omsättningstillväxt på 15-20 procent och en justerad rörelsemarginal som var bättre än de 3,2 procent bolaget nådde i fjol.
”Som en konsekvens av att vi för närvarande inte kan bedöma effekterna av coronaviruset för resterande delen av året, väljer vi att återkalla vår prognos för 2020”, skriver Boozt i ett pressmeddelande.
Boozts försäljning ökade över 15 procent under årets två första månader, men i mars slog coronakrisen till och konsumtionen påverkades ”mycket negativt”, skriver bolaget.
Omsättningen under första kvartalet väntas nu ökat med 7-9 procent. Rörelsemarginalen blir också sämre än samma period i fjol på grund av en nedskrivning av varulagret.
”Nedskrivningen är hänförlig till en förväntad lägre efterfrågan, avser tidigare års kollektioner och en bedömning av nedskrivningens storlek pågår”, skriver bolaget.
Även om bolaget fått nya kunder har det inte kunna kompensera för att de befintliga kunderna handlat mindre.
Boozt lyfter i pressmeddelandet fram att bolaget har en god likviditet, omkring 480 miljoner kronor.
”Det är vår bedömning att detta är tillräckligt med likvida medel för att säkra verksamheten genom en förlängd nedgång och utnyttja de möjligheter som kan uppstå.”