Hoppa till innehållet

Börsflopp för amerikansk matkasse

Den amerikanska matkasse-jätten Blue Apron har backat ordentligt sedan noteringen på New York-börsen för knappt två veckor sedan. Utvecklingen bådar illa för svenskgrundade Hellofreshs börsplaner. 

Blue Aprons grundare Matt Salzberg, Ilia Papas och Matt Wadiak. Foto: Blue Apron
Blue Aprons grundare Matt Salzberg, Ilia Papas och Matt Wadiak. Foto: Blue Apron

Det har snart gått två veckor sedan Blue Apron, USA:s svar på Linas Matkasse, noterades på New York-börsen. Sedan dess har aktien backat ordentligt. 

Under måndagen handlades aktien till kursen 8,14 dollar. Det är 19 procent lägre än teckningskursen på 10 dollar. Blue Apron har därmed ett börsvärde på 13 miljarder kronor. Följ kursen här.

Nedgången har ingen koppling till några direkta nyheter från bolaget. Men den vittnar ändå om att Blue Apron står inför ett antal utmaningar. Bolaget måste bland annat tjäna mer pengar på befintliga kunder. Vidare måste man kunna konkurrera med e-handelsjättar som Amazon, som just nu storsatsar på leveranser av livsmedel  och just lagt ett jättebud på butikskedjan Whole Foods. 

Läs mer: Amazon köper matbjässe – för 120 miljarder kronor 

Blue Aprons utveckling bådar även illa för Hellofresh, det tyska matkassebolaget med Northzones partner Jessica Nilsson som medgrundare. Bolagets storägare, tyska Rocket Internet har nyligen lyckas väl med noteringen av matleveransbolaget Delivery Hero i Frankfurt. Många tror nu att Hellofresh står näst på tur.

Läs mer: Hellofresh tar in 800 miljoner 

Läs mer: Delivery Hero stiger i debuten – Niklas Östbergs del värd 500-600 Mkr 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera