Budbolaget Urb-it halverade sina förluster på årsbasis till 15,1 miljoner kronor, med en omsättning på cirka 250 000 kronor under det tredje kvartalet.
Bolaget har bytt affärsidé sedan den nya vd:n Kevin Kviblad tillträdde i februari. Ursprungligen tillhandahöll Urb-it en marknadsplats för e-handlare, i form av en egen app, men numera är deras leveranser ett integrerat alternativ på återförsäljarnas respektive plattformar.
”På kort tid har vi kraftigt minskat våra kostnader och slimmat organisationen. Vi har dessutom landat flera viktiga partnerskap och verkligen fått fäste med den nya affärsmodellen”, säger Kevin Kviblad till Di Digital.
Han framhåller bland annat att omsättningen ökat till 721 000 om man ser till perioden januari-september, från 422 000 kronor i fjol.
Totalt 200 butiker och 800 budförare är i dagsläget registrerade hos Urb-it.
Så sent som i mars genomfördes en omfattande kapitalinjektion i bolaget när Urb-it nyemitterade aktier till ett värde om 59,6 Mkr. Utöver det har storägaren Lage Jonason personligen lånat ut 14 Mkr under året.
Men den 30 september hade Urb-it alarmerande nog bara 2,3 Mkr kvar i kassan. Om bolaget fortsatt att bränna pengar i samma takt sedan böckerna stängde borde kapitalet redan nu vara förbrukat.
Kevin Kviblad tonar dock ner situationen och uppger att Lage Jonason, som även är styrelseordförande i bolaget, fortsatt låna ut egna pengar för att hålla verksamheten flytande.
Urb-it krattar dessutom för att genomföra ytterligare en nyemission i närtid.
”Vi har ett enormt förtroende från våra tio största ägare som kontrollerar 90 procent av bolaget. De är väldigt nöjda med utvecklingen och har lovat att stötta oss fram till att vi når lönsamhet”, säger Kevin Kviblad.
”Om vi fortsätter på inslagen väg är målsättningen att gå med vinst före slutet på 2019.”
När bolaget börsnoterades i juli 2017 var teckningskursen 15 kronor per aktie, men efter ett fall på 93 procent handlas nu Urb-it runt enkronan.
Med höga ambitioner i ryggen beskrevs Urb-it ha potential att bli "detaljhandelns motsvarighet till Spotify", enligt Lage Jonason. En finansiell projektion uppgav att bolagets omsättning 2022 skulle ligga på 800 miljoner med verksamhet i 30-50 städer.
Läs mer: Efter börsfiaskot: Urb-its storstädning ska ge svarta siffror