Transiro noterades på NGM Nordic MTF på Luciadagen förra året. Inför noteringen övertecknades en emission med 190 procent. Men sedan dess har aktien tappat 40 procent av sitt värde och det totala marknadsvärdet är idag omkring 24 miljoner kronor.
Börsnykomlingen kallar sig för ”transport-tech-bolag”, associerar sig gärna med Uber och vill ”revolutionera transportbranschen.” Bland kunderna finns bolag som Arlanda Express, Nobina och Swebus.
Läs mer: Efter börsflopparna – hans NS Ventures vill notera två bolag till
Men när Di Digital tittar lite närmare verkar det som att Transiros verksamhet till stor del handlar om konsulttjänster. Di Digitals genomgång ger även en bild av ett bolag som går ut med svårtolkade pressmeddelanden.
Ett exempel kommer från i somras.
Fredag den 7 juli gick Transiro ut med att de tecknat avtal med fyra kunder. Aktien steg nästan 25 procent.
Nästa handelsdag, på måndagen den 10 juli, steg Transiros aktie med drygt 35 samtidigt som handelsvolymen var ovanligt stor. Börsvärdet ökade då med ett antal miljoner kronor.
Samma dag hade Transiro publicerat två pressmeddelanden som ur olika perspektiv berättar om samma order till det finländska bolaget Keskis Logistics.
Transiro-kursens utveckling sedan noteringen. Efter en stadig nedgång hoppade kursen uppåt i juli. Bildkälla: Infront
I det ena går det att läsa att Transiro ”expanderar verksamheten till Finland” och i det andra att de lockat sin första kund ”inom segmentet lastbilar”.
Hur stor ordern är framgår inte, men till synes slog börsnykomlingen alltså två flugor i en smäll.
När Di Digital ringer upp Keskis Logistics tonar en annan bild fram.
Ett av våra mål är internationell lansering och det har verkligen blivit uppfyllt i och med att vi gick in i Finland
Bolaget bekräftar att de är kunder hos Transiro. De hittade Transiros orderhanteringssystem genom Google och la en beställning. Men de uppger även att de inte har kommit igång ännu på grund av tekniska problem.
Läs mer: Kommentar: ”Vi kan ha hittat Sveriges minst seriösa teknikbolag”
Vidare är storleken på ordern inte mycket mer än en tusenlapp per månad. Eftersom Keskis Logistics har fyra lastbilar ska de enligt prislistan betala 4 x 199 kronor i månaden för standardabonnemangen samt 299 kronor i månaden för ett trafikledarabonnemang.
Det visar sig alltså att affären, som fick Transiro att skicka ut två pressmeddelanden, är värd 1 095 kronor i månaden. Dessutom är augusti och september provmånader då Keskis Logistics inte betalar någonting.
Transiros vd Tobias Beckman försvarar de pressmeddelanden som skickades den 10 juli.
”Som jag har förstått det när man släpper pressreleaser så är det ibland för att det är en stor affär som är värd mycket pengar. Ibland kan det viktiga i en affär vara att man fått en stor kund eller känt varumärke som kund, medan ordervärdet inte är av betydelse”, säger han till Di Digital.
Vad var viktigt i den här affären?
”Det är en stor nyhet att vi fått en kund precis efter att vi börjat sälja i ett nytt segment. Sen att kunden inte var stor, det ville vi inte trycka på. För oss var det ett proof of concept för att produkten fungerar för lastbilar. Ett av våra mål är internationell lansering och det har verkligen blivit uppfyllt i och med att vi gick in i Finland.”
Borde man inte för tydlighetens skulle berätta om ordervärdet när det är så litet?
”Allting beror på. Vi har en ständig dialog med våra kunder när vi släpper våra pressreleaser. Det finns kunder som har önskemål om vad vi ska skriva. En del kunder vill inte ens att vi nämner dem vid namn. Vi ansåg att det viktigaste var ett nytt segment och en ny marknad.”
Men man får ändå säga att det var en väldigt liten summa?
”Absolut. Vi skriver att det rör sig om standardabonnemang. Sen kan man lätt se antalet lastbilar på hemsidan. Vi har inte sagt att det här är en jättestor affär.”
Vi vill revolutionera transportbranschen, som står inför stora förändringar i en närstående framtid
Transiro utgör tillsammans med Fastout och Videoburst den trio av portföljbolag som bolaget NS Ventures tog till börsen under 2016. I likhet med systerbolagen är omsättningen liten och resultatet negativt. Första halvåret i år omsatte Transiro 2,7 miljoner kronor medan resultatet skrevs till -1,5 Mkr.
Läs även: Videoburst har inget skriftligt avtal med Google
På ytan kan Transiro se ut som ett klassiskt techbolag. Man skriver att affärsidén är att sälja molnbaserade it-lösningar för transportbranschen, bland annat orderhantering, schemaläggning och ett verktyg för att ha koll på körningar med GPS.
”Vi vill revolutionera transportbranschen, som står inför stora förändringar i en närstående framtid”, sa Tobias Beckman i ett pressmeddelande i januari.
I samtalet med Di Digital benämner han Transiro som ”transport-tech-bolag”.
Transiro jämför sig med den amerikanska taxitjänsten Uber. Bildkälla: Skärmdump från Transiro.se
En av Transiros kunder, Nobina, uppger för Di Digital att man använder bolagets lösningar för att bistå tågoperatörer med ersättningsbussar, och säger att man har ett gott samarbete.
Men i andra fall får man intrycket att att Transiro hjälper bolag i transportbranschen med att bygga hemsidor eller genom konsultverksamhet.
Det är en ganska avancerad webbshop
Det rimmar också med Transiros historia.
Bolaget är sprunget ur konsultbolaget Txl som bland annat bygger hemsidor och gör appar. Transiros vd Tobias Beckman jobbade där från 2010–2016 och beskriver det på följande sätt:
”På Txl gör vi allt mellan himmel och jord. Kunderna kommer och säger att de vill ha en viss produkt. Txl kunde bygga hemsidor till transportbolag eller appar för en musikfestival.”
Tobias Beckman och Magnus Kniving (som är huvudägare för NS Ventures) inspirerades av Ubers framfart i taxibranschen.
”Transiro köpte kunder och produkter från Txl, produkterna moderniserades”, säger Tobias Beckman.
En av kunderna från Txl var Arlanda Express, som Tobias Beckman pekar ut som en av Transiros största kunder idag.
I fallet med tågoperatören är det svårt att få ihop beskrivningarna av Transiro som ett techbolag som ”revolutionerar transportbranschen” med verkligheten.
När Di Digital kontaktar Arlanda Express berättar de nämligen att Transiro endast hjälper dem med ”design och drift” av hemsidan.
Ni säger att ni erbjuder ”de senaste lösningarna”, men samtidigt berättar Arlanda Express att det ni gör för dem är att ”designa och drifta” hemsidan. Hur går det ihop?
”Det är en hundra procent kundunik produkt. Det är inte bara en hemsida utan även en webbshop där man kan köpa sin resa. Den är integrerad med ett betalsystem och när du kliver på tåget så kan du visa kreditkortet du köpte resan med, så funkar det som biljett. Det är en ganska avancerad webbshop.”
Men att göra en hemsida ligger väl ganska långt ifrån att utveckla "molnbaserade produkter för transportbranschen"?
”Vi har fortfarande konsulttjänster. Men då riktar vi oss bara till transportbranschen.”
Hur stor del av Transiros verksamhet har med ”transport-tech” att göra och hur stor del är konsultande och att göra hemsidor?
”Jag kan inte ge någon sorts upplysning om det, vi har valt att inte gå ut med sån information. Men det kommer säkert senare, vi har bara varit igång lite mer än ett år. Vi är ett ungt bolag som ligger i startgroparna och det går jättebra.”
Känner du till något som Di Digital borde granska? Mejla bjorn.wallenberg@di.se. Du omfattas av källskydd.
Läs fler delar ur Di Digitals granskning:
Efter börsflopparna – hans NS Ventures vill notera två bolag till
Kommentar: ”Vi kan ha hittat Sveriges minst seriösa teknikbolag”
Mer om Transiro och NS Ventures i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/nsventuresborsfloppar-ubersnyavdochsverigesbitcoin-bluffar
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.