Hoppa till innehållet

Boozt.com ska till börsen före midsommar

E-handlaren Boozt.com ska före midsommar ta klivet in på Stockholmsbörsen. ”Det skapar finansiell styrka för att göra nödvändiga investeringar och växa”, säger vd:n Hermann Haraldsson.

Hermann Haraldsson, vd för Boozt.com.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt.com.

”En viktig anledning till noteringen är att vi vill bredda vår ägarbas. Vi ägs delvis av två riskkapitalfonder och de måste vid någon tidpunkt stänga sin position”, säger Hermann Haraldsson.

Redan för drygt ett år sedan talade Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, om en notering under 2017. Tillsammans med Sunstone Capital äger Verdane drygt 50 procent av bolaget.

Resterande del ägs av skoföretaget Ecco, Friheden Invest och Sampension. Alla ägare kommer att sälja delar av innehavet vid noteringen, som också innebär en nyemission.

Företaget säljer kläder och skor, framför allt av nordiska märken, i mellan- och premiumsegmenten.

Läs även: Miljardboost för Boozt – firar med nytt kontor och lager

Tanken är att växa med lönsamhet. Omsättningen har gått från 521 miljoner kronor 2014 till nära 1,4 miljarder kronor 2016.

Både 2014 och 2015 blev det förlust på sista raden, och bolaget har under de senaste åren fått tillskott från ägarna.

Årsredovisningen för 2016 är inte offentliggjord ännu, men det justerade rörelseresultatet landade på 29,5 Mkr.

Hur ser det ut längre ned i resultaträkningen?

”Jag kan inte ge dig siffrorna ännu, men det är positivt på nedersta raden.”

Rörelsemarginalen för 2016 var 2,1 procent.

”Våra kunder är beredda att betala lite mer, men onlinemarknaden är helt transparent. Vårt mål är att sälja så mycket som möjligt till fullpris, men kunderna vet var priserna ligger och vi måste så klart följa marknaden.”

Än så länge finns inget prospekt eller något exakt datum för noteringen.

”Det kommer att bli före midsommar”, säger Hermann Haraldsson.

Läs även: ”Butikshandeln har peakat”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera