Annons

Börsen mer jämställd än techsektorn – bara en femtedel kvinnor i styrelserna

Sarah McPhee, styrelseledamot i Klarna, tillsammans med bolagets medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski.
Sarah McPhee, styrelseledamot i Klarna, tillsammans med bolagets medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: Jonas Eng och TT.
Knappt en femtedel av styrelseplatserna i svenska techbolag upptas av kvinnor, visar Di Digitals granskning. Jämställdheten är därmed sämre än hos börsbolagen och ett stort ansvar faller på riskkapitalbolagen, enligt experter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jämställdhetsarbetet inom techsektorn haltar. Bara 18 procent av styrelseledamöterna i 40 av Sveriges största digitala bolag är kvinnor, visar Di Digitals kartläggning.

Tillsammans har bolagen – däribland Izettle, Klarna och Spotify – rest många miljarder kronor i riskkapital och sysselsätter tusentals människor, både i Sverige och utomlands.

”Utvecklingen går väldigt långsamt. Jag gick ut universitetet 1976 och trodde att näringslivet skulle vara jämställt redan då”, säger styrelseproffset Sarah McPhee, ledamot i Klarna och ordförande för Fjärde AP-fonden.

Läs mer: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet 

Bland börsbolagen har problemen med ojämställda styrelser uppmärksammats på bred front de senaste åren. Det har lett till att andelen kvinnliga ledamöter ökat till 34 procent, enligt en ny rapport av stiftelsen Allbright.

Men samma utveckling syns inte hos de onoterade techbolagen. Anna Stenberg, vd för rekryteringsbolaget WES, tycker att för mycket fokus ligger på börsbolagen.

”Det som vi verkligen behöver fokusera på nu, utifrån ett framtidsperspektiv, är de snabbväxande techbolagen. Där landar en väldigt stor del av det institutionella och internationella kapitalet och där finns det en stor dominans av manliga grundare och ledare”, säger Anna Stenberg.

På Stockholmsbörsen är det numera bara 4 procent av bolagen som helt saknar kvinnor i sina styrelser, enligt Allbright. Bland techbolagen är samma siffra 40 procent, visar Di Digitals granskning. 

Några exempel med enbart manliga ledamöter är betalbolaget Trustly, nätläkaren Min Doktor, telefonboksappen Truecaller och musikkatalogbolaget Soundtrack Your Brand.

Enligt Anna Stenberg beror det på att grundare till techbolag ofta är män – men ansvaret faller även på investerarna. 

”Redan i tidiga finansieringsrundor är det främst manliga investerare som kliver in som delägare och tar plats i styrelserna, ofta genom att erbjuda kunskap och engagemang mot andelar i bolaget. Även i de större rundorna där man vänder sig till riskkapitalbolagen så är nästan alla partners och investerare män”, säger hon. 

Man måste våga tänka ett varv till och offra effektiviteten till förmån för bättre kvalitet.

Poddplattformen Acast, som nyligen gjorde förändringar inför sin stundande börsnotering, har i dag en styrelse med tre personer varav två är kvinnor. Det har däremot inte alltid varit så, enligt medgrundaren Karl Rosander. 

”För att slippa den där grabbiga kulturen har vi alltid försökt att hitta kvinnliga ledare. Men om man tittar på Acast historiskt så fanns det en tid då det bara satt män i styrelsen. Det var för att investerarna i bolaget var män”, säger Karl Rosander, som själv lämnade sin plats i styrelsen. 

Anna Stenberg är vd på WES. Karl Rosander och Måns Ulvestam är grundare av Acast.

Undersökningar från Credit Suisse och McKinsey pekar på att jämställda bolag visar större lönsamhet och högre utdelningar, trots ett lägre risktagande. 

Ändå väljer många unga och nystartade bolag att inte prioritera frågan, enligt Sarah McPhee.

”Det går väldigt fort att fatta beslut när alla tänker lika och du kanske får en högre grad av effektivitet på kort sikt. För nystartade bolag kan det så klart finnas en drivkraft att prioritera snabb tillväxt”, säger hon, och fortsätter:

”Men ju mer jämställt företaget är, desto mer intressanta resultat. Man måste våga tänka ett varv till och offra effektiviteten till förmån för bättre kvalitet”, säger Sarah McPhee.

På WES har man bara under det senaste halvåret sett en förändring. Enligt Anna Stenberg vill i princip alla riskkapitalbolag öka antalet kvinnor i ledande positioner, både internt och i portföljbolagen. Men för bästa resultat krävs förändringar i ett tidigt skede.

”Den grabbiga 'bromance-kulturen' är kvinnliga talanger och ledare inte intresserade av och de ratar medvetet en karriär i sådana bolag. Man behöver tänka proaktivt redan från start när det är dags att skala upp organisationen. Ofta kommer man till insikt för sent”, säger Anna Stenberg.

Techbolagen värdesätter processer, pengar och långa arbetsdagar väldigt högt.

Det finns en kulturproblematik hos techbolag både i Sverige och internationellt som bör omprövas, enligt Sarah McPhee.

”De värdesätter processer, pengar och långa arbetsdagar väldigt högt. Frågan är om det måste vara de tre viktigaste komponenterna i rekryteringen, särskilt när bolaget mognat. Det är verkligen inget svaghetstecken att till exempel fokusera mer på kundnytta. Det skulle locka andra typer av människor”, säger hon.

Läs mer: Riskkapitalets felaktiga stereotyper missgynnar kvinnor – visar studie 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies