Hoppa till innehållet

Grundaren började blanka aktier i krisen – blev sedan vårdens bästa vän

Affärsängeln Dan Castillo såg en chans till snabba pengar på börsen i coronakrisens start – innan samvetet satte stopp. ”Vi förstod allvaret och ville vara en del av lösningen istället”, säger han om sin nya rörelse ”Wefightcovid.org”.

Dan Castillo grundade en gång Onlinepizza – nu lägger han både tid och pengar på att stoppa spridningen av Covid-19.
Dan Castillo grundade en gång Onlinepizza – nu lägger han både tid och pengar på att stoppa spridningen av Covid-19.

Från Onlinepizza och senare Foodora gick Dan Castillo och blev affärsängel. Men allt det är pausat.

Nu har han istället plöjt ned fem miljoner kronor i sitt eget initiativ för att motverka spridningen av coronaviruset.

En första miljon har gått åt till att köpa skyddsmaterial, säger han. Fyra miljoner ligger som grundplåt i stiftelsen ”Stockholm pandemic resilience” där han hoppas kunna ta in mer pengar för att kunna köpa det som är, eller håller på att bli, en bristvara.

”Vi har fem team som jobbar med olika saker just nu. Totalt är vi 35 personer i det här projektet”, säger Dan Castillo.

Läs mer: Onlinepizza och Hungrig skrotas av tyska börsjätten: ”Gör ont i hjärtat”

Ett team jobbar uteslutande med att jaga svenska bolag inom plast- och textilindustrin för att se om de kan lockas till att ställa om sin produktion mot sjukvårdsutrustning.

Ett annat team samordnar hyrbilar från Hertz, OKQ8, Sixt och M från Volvo mobility som sjukvårdspersonal ska få tillgång till för att slippa åka kommunalt till jobbet.

”Om vi kan samla ihop 10 000 bilar som gör att personalen kommer 30 minuter snabbare till jobbet så är det 5000 timmar de kan lägga på att hjälpa sjuka”, konstaterar Dan Castillo.

Det tredje teamet består av entreprenörer som drar i sina kontakter i Kina för att få loss mer sjukhusmaterial därifrån.

Ytterligare ett team jobbar med digitala snabbutbildningar för personer som kan och vill hjälpa till.

Läs mer: Började hjälpa nyanlända till arbete – nu tar han sig an sparkade från Voi

Det femte teamet jobbar med covid-19-tester som Castillo och hans volontärkollegor köpt in och just nu validerar tillsammans med ett forskarlag från Karolinska institutet.

”Vi gör ett så kallat antikroppstest som tar reda på om du haft covid-19. Om du haft det kan du gå till jobbet. Vi tycker också att det är viktigt att göra sådana tester på barn till sjukvårdspersonal som då kan gå tillbaka till förskola eller vara med mor- eller farföräldrar utan problem”, säger han.

Det hans projekt lyckas jaga fram skickas vidare till Socialstyrelsen som också har den sambandscentral som håller ordning på alla inflöden.

”Där sitter några riktiga hjältar som verkligen jobbar hårt”, konstaterar Castillo och fortsätter:

”Vi kommer fortsätta med det här tills myndigheterna säger åt oss att sluta och att de själva har kontroll på läget.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera