Zound Industries ökade sin omsättning till 1,86 miljarder kronor under 2018, enligt ett pressmeddelande. Därmed bekräftar hörlurs- och högtalarbolaget Di Digitals tidigare avslöjande.
Tillväxten under helåret uppgick således till 33 procent. Den största andelen av försäljningen, på 710 miljoner kronor, skedde under det fjärde och sista kvartalet.
“Jag är mycket nöjd med hur Zound utvecklas och över det goda momentum vi har i båda produktkategorier – hörlurar och högtalare - i samtliga regioner. Vår tillväxt hade inte varit möjlig utan det fantastiska arbete som alla medarbetare på Zound gör varje dag”, säger vd:n Pernilla Ekman i en skriftlig kommentar.
Zound Industries nämner ingenting om lönsamheten i pressmeddelandet, men ska enligt Di Digitals uppgifter fortsatt vara vinstdrivande. Under 2017 gjorde bolaget en vinst på 60 Mkr på en omsättning om 1,4 miljarder kronor.
Di Digital kunde nyligen avslöja att Zounds storägare Tommy Jacobson förbereder en snar exit i bolaget. Enligt flera källor har Zound anlitat Carnegie för att förbereda en börsnotering.
Parallellt letar investmentbanken också efter en möjlig köpare, som skulle kunna vara ett utländskt hårdvarubolag eller en återförsäljare av Zounds produkter.
Läs mer: Zounds miljardnotering rycker närmare – så högt värderas bolaget
Zounds ägarkrets önskar sig en värdering på minst 3 miljarder kronor vid en affär, enligt Di Digitals källor.
Det stora hindret för en börsnotering har varit licensavtalet med brittiska Marshall, men det är sedan oktober i fjol påskrivet för 15 år till. Ägarstriden med medgrundaren Konrad Bergström är också avstyrd sedan en tid tillbaka.
Bolaget bekräftar också att de första produkterna i samarbetet med sportjätten Adidas väntas lanseras under andra halvan av 2019.
”Vi fortsätter att skala upp vår verksamhet och ser positivt på 2019, särskilt mot bakgrund av det förlängda licensavtalet med Marshall, samarbetet med Adidas och vår starka produktportfölj”, fortsätter Pernilla Ekman, vd på Zound Industries.