Annons

Börsaktuella poddplattformen fördubblar sina intäkter

Acasts vd Ross Adams.
Acasts vd Ross Adams. Foto: Press.
Acasts affärsidé är att locka över annonsörer från radioreklam till poddar. Det börsaktuella bolaget, som värderas till drygt 1,5 miljarder kronor, ökade sina intäkter till 190 miljoner kronor under 2018.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska poddplattformen Acast fördubblade sina intäkter under 2018 till 190 miljoner kronor. Det framgår av bolagets färska bokslut. 

”Det finns flera faktorer till tillväxten. Våra kärnmarknader som vi funnits längst på, Sverige och Storbritannien, har presterat väldigt bra. Samtidigt har USA tidigt visat väldigt positiva tecken, med en fin tillväxt”, säger vd:n Ross Adams till Di Digital.

Acasts affärsidé att locka annonsörer som vill marknadsföra sig i poddar. Man ägnar sig åt distribution, egen produktion och annonsförsäljning. Acast var även tidiga med att erbjuda ”dynamiska annonser”. Vid sidan av det tillhandahåller bolaget en egen app för poddlyssning.

”Vi berättar inte hur omsättningen fördelas på detaljnivå, men jag kan säga att en majoritet kommer från vår annonsaffär”, säger han.

Under fjolåret ökade anställda i koncernen från 62 till 110 personer. Expansionen av organisationen, tillsammans med investeringar i teknikplattformen, gjorde att Acast växte sina förluster med ungefär 30 procent till 85 Mkr i fjol.

”Ungefär hälften av våra resurser fokuserar vi nu på USA. Det är en väldigt dyr marknad att anställa personal på och vara verksam på i största allmänhet”, säger Ross Adams.

I år har Acast även expanderat till två stora europeiska länder, Frankrike och Tyskland.

Läs mer: Acast gör sitt första förvärv: ”Vill växa i USA” 

Acast köpte i april 2019 upp sin amerikanska branschkollega Pippa och fördubblade därmed antalet poddar i katalogen till 7 000. 

”Det var den sista pusselbiten. Nu ska vi integrera förvärvet fullt ut, vilket kommer ta lite tid. Men USA växer redan snabbast av alla våra marknader och i år hoppas vi att det ska stå för en tredjedel av vår affär”, säger vd:n.

Ross Adams vill däremot inte ge någon skarp omsättningsprognos för 2019.

”Ju större vi blir, desto svårare blir det så klart att hålla i den tillväxttäkten. Men vi hade verkligen varit nöjda om vi lyckas fördubbla intäkterna även i år”, säger han.

Läs mer: Spotify backade från svenskt miljardköp 

Hösten 2018 inledde bolaget ett samarbete med Spotify. Det innebär att poddar som läggs upp via Acast nu också distribueras via Spotify. Streamingjätten får gratis innehåll, som Ross Adams beskrivit det, medan Acast får annonsintäkterna och ökar sin räckvidd.

Men dessförinnan hade Spotify fört samtal med Acast om ett uppköp, vilket Di Digital tidigare avslöjat. I slutänden tyckte dock Spotifys representanter att värderingen på 1,5 miljarder kronor var för hög, enligt en källa.

Ryktena om en börsnotering späddes på när Acast i stället tog in 300 Mkr från bland andra Swedbank Roburs fond Ny Teknik i december 2018. Fonden har vanligtvis investerat i bolag som är noterade eller står inför en snar notering.

Enligt Di Digitals uppgifter är tanken att bolaget ska noteras i Stockholm under första halvåret 2020. Investmentbanken ABG Sundal Collier agerar rådgivare i processen.

”Pengarna vi tog in i december 2018 gav oss en betänketid på 18-24 månader. Börsen är fortfarande ett alternativ för Acast. Som vi tidigare har sagt så förebreder vi oss internt för det. Men jag kan inte kommentera något datum, eftersom vi inte har beslutat om det”, säger Ross Adams.

Läs mer: Guldregn över Acast – börsnotering rycker närmare 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies