Hoppa till innehållet

Börsaktuella Wework köpte varumärket – av sin vd

Börsaktuella Weworks nya varumärke kostade 57 miljoner kronor – som gick till bolagets vd och grundare.

Adam Neumann, Weworks medgrundare och vd.
Adam Neumann, Weworks medgrundare och vd.Foto: Mark Lennihan/AP

Coworkingjätten Wework offentliggjorde nyligen sitt prospekt inför vad som väntas bli den största technoteringen sedan taxiappbolaget Uber gick till börsen i maj.

Weworks intäkter fördubblades under första halvåret i år samtidigt som bolagets förluster steg med 25 procent till 905 miljoner dollar, eller 8,7 miljarder kronor.

Tanken med börsnoteringen är att ta in kapital till det förlustdrivande bolaget, enligt Financial Times så mycket som 3 miljarder dollar, eller 29 miljarder kronor.

Utöver detta ska coworkingbolaget – som konkurrerar med betydligt lägre värderade företag som London-noterade IWG – vara på väg att låna ytterligare 3 miljarder dollar.

Av Weworks prospekt framgår det att bolaget har gjort stora utbetalningar till sin vd Adam Neumann, som genom röststarka aktier kontrollerar hela företaget.

När Weworks moderbolag tidigare i år bytte namn till ”The We Company” betalade man också för rättigheterna till varumärket ”We”.

Dessa ägs av We Holdings LLC, som bland annat förvaltar Adam Neumanns och medgrundaren Miguel McKelvey aktieinnehav i bolaget.

I juli betalade Wework motsvarande 57 miljoner kronor för dessa rättigheter. Betalningen skedde i form av aktier i Wework, enligt bolagets prospekt.

Därtill har Wework under 2013, 2014 och 2016 lånat ut pengar till grundarnas ägarbolag, och till Adam Neumann själv, för motsvarande drygt 300 miljoner kronor.

Av prospektet framgår det även att Adam Neumann äger fastigheter som han har hyrt ut till Wework.

Wework värderades till omkring 450 miljarder kronor i januari, då japanska Softbank investerade ytterligare kapital.

Bland de andra storägarna finns Adam Neumann själv, grundarnas ägarbolag och Benchmark Capital, som investerade tidigt i Uber.

Läs mer: Kontorsjätten betalar miljardhyra – till sin vd 

Läs mer: Wework till börsen – med miljardförluster 

Läs mer: Uber rasar på börsen efter rekordförlust 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera