Annons

Börsens speltoppar siar om framtiden: ”Fem år på sig”

Ebba Ljungerud och Maria Grimaldi träffades första gången på ett investerarevent. Idag är de goda vänner. I bakgrunden syns spelplanen till Paradox Interactives nästa spel Crusader Kings III, samt Bublars AR-spel Kawaii World.
Ebba Ljungerud och Maria Grimaldi träffades första gången på ett investerarevent. Idag är de goda vänner. I bakgrunden syns spelplanen till Paradox Interactives nästa spel Crusader Kings III, samt Bublars AR-spel Kawaii World. Foto: Jonas Eng/Montage/Press
Kommer VR slå igenom, vart kommer pengarna flöda i spelsektorn härnäst, vilka utmaningar väntar Paradox och hur påverkas bolaget av att ha kinesiska Tencent som delägare? Di Digital träffar Ebba Ljungerud, vd på Paradox, och Maria Grimaldi, vd på Bublar group, för att sia om framtidens spelbransch.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De må vara rivaliserande börs-vd:ar inom spelbranschen till vardags. Men när Ebba Ljungerud och Maria Grimaldi ses på en privat lunch på Bank Hotel i centrala Stockholm är garden sänkt för tillfället. 

”Ebba och jag är av liknande virke och så är hon otroligt rolig. Vi ingår i samma nätverk av kvinnor i branschen”, säger Maria Grimaldi. 

Di Digital träffar de båda spel-vd:arna några dagar innan julafton för att prata om decenniet som gått och vad de spår väntar framöver. 

Från sina positioner kan de blicka ut över spelbranschen med olika perspektiv. Deras respektive bolag skiljer sig åt rejält både i storlek och inriktning. Paradox Interactive börsvärde är knappt 16 miljarder kronor, medan Bublar Groups är strax under 290 miljoner kronor. Båda bolagen är noterade på First North. 

Ebba Ljungerud är vd:n som i augusti 2018 tog över efter branschikonen Fredrik Wester på börsraketen Paradox – som bland annat har blivit stora inom genren historiska strategispel för pc. I portföljen finns nu över 100 speltitlar som spelas av över tre miljoner människor varje månad. Första året med Ebba Ljungerud som vd sprängde bolaget miljardvallen vad gäller intäkter.

Läs mer: Tronskifte på speljätten Paradox

Maria Grimaldi var tidigare investeringsansvarig på Goodbye Kansas men tog i maj 2019 över vd-posten för Bublar group. Under deras paraply finns de tre bolagen Vobling, Sayduck samt Virtual Brains där spelutvecklingen sker. Intäkterna är än så länge blygsamma, under 2018 redovisade koncernen en nettoomsättning på runt 3,5 Mkr. Det stora hoppet är det spel man nu utvecklar tillsammans med Sanrio, som äger Hello Kitty-varumärket. 

2010-talet går mot sitt slut. Vilka har varit de viktigaste händelserna för branschen det här decenniet? 

”Att alla spel nu kan laddas ner digitalt. För oss specifikt på Paradox har det också inneburit att vi ytterligare kunnat utöka kontakten med våra fans och spelare”, säger Ebba Ljungerud. 

”Men också antalet indiestudior som dykt upp och så att VR kommit som en skänk från ovan, med många investeringar som rusat dit. Vi får se hur det tar fart nu eftersom VR-spel börjar ta fäste”, säger Maria Grimaldi. 

Att Bublars vd nämner just VR är kanske inte så konstigt. Bolaget pekar ut sig själva som det ledande nordiska börsbolaget inom AR och VR. 

Nyligen tog Bublar in 40 Mkr i en nyemission, och bytte i samband med det börs från Nordic MTF till Nasdaqs tillväxtlista First North. 

Tencent lägger sig inte i, de är en 'silent partner'.

Men de är knappast det enda svenska spelbolag som tagit in mer kapital under året. Japanska Nexon utökade sitt ägande i nystartade Embark Studios, Epic Games köpte upp 3d-spelbolaget Quixel och en såddinvestering i Valiant Game Studios är några av flera andra exempel. 

”Jag har uppfattningen att många investerare letar efter nya Minecraft eller Fortnite. De är båda fantastiska spel. Men det började ju inte med tanken om att de skulle bli så stora. Så att om man som investerare försöker identifiera det... Det är ganska svårt att hitta”, säger Ebba Ljungerud. 

Vad är det investerarna letar efter i nästa spelbolag? 

”Inte ens jag har förstått vad det är investerare letar efter, oftast tycker jag de tittar på helt fel saker”, säger Maria Grimaldi, som själv har drygt 20 års erfarenhet av investeringar i spelsektorn. Hon fortsätter: 

”Många investerare förväntade sig att VR skulle löna sig direkt, istället för att se långsiktigt. Det kostar dock pengar och innebär en större risk, därför anses det inte lika intressant. Jag misstänker att det kommer att bli fler investeringar i B- och C-rundor snarare än sådd- och A-rundor.”

Ebba Ljungerud tror att pengarullningen till sektorn kommer att fortsätta öka – men kanske främst i form av sammanslagningar av bolag.

”Enskilda spel tenderar att bli dyrare att utveckla, och som konsekvens av det lär konsolideringen i branschen komma att fortsätta.”

Maria Grimaldi å andra sidan tar upp en trend i motsatt riktning. De senaste årens framväxt av mindre utvecklare – ibland bestående bara av en eller ett fåtal personer – som har långt mer blygsamma resurser till sitt förfogande än vad speljättarna har.

Men även dessa så kallade indiestudios behöver finansiella muskler för att lyckas i längden, påpekar hon. 

”Vi får se hur många som har uthålligheten och kraften i ryggen. Man brukar säga att det första spelet kan floppa, det andra spelet kan floppa, men inte det tredje. Man har tre spel och fem år på sig”, säger Maria Grimaldi.

Paradox är ett av de bolag i Sverige som lockat till sig kapital från kinesiska Tencent, som inför spelbolagets börsnotering 2016 köpte fem procent. Fatshark, Stunlock Studios och Sharkmob är ytterligare exempel på investeringar som tech-konglomeratet gjort i svenska spelbolag, men då i onoterad miljö. 

Det finns indikationer på att spelbranschen rör sig mot liknande affärsmodeller som redan slagit igenom inom musik och film.

Att ha en kinesisk ägare är inte alltid helt okontroversiellt. Det visade sig nyligen när speljätten Activision Blizzard, som har kinesiska Tencent som delägare, stängde ner e-sportstjärnan Chung Ng Wai och fråntog honom prispengar. Detta för att han i en intervju gett sitt stöd till demonstranterna i Hongkong.

Med när frågan om det kinesiska bolaget har liknande inflytande på Paradox kommer upp, ger Ebba Ljungerud snabbt svar på tal. 

”Det är spekulation. De lägger sig inte i, de är en 'silent partner'.”  

Däremot lyfter hon fram betydelsen av den kinesiska marknaden, där flera av Paradoxs spel finns tillgängliga. Nyligen gick Kina ut med planer på att begränsa minderårigas speltid till en och en halv timma per dag. Om det blir en utmaning för bolaget återstår att se. 

”Vad som händer i Kina är väldigt viktigt för Paradox”, säger hon. 

Ett barn spelar ett VR-spel i ett shoppingcentrum, 2017.
Ett barn spelar ett VR-spel i ett shoppingcentrum, 2017. Foto: Henrik Holmberg / TT

Vad ser ni för trender framöver? 

”Jag tror att AR- och VR-spel börjar få fäste i takt med att headset blir billigare”, säger Maria Grimaldi.  

Ebba Ljungerud håller inte med sin branschkollega. 

”Jag är fortfarande skeptisk. Det är jättecoolt, men inte så praktiskt. Jag har det själv hemma, men jag är inte så representativ”, säger hon och fortsätter: 

”En grej som jag hoppas blir en trend, som vi redan ser är stort i Asien, är att strategispel växer på mobilen.”

”Där kan ju Wifi 6 och 5G hjälpa till att öppna möjligheterna”, säger Maria Grimaldi. 

Ebba Ljungerud pekar ut 'cloud gaming', alltså molnbaserade spel, som något som kan förändra branschens spelregler. Istället för att laddas ner eller installeras nås de direkt via webbläsaren. Ett exempel är Googles nya spelplattform Stadia, som lanserades hösten 2019. 

”I närtid kommer de nya konsolerna givetvis att få en enorm effekt på hur distributionskartan ser ut och fungerar. Kanske mer intressant är de många prenumerationstjänster som är på väg. Det finns indikationer på att spelbranschen rör sig mot liknande affärsmodeller som redan slagit igenom inom musik och film,” fortsätter hon.  

Skärmdumpar från Paradoxspelet Crusader Kings III (till vänster) och Bublars spel Other World Heroes (till höger).
Skärmdumpar från Paradoxspelet Crusader Kings III (till vänster) och Bublars spel Other World Heroes (till höger). Foto: Skärmdump.

Inom den närmsta framtiden släpper Paradox flera expansionspaket till existerande spel. Det är en intäktskälla som blivit allt viktigare för bolaget. Dessutom väntar lanseringen av uppföljaren Crusader Kings III under 2020, som är något av en kronjuvel i bolagets spelportfölj. 

För Bublar väntar, förutom det planerade släppet av Hello Kitty-spelet som skjutits upp från 2019 till 2020, också ett betatest för spelet Other World Heroes som baseras på 3D-kartor. 

Vilka utmaningar står Bublar inför nu när vi går in på 2020-talet? 

”Jag vill ha fler tjejer i företaget, jag tycker det är jätteviktigt. En utmaning för oss är att hjälpa skolor att se till så att tjejerna får den tekniska utbildningen som behövs”, säger Maria Grimaldi.  

Och för Paradox? 

”Två saker. Den ena är att fortsätta leverera de här fantastiska spelen. Sedan växer vi kraftigt och har gjort det ganska länge. Att ha en bra företagsstruktur och bra klimat på företaget – hur bibehåller man det och hur bygger man det framåt? Det ägnar jag mycket tid åt”, säger Ebba Ljungerud. 

Ponera att ni om tio år får samma fråga som ni fick i början av intervjun. Vad tror ni kommer bli 2020-talets viktigaste förändring i branschen? 

Ebba Ljungerud är än en gång snabb med att svara. 

”Ingen aning. Absolut ingen aning”, säger hon. 

”Jag hoppas att det blir ”immersive gaming”, virtuella objekt ovanpå verkligheten”, säger Maria Grimaldi. Ett redan känt exempel på den typen av spel är succén Pokemon Go. 

”Allting går så fort. Nej, jag hoppas verkligen att vi inte har någon aning. Det skulle vara väldigt tråkigt om vi kunde ana det i dag”, säger Ebba Ljungerud.  

Ebba Ljungerud satt i Paradox Interactives styrelse i fyra år innan hon blev vd.
Ebba Ljungerud satt i Paradox Interactives styrelse i fyra år innan hon blev vd. Foto: Jonas Eng

 

 

Maria Grimaldi har runt 20 års erfarenhet av investeringar i spelbranschen. ”Jag har investerat själv och varit rådgivare åt både institutionellt och privat kapital.”
Maria Grimaldi har runt 20 års erfarenhet av investeringar i spelbranschen. ”Jag har investerat själv och varit rådgivare åt både institutionellt och privat kapital.” Foto: Jonas Eng

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer