Hoppa till innehållet

Börsens glädjefnatt efter Qliros besked

Qliro visar en kraftig förbättring av rörelseresultatet och en stark tillväxt i bolagets Klarna-utmanare. På börsen jublas det över Qliros besked och aktien rusar.

 

Marcus Lindqvist, vd för Qliro.
Marcus Lindqvist, vd för Qliro.

Rapporten för Qliros fjärde kvartal visar att bolaget vänt förlust till vinst. Rörelseresultatet landade på 25,6 miljoner kronor, att jämföra med minus 32 Mkr motsvarande kvartal i fjol. I den jämförelsesiffran ingår dock kostnader för en lagerflytt som Lekmer gjorde under fjärde kvartalet i fjol och som påverkade rörelseresultatet negativt med 26,2 Mkr.

Omsättningen under fjärde kvartalet ökade med 2 procent och uppgick till strax över 1,5 miljarder kronor.

Läs mer: Han blir ny vd på Nelly

Qliro gick också ut med en ny strategisk inriktning och nya finansiella mål. Från och med nu ska bolaget fokusera på affärsområdena Marketplace (CDON), Fashion (bland annat e-handelsbutiken Nelly) och Financial Services, som består av bolagets Klarna-utmanare, betal- och konsumentfinansieringslösningen Qliro. Tjänsten gör enligt Qliro det ”möjligt för konsumenter att handla tryggt på nätet”.

Det är i Financial Services som tillväxten är kraftigast. Under fjärde kvartalet växte segmentet med över 70 procent jämfört med samma kvartal i fjol och intäkterna uppgick till 71,8 Mkr. Affärsområdet ska under 2019 uppnå ett rörelseresultat om lägst 150 miljoner kronor.

Qliro skriver i kvartalsrapporten att bolagets förbättrade bruttomarginal, från 14,5 procent till 18,7 procent, beror på "Nellys fokus på egna varumärken och fortsatta arbete med sortimentsstrategin samt Qliro Financial Services fortsatta resultatökning".

Läs mer: Modesajten Na-kd växer kraftigt – tar in 140 miljoner

E-handelsbutiken Nellys rörelseresultat uppgick till 30,4 Mkr, att jämföra med minus 4,1 Mkr motsvarande kvartal i fjol.

Två e-handelsbutiker ingår dock inte i några av Qliros nya kärnområden: Gymgrossisten och Lekmer. Nu ska bolaget söka partnerskap för de butikerna.

”Vi kommer aktivt att söka potentiella partnerskap för att möjliggöra fortsatta investeringar och nyttja de möjligheter som den pågående konsolideringen i respektive bransch skapar i syfte att generera ytterligare aktieägarvärden”, skriver Qliro i rapporten om Gymgrossisten och Lekmer.

På börsen jublar man över Qliros besked. Strax före klockan 10 på onsdagsmorgonen var aktien upp med hela 23 procent (följ kursen här). Aktien har tidigare underpresterat på börsen men tycks nu ha vänt trenden. Det senaste året är aktien upp med drygt 40 procent.

Läs mer: De kan köpa Kinneviks sorgebarn

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera