Hoppa till innehållet

Börsflopp för Gaming Corps – aktien ner 80 procent

Gaming Corps gick till börsen med löften om kommande populära data- och kasinospel. Ett år efter introduktionen har aktien rasat över 80 procent – och det enda spelet som släppts har floppat.

Gaming Corps spel ”The Descendant” har inte gett de intäkter bolaget hade räknat med.
Gaming Corps spel ”The Descendant” har inte gett de intäkter bolaget hade räknat med.Foto: Gaming Corps.

Gaming Corps grundades i mars 2014 av Nicklas Dunham och Jens Larsson. Båda har ett förflutet i spelbranschen. Vd Nicklas Dunham har tidigare arbetat på Starbreeze och är medgrundare till börsnoterade Stillfront Interactive.

I fjol påbörjade man processen att börsnotera Gaming Corps. Detta trots att bolaget ännu inte hade släppt några spel. Gaming Corps bestod då av ett samarbetsavtal med det amerikanska rättighetsbolaget Skybound, med målet att skapa dataspel av kända Hollywood-produktioner. Man hade även köpt förlagsrättigheterna till mobilspelet ”Riddick: The Merc Files”.

I prospektet för Gaming Corps notering på First North, drygt ett år efter att bolaget grundades, tryckte man på hur bolaget skulle göra en nylansering av Riddick (en filmkaraktär som även Starbreeze tidigare gjort spel av) och göra sitt första spel byggt på filmen Air. Man skulle även utveckla kasinospel, som skulle leda till ytterligare intäkter.

Problemet med Gaming Corps, när det kom till börsen, var att det kändes lite som en pappersprodukt.

Bolaget noterades på First North i juni 2015 till teckningskursen 7,25 kronor per aktie. Aktieförsäljningen gav närmare 16 miljoner kronor till bolaget. Drygt två månader senare tog bolaget in ytterligare 14,6 Mkr i en nyemission. Under de första månaderna i år har mer kapital tillkommit: 8,4 Mkr genom optionslösen och 7,8 Mkr i en nyemission. Ägarlistan indikerar att merparten av pengarna kommer från småsparare.

Läs även: Starbreeze ökar omsättningen och stiger på börsen

Men några intäkter att tala om fanns ännu inte när året sammanfattades. Under 2015 hade bolaget så gott som inga intäkter. För 2015 redovisade Gaming Corps en omsättning på 23 000 kronor och gjorde en förlust på över 17 Mkr. 

”Om man ser en framgångssaga som Starbreeze kommer det att dyka upp andra aktörer som vill göra likadant. Problemet med Gaming Corps, när de kom till börsen, var att det kändes lite som en pappersprodukt. Det krävs ganska mycket kapital för att göra en bra produkt som en kund accepterar 2016. Min spontana reaktion när jag tittade på dem var ’varför ska de här lyckas?’” säger en analytiker som vill vara anonym.

Vd:n Nicklas Dunham ångrar inte börsnoteringen.

”Vår strategi var att börsnotera bolaget för att få tillgång till kapital. Jag jobbade tidigare med Starbreeze och de har gått en annan väg och hade redan hög omsättning när de noterades”, säger vd:n Nicklas Dunham.

Foto: Gaming Corps
Nicklas Dunham, vd och medgrundare av Gaming Corps. Foto: Gaming Corps.

Gaming Corps första spel ”The Descendant” släpptes i mars i år, cirka fyra månader senare än planerat och med ett annat namn. Spelet var då inte längre kopplat till någon Hollywood-film, då rättigheterna till att använda filmen ”Air” hade dragits in.

Men redan innan lanseringen av spelet började aktien darra. Den steg som högst till 18 kr en månad efter noteringen, men ju närmare lanseringen av the Descendant desto skakigare blev det.

Aktien hjälptes inte av att välkända börstwittrare tappade intresset för företaget, redan innan spelet hade lanserats.

Twitterhandlet AvanzaMannen har närmare 19 000 följare på Twitter.

I samband med lanseringen av spelet tappade aktien 60 procent av sitt värde på en månad, till 3,55 kronor.

Under tisdagen handlades Gaming Corps aktie till dryga 2 kronor. Det är ett fall på 87 procent på ett år. Enligt Nicklas Dunham beror det på två saker:

”Det var höga förväntningar från början såklart. Sedan har spelet inte levererat i försäljningssiffror” säger han.

Läs även: Miljonerna regnar över spelundret från Upplands Väsby

Bolaget har i dag ett börsvärde på 26 Mkr, vilket placerar det i börsens absoluta bottenskikt. För första kvartalet i år uppgick intäkterna från ”The Descendant” till ynka 20 000 kronor. För samma tidsperiod gjorde bolaget en förlust på 6,2 Mkr.

Vi behöver inte bara marknadsföra spelet utan även vårt bolag. Det tar tid.

Samtidigt har enbart två av fem episoder av spelet släppts och Gaming Corps uppges arbeta fram en fungerande marknadsföringsstrategi.

Enligt plattformen Steam, där spelets första episod går att ladda ned för 28 kronor, har spelet haft som mest 18 spelare samtidigt. I jämförelse har det populära Skövde-spelet Goat Simulator haft 10 000 spelare som mest vid en tidpunkt.

Foto:
Enligt Steamcharts har The Descendant haft som mest 18 spelare samtidigt. 

Läs även: Miljonerna regnar över getspelet från Skövde

”Det är inget fel på spelet. Det handlar om att synas bland alla andra spel och sen så tror jag också att många jämför oss med många andra typer av spel som inte är jämförbara. Vi är också nytt som företag och man känner inte till vårt varumärke om man jämför med Starbreeze som har funnits i många år. Så vi behöver inte bara marknadsföra spelet utan även vårt bolag. Det tar tid,” fortsätter Nicklas Dunham.

Var det för tidigt att gå till börsen?

”Det beror på vad man har för strategi såklart. Vi ville prova den här strategin och det är ingenting som är över på något sätt. Det får framtiden utvisa”, säger Nicklas Dunham.


Läs även: Lycksökare på spelundrets bakgård

Foto:


Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera