Hans Skruvfors var tidigare vd för undersöknings- och data science-bolaget Nepa och blev Sverige-vd för Foodora för ett år sedan. Nu blir han koncernchef för Sverige, Norge och Finland. Under covid-19 har bolaget slungats fram två år i tiden, menar han.
Från att enkom ha levererat mat från restauranger lanserade bolaget under 2020 så kallad 'q-handel', vilket innebär köp och leverans av varor under 60 minuter. I dag är runt 300 butiker anslutna till plattformen, däribland Teknikmagasinet, Pocket Shop och Indiska, men även ett flertal Ica-butiker.
I oktober lanserades även livsmedelsbutiken Foodora Market, där kunderna kan beställa hem matvaror och andra nödvändigheter. För närvarande finns tre butiker i Stockholms innerstad, och en fjärde är i startgroparna.
”Omställningen är fascinerande, att ta en plats i 'last mile'-branschen. Vårt huvudben kommer alltid att vara mat, men vår 'q-handel' är början på någonting stort. I andra länder är det här vardag. Där är det en katastrof att inte få sin vara levererad inom ett par timmar – i Sverige är vi nöjda om det kommer inom två dagar och vi kan hämta det på posten”, kommenterar Hans Skruvfors.
Foodoras koncernchef spår att branschen står inför en helt ny konkurrenssituation där hela landskapet ritas om.
”Vi kommer att mäta krafterna med alltifrån Amazon till matvarubutikerna. Det ser jag verkligen fram emot, att ta vår plats i det ekosystemet”, säger han.
Till skillnad från konkurrenterna anställer Foodora sina bud med tillsvidare- och visstidsanställningar. Bolaget har drygt 3 000 anställda i Sverige med 104 nationaliteter. Kommunikationen sker på åtta språk, där huvudspråken är engelska och svenska. Att behärska engelska är ett krav.
”Alla som jobbar för oss är bosatta i Sverige, vi hjälper dem inte hit. Vi lägger ut arbetstillfällen och sedan söker man. Vi diskriminerar inte någon utan anställer alla som uppfyller kraven”, säger Hans Skruvfors.
Av de 3 000 anställda tar sig en majoritet fram på cykel, vilket kan vara en utmaning i vårt klimat. Foodora står dock för kostnaden för vinterdäck.
”När det är så snöigt som i dag kan det vara lite klurigt, även för mopeder och bilar. Jag vet att vi haft några förseningar i dag. Vi stängde i Örnsköldsvik under tisdagen, där gick det bara inte”, fortsätter Hans Skruvfors.
I samband med öppnandet av Foodora Market startade bolaget ett samarbete med poddtaxibolaget Bzzt.
”Det kan ju bli tunga leveranser. Vi hade en diskussion med våra skyddsombud hur vi skulle hantera det. Vi vill ju minska andelen bilar och såg det som ett effektivt sätt att ta sig fram i stan”, säger Hans Skruvfors
Foodora, som ägs av tyska Delivery Hero med svensken och medgrundaren Niklas Östberg som vd, finns i 200 svenska städer och orter, 80 i Finland och 18 i Norge. Och marknaderna är rätt likartade, enligt koncernchefen.
”Vi har sett en enorm tillväxt på alla våra marknader. Min högsta ambition är att stärka de fysiska butikerna och restaurangerna i Norden. Människor har nya digitala köpmönster och jag är helt övertygad om att det är nu som den digitala och det fysiska butiken gifter sig på riktigt”, avslutar han.