Mag Interactive förvärvar svenska Sventertainment, som utvecklar frågesportsappen Primetime.
Köpeskillingen uppgår till 20 miljoner kronor, ihop med en prestationsbaserad tilläggsköpeskilling motsvarande högst 80 miljoner kronor. Betalningen sker kontant och finansieras genom existerande likvida medel, enligt ett pressmeddelande.
Primetime sänder livequiz sju dagar i veckan. Programledarna kan vara kändisar som Rebecca & Fiona, Agneta Sjödin eller Peter Jihde, som i regel är med för att marknadsföra något av sina egna projekt.
Di Digital har tidigare rapporterat att Primetime tog in externt kapital för att växa snabbare i juni 2019. Det rörde sig om 15 miljoner kronor i en affär som värderar hela Primetime, inklusive de nya pengarna, till 75 miljoner kronor.
Vi älskar frågesport och kunskapsbaserade spel.
Enligt Mag passar Primetimes verksamhet in i bolagets katalog av triviaspel, inte minst Nya Quizkampen.
”Vi vill skapa synergier mellan Primetime och Mag genom att integrera livesändningar i Nya Quizkampen, som numera innehåller dagliga torneringar. Detta är nästa steg på vägen mot att bli världsledande inom trivia. Vi erbjuder genom liveläget något helt nytt och spännande” säger Daniel Hasselberg, vd på Mag Interactive till Di Digital.
Primetimes affärsmodell, byggd på sponsorfinansiering, innebär även en möjlighet att öka den genomsnittliga intäkten per daglig aktiv användare i Nya Quizkampen, enligt vd:n.
Han säger sig vara imponerad av att Primetime på egen hand byggt upp en bas på närmare hundra tusen dagligt aktiva spelare.
Primetime förblir en fristående produkt på de nordiska marknaderna och samarbetet mellan bolagen kommer främst att fokuseras kring integrationen av livesändningar i Nya Quizkampen, enligt pressmeddelandet. Även Sventertainment ska fortsätta agera som ett självständigt bolag med nuvarande ledning.
”Vi älskar frågesport och kunskapsbaserade spel, och därför känns det helt naturligt för oss och även en fantastisk match ur bolagssynpunkt i den nya ägaren Mag,” säger Daniel Weilar, styrelseordförande på Sventertainment, i ett uttalande.
Mag säger sig räkna med ökade intäkter främst genom att kombinera Primetimes livestreamade triviainnehåll med Mags stora publik i Quizkampen-spelen.
Primetime släpptes i Sverige 2018 och har sedan dess expanderat till Norge, Danmark och Finland. Sventertainment uppges ha omsatt drygt 9 miljoner kronor under det första halvåret 2020 med ett resultat före skatt på 1,3 Mkr.
Mag Interactive noterades på Nasdaq Stockholm i slutet av 2017 och har ett börsvärde på drygt en halv miljard kronor. Bolaget är förknippat med quiz- och ordspel för mobilen som Ruzzle, Quizkampen och Wordbrain. Aktien föll brant det första året, men har repat sig något sedan dess, med en uppgång på närmare 40 procent i år. Ett par timmar efter börsens öppning hade Mags aktiekurs stigit med drygt 9 procent. Följ kursen här.
Läs mer: Mag Interactive lanserar Quizkampen globalt – aktien stiger
”För två år sedan var utvecklingen platt och vi släppte inga nya spel. Men i år har vi vuxit med mellan 20-30 procent per kvartal på årsbasis och lanserat två spel, Nya Quizkampen och Wordzee. Vi räknar med att fortsätta växa och har varit lönsamma på EBITDA-nivå under första halvåret”, säger Mags vd Daniel Hasselberg.