Hoppa till innehållet

Mag köper frågesportsappen Primetime – aktien rusar

Det börsnoterade spelbolaget Mag Interactive köper frågesportsappen Primetime. Vid full betalning uppgår köpesumman till 100 miljoner kronor. Aktien rusar på beskedet.

Daniel Hasselberg, vd på Mag Interactive, och Daniel Weilar, styrelseordförande på Sventertainment med frågesportsappen Primetime.
Daniel Hasselberg, vd på Mag Interactive, och Daniel Weilar, styrelseordförande på Sventertainment med frågesportsappen Primetime.

Mag Interactive förvärvar svenska Sventertainment, som utvecklar frågesportsappen Primetime.

Köpeskillingen uppgår till 20 miljoner kronor, ihop med en prestationsbaserad tilläggsköpeskilling motsvarande högst 80 miljoner kronor. Betalningen sker kontant och finansieras genom existerande likvida medel, enligt ett pressmeddelande.  

Primetime sänder livequiz sju dagar i veckan. Programledarna kan vara kändisar som Rebecca & Fiona, Agneta Sjödin eller Peter Jihde, som i regel är med för att marknadsföra något av sina egna projekt.

Di Digital har tidigare rapporterat att Primetime tog in externt kapital för att växa snabbare i juni 2019. Det rörde sig om 15 miljoner kronor i en affär som värderar hela Primetime, inklusive de nya pengarna, till 75 miljoner kronor.

Vi älskar frågesport och kunskapsbaserade spel.

Enligt Mag passar Primetimes verksamhet in i bolagets katalog av triviaspel, inte minst Nya Quizkampen.

”Vi vill skapa synergier mellan Primetime och Mag genom att integrera livesändningar i Nya Quizkampen, som numera innehåller dagliga torneringar. Detta är nästa steg på vägen mot att bli världsledande inom trivia. Vi erbjuder genom liveläget något helt nytt och spännande” säger Daniel Hasselberg, vd på Mag Interactive till Di Digital.

Primetimes affärsmodell, byggd på sponsorfinansiering, innebär även en möjlighet att öka den genomsnittliga intäkten per daglig aktiv användare i Nya Quizkampen, enligt vd:n.

Han säger sig vara imponerad av att Primetime på egen hand byggt upp en bas på närmare hundra tusen dagligt aktiva spelare. 

Primetime förblir en fristående produkt på de nordiska marknaderna och samarbetet mellan bolagen kommer främst att fokuseras kring integrationen av livesändningar i Nya Quizkampen, enligt pressmeddelandet. Även Sventertainment ska fortsätta agera som ett självständigt bolag med nuvarande ledning.

”Vi älskar frågesport och kunskapsbaserade spel, och därför känns det helt naturligt för oss och även en fantastisk match ur bolagssynpunkt i den nya ägaren Mag,” säger Daniel Weilar, styrelseordförande på Sventertainment, i ett uttalande.

Mag säger sig räkna med ökade intäkter främst genom att kombinera Primetimes livestreamade triviainnehåll med Mags stora publik i Quizkampen-spelen.

Primetime släpptes i Sverige 2018 och har sedan dess expanderat till Norge, Danmark och Finland. Sventertainment uppges ha omsatt drygt 9 miljoner kronor under det första halvåret 2020 med ett resultat före skatt på 1,3 Mkr.

Mag Interactive noterades på Nasdaq Stockholm i slutet av 2017 och har ett börsvärde på drygt en halv miljard kronor. Bolaget är förknippat med quiz- och ordspel för mobilen som Ruzzle, Quizkampen och Wordbrain. Aktien föll brant det första året, men har repat sig något sedan dess, med en uppgång på närmare 40 procent i år. Ett par timmar efter börsens öppning hade Mags aktiekurs stigit med drygt 9 procent. Följ kursen här

Läs mer: Mag Interactive lanserar Quizkampen globalt – aktien stiger 

”För två år sedan var utvecklingen platt och vi släppte inga nya spel. Men i år har vi vuxit med mellan 20-30 procent per kvartal på årsbasis och lanserat två spel, Nya Quizkampen och Wordzee. Vi räknar med att fortsätta växa och har varit lönsamma på EBITDA-nivå under första halvåret”, säger Mags vd Daniel Hasselberg.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera