Hoppa till innehållet

Boris Johnsons nummer låg ute i 15 år – därför är det hackarnas dröm

Möjligheterna för hackare ökar när mobiltelefonen blir ett allt viktigare redskap både privat och i arbetet. Sms har blivit allt populärare metod för att komma åt kritisk information.

”Mörkertalet med hur många som har något på sin enhet är stort”, säger Sara Fernholm på mobilsäkerhetsbolaget Lookout.

Storbritanniens premiärminister Boris Johnsons telefonnummer hade legat ute på nätet i 15 år.
Storbritanniens premiärminister Boris Johnsons telefonnummer hade legat ute på nätet i 15 år.Foto: Leon Neal

Du får ett sms från ett känt budbolag om att du missat en paketleverans och som hänvisar till en länk för mer information. Väl på hemsidan ser det ut som att du kommit till budbolaget och du ombes ladda ned en app för att kunna spåra försändelsen.

Om du installerar appen så kan du ha råkat ut för den senaste stora globala hackerattacken Flubot. Appen är en trojan som stjäl känslig data, lösenord och kontaktboken – och på så sätt hittar den fler nummer att skicka sms till. 

”Vi använder mobilen mer frekvent när vi nu jobbar mer hemifrån. Det har varit galet mycket phishingattacker (nätfiske för att lura till sig information, Di:s anm.) under det senaste året”, säger Sara Fernholm, partneransvarig på Lookout, som har jobbat med mobilsäkerhet i åtta år.

Di Digital har tidigare rapporterat om hur uppgifter, till exempel telefonnummer, kopplade till över 500 miljoner Facebook-konton gjorts tillgängliga på forum på nätet. Det är en guldgruva för hackare, som kan använda informationen för att komma åt inloggningsuppgifter. Telefonnumren från läckan användes för att sätta igång Flubot som sedan kunde sprida sig vidare på eget bevåg.

”Hackarna har insett möjligheten när man blandar företagsinformation, som molntjänster, mixat med sociala medier som Facebook. Whatsapp används dessutom ibland både i företaget och privat med samma meddelandeapp”, säger Sara Fernholm.

Ibland finns telefonnummer även tillgängliga på andra sätt. Till exempel upptäcktes nyligen att mobilnumret till Storbritanniens premiärminister Boris Johnson hade legat ute öppet på nätet i 15 år, rapporterar BBC. Det vållade en debatt kring risken för att främmande makter kan ha använt sig av informationen för att komma åt känsliga uppgifter.

Hackarna gör också alltmer riktade attacker för att komma åt en viss person eller ett visst företag. Förra året utfördes ett större bedrägeri genom att kända Twitter-konton, tillhörande bland andra Barack Obama och Elon Musk, uppmanade användare att skicka dem bitcoin för att sedan få det dubbla tillbaka. Det gjordes möjligt genom att anställda på Twitter blivit hackade och på så sätt exponerat bolagets interna administrativa system.

Ett annat vanligt sätt att hacka mobiltelefoner är att skicka ut privata meddelanden i sociala medier som Instagram och Facebook eller dejtingappar med en länk. Ibland ser det ut att komma från en vän, men som då har blivit hackad. När du tror att du laddar ned en bild eller något annat oskyldigt kan det istället gömma sig skadlig programvara bakom.

”Den ligger sedan och skannar efter intressant information, till exempel bank- och inloggningsuppgifter. Till exempel kan den skapa ett skal över de vanliga bankapparna. När du klickar på den skickas du istället till hackarnas server. Genom en så kallad 'keylogger' kan de se varje bokstav du skriver och på så sätt kunna komma åt tvåfaktorsautentisering”, säger Sara Fernholm.

Användaren behöver inte ens märka att något laddats ned, utan det kan ske i det tysta.

”Mörkertalet med hur många som har något på sin enhet är stort.”

Hur kan man då upptäcka att man har en skadlig programvara på mobilen?

”Till exempel om telefonen beter sig konstigt, till exempel om batteriet plötsligt drar extra mycket kraft. Eller om man har programvara installerad som upptäcker det.”

Framför allt är det viktigt att utbilda personalen att vara misstänksam och inte klicka på osäkra länkar eller ladda ned okänd programvara. 

”En av våra globala kunder råkade ut för en phishingattack där angriparen utvecklade en kopia av kundens inloggningssida till intranätet, i ett försök att stjäla användaruppgifter, inklusive multifaktorautensierings-uppgifter. I samma ögonblick som angriparen började bygga phishingwebbplatsen, kunde vi flagga den som misstänkt och övervakade dess utveckling”, säger Sara Fernholm.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera