Hoppa till innehållet

Börsaktuella Izettle nära miljardomsättning

Izettle redovisar en omsättningsökning på 51 procent och en minskad rörelseförlust för 2017. Enligt Di Digitals källor planerar bolaget en notering före sommaren som kan bli Stockholmsbörsens hittills största av ett techbolag.

Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle.
Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle.Foto: Jesper Frisk

Fintechbolaget Izettle redovisar en nettoomsättning på 966 miljoner kronor under 2017. Det motsvarar en uppgång på 51 procent mot nettoomsättningen på 641 miljoner kronor föregående år. Detta enligt ett pressmeddelande från bolaget. 

Även rörelsekostnaderna steg, men i en lägre takt än intäkterna. Detta resulterade i en förbättring av rörelsemarginalen landade på -24 procent, vilket är 14 procentenheter bättre än under föregående år. Rörelseförlusten för året uppgick till 228 Mkr, vilket kan jämföras med en rörelseförlust på 244 Mkr under 2016.

”Jag är stolt över att kunna visa upp sådana starka bevis på vårt attraktiva erbjudande och skalbara affärsmodell”, säger Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle (NTL) i ett uttalande under torsdagen.

Bolaget grundades för åtta år sedan, i april 2010. 

”Vi ökar omsättningen med över 50 procent, liksom vi gjort varje år sedan start, vilket visar på att vår strategi att erbjuda en affärsplattform för småföretag lönar sig. Vår höga tillväxttakt är tack vare de många nya användare som varje dag registrerar sig på vår plattform och därutöver ett högre användarengagemang. Idag utnyttjar våra handlare fler av våra verktyg, där betalningar endast är ett av dem”, säger han. 

Izettle är kanske främst förknippat med sin mobila betaldosa, en innovation man beskriver som världens första chipkortläsare och app för mobila kortbetalningar. De senaste åren har man utvecklat tjänsten till att innefatta en bred flora tjänster för småföretag i tolv länder i Europa och Latinamerika. Bolaget erbjuder bland annat verktyg för att ta betalt, sälja smartare och låna pengar på kredit.

Izettle planerar enligt Di Digitals uppgifter att notera sig på Stockholmsbörsen före sommaren. En avsiktsförklaring väntas redan den 8 maj och målet är att nå en värdering på 10 miljarder kronor. Stämmer uppgifterna kan det bli Stockholmsbörsens största technotering hittills.

Läs mer: Izettles rekordhöga värdering: 10 miljarder vid noteringen 

Jacob de Geer bekräftade nyligen att en notering är i görningen.

”Vi förbereder bolaget för en notering under 2018”, sa han till Di Digital den 19 april utan att vilja gå in på fler detaljer än så. 

Izettle aviserade nyligen en strategisk satsning man kallar Izettle E-commerce. Bolaget beskriver det hela som en ”e-handelsplattform som suddar ut gränsen mellan mellan online- och butiksförsäljning”. 

Syftet är att småföretagare på bara några minuter ska kunna skapa egna onlinebutiker, lägga till en köpknapp på en befintlig hemsida eller sälja kanaloberoende genom sociala medier, bloggar och andra webbsidor. Plattformen ska göra det möjligt för småföretagare att sköta all försäljning och lagerhantering, oavsett säljkanal, från ett och samma ställe, heter det.

”Vi fortsätter fokusera på vårt uppdrag att hjälpa småföretag att lyckas i en värld av jättar. Idag finns det 28 miljoner småföretag på våra marknader och många av dem börjar tröttna på att bli styvmoderligt bemötta av traditionella finansiella spelare och börjar inse hur Izettle kan hjälpa dem att jämna ut spelplanen. Så visst ser vi en stor marknadspotential”, säger Jacob de Geer.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera