Hoppa till innehållet

Börsjätten Square dundrar in på Izettles hemmaplan

Betaltjänstbolaget Square, där Twitter-chefen Jack Dorsey är vd, lanserar nu sin tjänst i Storbritannien. Man utmanar därmed svenska Izettle på deras största marknad. 

Jack Dorsey, vd för Square, och Izettles vd och grundare Jacob de Geer.
Jack Dorsey, vd för Square, och Izettles vd och grundare Jacob de Geer.

Betaltjänstbolaget Square, där Twitter-chefen Jack Dorsey är vd, lanserar nu sin tjänst i Storbritannien. Det blir företagets femte marknad och den första i Europa, enligt ett pressmeddelande.

Börsjätten Square utmanar därmed svenska Izettle på sin viktigaste marknad. Det blir även första gången de två konkurrenterna möts på en och samma marknad.

”Storbritannien är vår största marknad. Vi har varit där i sex år och är marknadsledande inom mobila betalsystem där”, säger Izettles vd Jacob de Geer.

Sedan tidigare finns Square i Kanada, Japan, Australien och USA.  

Izettle är verksamt i delar av Sydamerika samt Norden, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, och Nederländerna. 

I september i fjol köpte Izettle det brittiska bolaget Intelligent Pos, som erbjuder kassasystem till verksamheter som är något större än Izettles huvudsakliga målgrupp.

Båda bolagen har sin grund i mobila kortdosor. Squares börsvärde är dock 56 miljarder kronor. Det är 13 gånger mer än Izettles värdering på 4,3 miljarder kronor vid den senaste kapitalrundan.  

Läs mer: Izettle lanserar ny tjänst – lovar lönsamhet i år

Framöver kommer alltså Square erbjuda små- och medelstora företag i Storbritannien sina lösningar för att ta emot kortbetalningar. Stöd kommer finnas för kort från Visa, Mastercard och American Express.

Vi har väntat på detta sedan vi lanserade i Storbritannien 2011.

Square ska ta 39 pund för sin kortläsare, en enhet som via Bluetooth kopplas till en mobil eller surfplatta. Square tar sedan 1,75 procent i avgift på transaktioner.

Läs mer: Izettle köper brittiskt kassabolag

Izettles vd Jacob de Geer är inte förvånad att Square nu lanserar sin tjänst i Storbritannien. 

”Vi har väntat på detta sedan vi lanserade där 2011 och är ärligt talat förvånade att det tog så lång tid”, säger han.

Han tror det kommer ta tid för Square att bli stora i Storbritannien.

”Att lansera i Storbritannien är ju inte som att trycka på en knapp. Betalmarknaden är mycket lokal. Vi underskattar inte Square, men tycker att vi har en bra marknadsposition och en god tillväxt i Storbritannien”, säger han.

Tror du Square fortsätter att utmana er på andra håll i Europa?

”Sannolikt. Men man ska komma ihåg att de pratat om att lansera i Storbritannien i minst fyra år. Detta är ett test. De testar en variant med kortnätverkens goda minne. Mycket handlar väl om hur lyckat det blir.”

Izettle har dragits med stora förluster sedan starten. Under 2015, det senaste verksamhetsåret med officiella siffror, uppgick förlusten till hela 295 Mkr, eller 85 procent av omsättningen. Totalt har Izettle ansamlat förluster på 786 miljoner kronor under de första verksamhetsåren 2010-2015.

Fotnot: Texten har uppdaterats flera gånger under tisdagen.

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera