Zound Industries, bolaget bakom de uppkopplade Marshall-högtalarna, skrotar sin satsning på mobiltelefoner av samma märke. Bolaget siktar på en börsnotering innan året är slut.
Sven Carlsson
Text
Zound Industries (NTL) nådde sitt mål att sälja högtalare och hörlurar för 1 miljard kronor i fjol, vilket Di Digital kunde rapportera redan i mars. Av den färska årsredovisningen framgår det att Stockholmsbolaget omsatte 1 041 miljoner kronor, en ökning med 38 procent mot 2015.
Däremot sjunker vinstmarginalen från nära 4 procent till 1,6 procent. Zound redovisar ett resultat efter finansiella poster för 2016 på 17 Mkr.
Skälet till den sjunkande marginalen är telefonsatsningen som sjösattes för två år sedan. Bolaget lägger nu ned projektet.
”Att lönsamheten minskat beror på att bolaget avvecklat produktsegmentet gällande sin smartphone, Marshall London, vilket föranlett att tillgångar hänförliga till denna verksamhet skrivits ned”, skriver bolaget i årsredovisningen.
Zounds högtalare, främst de som produceras på licens under varumärket Marshall, säljer betydligt bättre. I fjol stod högtalarna för 61 procent av Zounds försäljning, vilket är högre än föregående år. Zound sålde i fjol högtalare för 635 Mkr.
Zound planerar en börsnotering innan 2017 är slut, enligt tidigare uppgifter till Di Digital.
Bland Zounds ägare finns Paradox-chefen Fredrik Westers Kichi Invest (NTL), Telia och det franska riskkapitalbolaget Time for Growth (NTL).
Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”
Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad. Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.
Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023.
Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.
– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.
Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad
Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.
– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.
Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner
Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.
Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.
I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev