Fintechbolaget Izettle redovisar en nettoomsättning på 966 miljoner kronor under 2017. Det motsvarar en uppgång på 51 procent mot nettoomsättningen på 641 miljoner kronor föregående år. Detta enligt ett pressmeddelande från bolaget.
Även rörelsekostnaderna steg, men i en lägre takt än intäkterna. Detta resulterade i en förbättring av rörelsemarginalen landade på -24 procent, vilket är 14 procentenheter bättre än under föregående år. Rörelseförlusten för året uppgick till 228 Mkr, vilket kan jämföras med en rörelseförlust på 244 Mkr under 2016.
”Jag är stolt över att kunna visa upp sådana starka bevis på vårt attraktiva erbjudande och skalbara affärsmodell”, säger Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle (NTL) i ett uttalande under torsdagen.
Bolaget grundades för åtta år sedan, i april 2010.
”Vi ökar omsättningen med över 50 procent, liksom vi gjort varje år sedan start, vilket visar på att vår strategi att erbjuda en affärsplattform för småföretag lönar sig. Vår höga tillväxttakt är tack vare de många nya användare som varje dag registrerar sig på vår plattform och därutöver ett högre användarengagemang. Idag utnyttjar våra handlare fler av våra verktyg, där betalningar endast är ett av dem”, säger han.
Izettle är kanske främst förknippat med sin mobila betaldosa, en innovation man beskriver som världens första chipkortläsare och app för mobila kortbetalningar. De senaste åren har man utvecklat tjänsten till att innefatta en bred flora tjänster för småföretag i tolv länder i Europa och Latinamerika. Bolaget erbjuder bland annat verktyg för att ta betalt, sälja smartare och låna pengar på kredit.
Izettle planerar enligt Di Digitals uppgifter att notera sig på Stockholmsbörsen före sommaren. En avsiktsförklaring väntas redan den 8 maj och målet är att nå en värdering på 10 miljarder kronor. Stämmer uppgifterna kan det bli Stockholmsbörsens största technotering hittills.
Läs mer: Izettles rekordhöga värdering: 10 miljarder vid noteringen
Jacob de Geer bekräftade nyligen att en notering är i görningen.
”Vi förbereder bolaget för en notering under 2018”, sa han till Di Digital den 19 april utan att vilja gå in på fler detaljer än så.
Izettle aviserade nyligen en strategisk satsning man kallar Izettle E-commerce. Bolaget beskriver det hela som en ”e-handelsplattform som suddar ut gränsen mellan mellan online- och butiksförsäljning”.
Syftet är att småföretagare på bara några minuter ska kunna skapa egna onlinebutiker, lägga till en köpknapp på en befintlig hemsida eller sälja kanaloberoende genom sociala medier, bloggar och andra webbsidor. Plattformen ska göra det möjligt för småföretagare att sköta all försäljning och lagerhantering, oavsett säljkanal, från ett och samma ställe, heter det.
”Vi fortsätter fokusera på vårt uppdrag att hjälpa småföretag att lyckas i en värld av jättar. Idag finns det 28 miljoner småföretag på våra marknader och många av dem börjar tröttna på att bli styvmoderligt bemötta av traditionella finansiella spelare och börjar inse hur Izettle kan hjälpa dem att jämna ut spelplanen. Så visst ser vi en stor marknadspotential”, säger Jacob de Geer.