Hoppa till innehållet

Börsfloppen Urb-it omsätter 250 000 kronor – nu sinar kassan

Leveranstjänsten Urb-it skulle bli "detaljhandelns motsvarighet till Spotify", men har fallit med 93 procent på börsen sedan noteringen 2017. Nu tvingas storägaren Lage Jonason låna ut mer pengar för att hålla verksamheten flytande.

Urb-its storägare och styrelseordförande Lage Jonason.
Urb-its storägare och styrelseordförande Lage Jonason.Foto: Amanda Lindgren.

Budbolaget Urb-it halverade sina förluster på årsbasis till 15,1 miljoner kronor, med en omsättning på cirka 250 000 kronor under det tredje kvartalet.

Bolaget har bytt affärsidé sedan den nya vd:n Kevin Kviblad tillträdde i februari. Ursprungligen tillhandahöll Urb-it en marknadsplats för e-handlare, i form av en egen app, men numera är deras leveranser ett integrerat alternativ på återförsäljarnas respektive plattformar. 

”På kort tid har vi kraftigt minskat våra kostnader och slimmat organisationen. Vi har dessutom landat flera viktiga partnerskap och verkligen fått fäste med den nya affärsmodellen”, säger Kevin Kviblad till Di Digital.

Han framhåller bland annat att omsättningen ökat till 721 000 om man ser till perioden januari-september, från 422 000 kronor i fjol.

Totalt 200 butiker och 800 budförare är i dagsläget registrerade hos Urb-it.

Så sent som i mars genomfördes en omfattande kapitalinjektion i bolaget när Urb-it nyemitterade aktier till ett värde om 59,6 Mkr. Utöver det har storägaren Lage Jonason personligen lånat ut 14 Mkr under året.

Men den 30 september hade Urb-it alarmerande nog bara 2,3 Mkr kvar i kassan. Om bolaget fortsatt att bränna pengar i samma takt sedan böckerna stängde borde kapitalet redan nu vara förbrukat.

Kevin Kviblad tonar dock ner situationen och uppger att Lage Jonason, som även är styrelseordförande i bolaget, fortsatt låna ut egna pengar för att hålla verksamheten flytande.

Urb-it krattar dessutom för att genomföra ytterligare en nyemission i närtid.

”Vi har ett enormt förtroende från våra tio största ägare som kontrollerar 90 procent av bolaget. De är väldigt nöjda med utvecklingen och har lovat att stötta oss fram till att vi når lönsamhet”, säger Kevin Kviblad.

”Om vi fortsätter på inslagen väg är målsättningen att gå med vinst före slutet på 2019.”

När bolaget börsnoterades i juli 2017 var teckningskursen 15 kronor per aktie, men efter ett fall på 93 procent handlas nu Urb-it runt enkronan.

Med höga ambitioner i ryggen beskrevs Urb-it ha potential att bli "detaljhandelns motsvarighet till Spotify", enligt Lage Jonason. En finansiell projektion uppgav att bolagets omsättning 2022 skulle ligga på 800 miljoner med verksamhet i 30-50 städer.

Läs mer: Efter börsfiaskot: Urb-its storstädning ska ge svarta siffror 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera