Annons

Åtta av börsens techbolag: Så påverkas våra affärer av coronakrisen

Kollage: Maryam Ghahremani, vd för Bambuser, figur från Stillfronts spel, och Storytels app.
Kollage: Maryam Ghahremani, vd för Bambuser, figur från Stillfronts spel, och Storytels app.
Bambuser, Boozt, Climeon, Sinch, Stillfront, Storytel och XMReality samt techinvesteraren Vostok New Ventures ger i Di Digitals enkät sin syn på hur de tacklar virusets effekter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Börserna faller tungt världen över till följd av coronavirusets effekter på ekonomin. Men vissa analytiker har spått att bolag som exempelvis erbjuder en digital produkt kan få ett uppsving.

Di Digital har frågat åtta svenska techbolag om hur de tacklar coronakrisen såväl affärs- som verksamhetsmässigt. Vissa ser ökad efterfrågan – medan andra ser krympande.

Investmentbolaget Vostok New Ventures — som bland annat har techbolag som svenska elsparkcykelbolaget Voi och brittiska nätläkaren Babylon i portföljen:

Elsparkcyklar utanför Vostok New Ventures stämma på Tändstickspalatset i Stockholm
Elsparkcyklar utanför Vostok New Ventures stämma på Tändstickspalatset i Stockholm Foto: Jesper Frisk

Hur påverkar coronaviruset affärsmodellen för era portföljbolag?

”Då vi inte har en särskilt homogen portfölj (varken när det gäller affärsmodell eller geografi) är det svårt att ge ett generellt svar. Vissa bolag, exempelvis inom mobilitetsområdet ser i de flesta fall en direkt negativ effekt så länge folk generellt rör sig mindre inom och mellan städer eller länder där de är verksamma.

Andra bolag i portföljen, exempelvis inom digital hälsa där Babylon är vår största investering, ser just nu en ökande efterfråga på deras tjänster.

Vårt tredje fokusområde vilket är olika typer av online classifieds-bolag (radannonser för till exempel olika tjänster, fastigheter, begagnade prylar med mera) ser inga direkta betydande effekter än så länge.

Vi ser dock att alla portföljbolagen tar denna situation på allvar och planerar för den nuvarande stora osäkerheten och olika scenarion både kortsiktigt och på längre sikt”, skriver Björn von Sivers, IR-chef på Vostok New Ventures.

Hur påverkar coronaviruset ert dagliga arbete och vilka lärdomar har ni dragit än så länge? 

”Vi övervakar situationen noggrant och kontinuerligt och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi håller oss flexibla och för tillfället jobbar vissa från kontoret medan andra jobbar hemifrån. Ingen av våra anställda är i dagsläget sjukanmäld. Inplanerade resor har på grund av de olika reserestriktionerna och rekommendationerna vi ser i olika länder ställts in i närtid och externa möten görs istället framför allt via telefon eller video, vilket funkar bra.”

Läs även: Vostok-vd:n om nya portföljen 

Spelbolaget Stillfront:

Stillfronts vd Jörgen Larsson och en figur från ett av bolagets spel.
Stillfronts vd Jörgen Larsson och en figur från ett av bolagets spel.

Hur påverkar coronaviruset er affärsmodell?

”Våra användare finns över hela världen med fokus på Europa, USA och Mellanöstern och mindre exponering i Kina. Vår genomsnittliga användare är 35-45 år och har ofta ett arbete på dagarna och spelar våra spel på kvällar och andra lediga stunder. Denna utveckling i världen har vi ju aldrig tidigare erfarit, men vår bedömning är att vår affär är stabil och att våra användare är lojala och spelar våra spel under en lång tid”, skriver Sofia Wretman, IR-chef på Stillfront.

Hur påverkar coronaviruset ert dagliga arbete och vilka lärdomar har ni dragit än så länge? 

”Stillfront inklusive 13 studios har ställt in tjänsteresor, konferenser och fysiska möten. Vi jobbar nu i ännu högre utsträckning digitalt. Vi är ett globalt företag och arbetar redan mycket digitalt med videokonferenser, Slack med med mera. Men nu ser situationen förstås annorlunda ut. Vi håller uppe tempot bra och vi fortsätter att producera förstklassig digital underhållning.”

Läs även: Kursraketens vd: ”Jag är börsens minst mäktiga vd”

Ljudbokstjänsten Storytel:

Ljudbokstjänsten Storytels app.
Ljudbokstjänsten Storytels app. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Hur påverkar coronaviruset ert dagliga arbete och vilka lärdomar har ni dragit än så länge? 

”Personalens hälsa och trygghet är vår högsta prioritet. Storytel följer löpande information och rekommendationer från myndigheterna på de 20 marknader där vi finns. Redan för flera veckor sedan tog vi beslutet att stoppa alla utlandsresor - inklusive mellan våra kontor i världen. Under 2019 hade Storytel till exempel över 25 000 digitala möten via Google Hangouts. Vi rekommenderar förstås också alla medarbetare att jobba hemifrån”, skriver Dan Panas, kommunikationschef på Storytel.

Hur påverkar coronaviruset er affärsmodell? 

”Corona-smittan sätter tyvärr sin prägel på alla just nu. I en sån här tid är vi ödmjuka, men också stolta över att strömmade böcker och berättelser är något människor aktivt söker upp för förståelse, verklighetsflykt, medkänsla och kunskap, beroende på vad lyssnaren upplever sig behöva just nu. Det är trots allt med empati och medvetenhet som världen reser sig ur kriser.”

Har ni sett en ökning/minskning i efterfrågan från kunderna eller något annat intressant mönster?

”Det är för tidigt att ge någon uttömmande analys på det, inte minst i ett läge där olika länder befinner sig i olika faser, men vi är ödmjuka och stolta över att ljudboken tycks vara ett medium man väljer när samhället befinner sig i ett exceptionellt läge.”

Läs även: Så ska Storytel nå lönsamhet fortare – och gå in i ytterligare 20 länder

Sinch, som levererar molnbaserade kommunikationstjänster:

Grundarna av Sinch - Kristian Männik, Henrik Sandell, Björn Zethraeus och Robert Gerstmann.
Grundarna av Sinch - Kristian Männik, Henrik Sandell, Björn Zethraeus och Robert Gerstmann. Foto: Jesper Frisk

Hur påverkar coronaviruset er affärsmodell? 

”Vår infrastruktur för meddelandetjänster används av företag, myndigheter och organisationer i hela världen. Vi arbetar löpande för att förebygga olika risker och följer nu de planer vi har för att säkerställa och upprätthålla vår tjänsteleverans även i en situation där många kan komma att bli sjuka. Den mest konkreta påverkan vi ser på vår affär idag är att mängden kundmöten minskar på grund av restriktioner kring resande och möten. Det är ännu för tidigt att bedöma långsiktig påverkan”, skriver Thomas Heath, strategi- och IR-chef på Sinch.

Hur påverkar coronaviruset ert dagliga arbete och vilka lärdomar har ni dragit än så länge? 

”Vårt huvudfokus i denna situation är att värna våra anställdas hälsa och att säkerställa fortsatt drift av våra tjänster. Vi har anställda i över 30 länder och anpassar oss efter situationen och myndigheternas rekommendationer i varje land. I Sverige rekommenderar vi våra anställda att arbeta hemifrån och vi avråder från resande. Eftersom vi även i vanliga fall använder videomöten och andra digitala verktyg så bedömer vi att detta kommer fungera förhållandevis bra.”

Läs även: De belånade sina hus – nu spränger succébolaget 10-miljardersvallen

Energiteknikbolaget Climeon:

Thomas Öström, vd för Climeon och även en av bolagets grundare.
Thomas Öström, vd för Climeon och även en av bolagets grundare. Foto: Linus Hallsenius

Hur påverkar coronaviruset er affärsmodell?

”Kryssningsindustrin, som vi jobbar mot, har det väldigt jobbigt just nu, och vi ser påverkan på både varv och redare där. Inom geotermi påverkas inte affärsmodellen direkt utan det blir bara en del planeringstekniska utmaningar”, skriver Thomas Öström, vd för energiteknikbolaget Climeon.

Hur påverkar coronaviruset ert dagliga arbete och vilka lärdomar har ni dragit än så länge?

”Vi har som många andra begränsningar i resor, vilket gör att de flesta möten körs online. Generellt på bolaget fokuserar vi på att skydda våra anställda som jobbar nära maskinerna för att säkra leveranser och pågående projekt. Det gör vi bland annat genom att låta övriga jobba hemifrån för att minska risken för smittspridning på kontoret. De resor som är affärskritiska genomförs fortfarande men med mycket planering och extra säkerhetsåtgärder. Vd måste godkänna alla resor och vi tittar noga på val av färdmedel och rutt.

Hittills har det funkat väldigt bra. Egentligen är det väldigt sunt att bli bättre på att prioritera vilka resor som genomförs och att utnyttja de digitala möjligheter som finns. Man blir helt enkelt tvungen att jobba smartare.”

Läs även: Gates, Zuckerberg och Bezos in i svenska First North-bolaget

Videoteknikbolaget Bambuser:

Maryam Ghahremani, vd Bambuser
Maryam Ghahremani, vd Bambuser

Hur påverkar coronaviruset er affärsmodell?

”Som ett resultat av denna oförutsedda samhällsförändring, har en stor tillväxt i anammandet av digitala streamingtjänster och videolösningar påvisats världen över, speciellt i länder som Kina och Italien. Det är helt naturligt att vi har fått se en dramatisk ökning av antalet förfrågningar från potentiella kunder och intressenter särskilt inom nya samhällsviktiga kategorier som dagligvaruhandeln, apotek, såväl som andra nödvändiga sektorer. Vi tror att detta är bara början på en pågående beteendeförändring. Vi prioriterar de kunder som har en samhällsviktig roll under de kommande månaderna”, skriver Maryam Ghahremani, vd för Bambuser.

Hur påverkar coronaviruset ert dagliga arbete och vilka lärdomar har ni dragit än så länge?

”Mot bakgrund av att Folkhälsomyndigheten höjde risknivån för smittspridning i Sverige avseende det nya coronaviruset Covid-19, beslutade jag förra veckan att samtliga anställda och konsulter skulle arbeta hemifrån under de kommande två veckorna. Vi har avbokat samtliga resor och och omvandlat samtliga fysiska möten till digitala. Vårt team är vant vid att jobba på distans och många av våra kunder gör det också, så det har gått jättebra.”

Läs mer: Kinas hetaste shoppingtrend intar Sverige: ”Många tycker det är lite läskigt”

Augmented reality-bolaget XMReality:

Johan Castevall, vd på XMReality
Johan Castevall, vd på XMReality

Hur påverkar coronaviruset er affärsmodell?

”Vår lösning är perfekt när det handlar om att undvika resor och vi informerade i ett nyhetsmeddelande för en tid sedan om en utökad testperiod avseende vår lösning XMReality remote guidance för att hjälpa företag i denna omfattade kris. Vi är glada att kunna bistå i denna utmanande situation. Vi har goda förhoppningar om att nuvarande situation gör att fler får upp ögonen för nyttan med vår teknik. Några siffror på efterfrågans storlek har vi dock inte färdiga att kommunicera i nuläget”, skriver Johan Castevall, vd på XMReality.

Hur påverkar coronaviruset ert dagliga arbete och vilka lärdomar har ni dragit än så länge?

”Vi har sedan förra veckan informerat personalen om att vi rekommenderar medarbetarna att avstå internationella resor, även privata resor, då det finns en risk att ”fastna utomlands” om/när länder stänger sina gränser. Vi är vidare restriktiva med möten med leverantörer/intervjuer och föreslår andra former av möten (tele, webbmöten) i första hand. Vi har fått bra respons av personalen som är mycket förstående i detta allvarliga läge.”

Nätmodehandlaren Boozt:

Hur påverkar coronaviruset er affärsmodell?

”Covid-19 har gått från att vara en utmaning när det gäller anskaffning till en utmaning för efterfrågan. Vi kan till exempel se att försäljningen i fysiska modebutiker i Danmark har störtdykt sedan den danska statsministern stängde ned landet i onsdags kväll. Mellan torsdag och söndag har försäljningen sjunkit kraftigt jämfört med samma period förra året i fysiska modebutiker. Vi kan också se ett tapp under samma period, men inte alls lika stort som i de fysiska butikerna. Den ekonomiska osäkerheten har en tydlig effekt på mode, och särskilt premiumkläder. Vi kan också se att vår försäljning med leverans ända hem till dörren har ökat markant den senaste veckan.

Vårt fokus hittills har varit att säkra den fortsatta driften av verksamheten i vad som förmodligen blir en svår tid för hela branschen. Då kan vi komma ut styrkta på den andra sidan och därmed fortsätta investera i framtiden och skapa ännu fler lokala arbetstillfällen”, skriver Anders Enevoldsen, IR-chef på Boozt.

Hur påverkar coronaviruset ert dagliga arbete och vilka lärdomar har ni dragit än så länge?

”Sedan i onsdags har vi uppmanat alla medarbetare att jobba hemifrån. Cirka 95 procent av medarbetarna på huvudkontoret gör det, inklusive kundsupport. Vi förberedde detta i början i förra veckan och testade bland annat huruvida våra kundservicemedarbetare kunde arbeta hemifrån och ha tillgång till alla system. Vi är i den gynnsamma situationen att alla våra kritiska infrastruktursystem är egenutvecklade, och därför har vi full kontroll och kan vara fullt operationella trots att mycket få människor är på kontoret. Vi genomför inga resor under den här perioden – allt sker digitalt.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer