Annons

Börsnoterade Hellofresh ökar försäljningen med 60 procent

Jessica Schultz är en av grundarna till Hellofresh. Numera är hon investerare på Northzone.
Jessica Schultz är en av grundarna till Hellofresh. Numera är hon investerare på Northzone. Foto: Amanda Lindgren
Den tyska matkassen Hellofresh ökade försäljningen och antalet beställningar med cirka 60 procent för fjärde kvartalet. Enligt rapporten förvärvar de även den amerikanska konkurrenten Green Chef. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det tyska matleveransföretaget Hellofresh, med Jessica Schultz som medgrundare, börsnoterades i Frankfurt i november i fjol. Nu rapporterar bolaget sitt fjärde kvartal 2017 och bolaget ökar på alla fronter och rör sig mot breakeven.

Intäkterna var upp 59,2 procent till 252,8 miljoner euro. Antalet aktiva kunder ökade nära 69 procent till 1,45 miljoner och antalet beställningar var upp 67,7 procent till 5,4 miljoner.

Hellofresh har tidigare meddelat att antalet levererade måltider uppgick till 39,5 miljoner, vilket var en ökning med 65,1 procent.

Det justerade ebitda-förlusten förbättrades till 6,1 miljoner euro, i jämförelse med 16,3. Hellofresh beskriver att den internationella verksamheten nådde lönsamhet sett till justerad ebitda för första gången, samtidigt som den amerikanska verksamheten var nära breakeven.

Läs även: Hellofresh bland bolagen som växer snabbast i Europa 

I samband med rapporten uppger bolaget även att det förvärvar den amerikanska matleverantören för organisk mat, Green Chef. Det framgår av ett pressmeddelande.

Hellofresh uppger att tillskottet innebär att man både kompletterar egna utbudet så väl som får möjlighet att skala. Synergier inom driften och logistiken är två andra områden där uppköpet också väntas ge fördelar.

Det framgår inte hur mycket Hellofresh betalar för Green Chef.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies