Den svenska spelutvecklaren Paradox Interactive har rusat med knappt 36 procent på Stockholmsbörsen i år. Nu kan bolaget komma att uppmärksammas i betydligt bredare kretsar.
Rockbandet Pagan Fury ska nämligen ställa upp i Melodifestivalen under våren 2019. De kommer att tävla i den fjärde och sista delfinalen i Lidköping med låten "Stormbringer". För motståndet står bland andra det folkkära dansbandet Arvingarna och den tidigare Idol-vinnaren Lisa Ajax.
Pagan Fury har starka kopplingar till Paradox och deras strategispel Crusader Kings II, som utspelar sig i en dynasti under medeltiden. Titeln lanserades ursprungligen 2012 och har sålt i flera miljoner exemplar. Det räknas fortfarande som ett av bolagets allra mest populära spel.
Läs mer: Doldisen betalar bäst – lönerna på 40 svenska techbolag
Den 13 november i år släppte Paradox sin femtonde nyutgåva av spelet, Crusader Kings II: Holy Fury. Inför lanseringen hörde bandmedlemmarna i Pagan Fury av sig till Paradox och frågade om deras specialskrivna låtar fick vara med i spelet.
”Vi är historienördar och stora fans av Crusader Kings II”, skriver bandet på sin artistsida på Spotify.
Spelbolaget nappade på erbjudandet och har dessutom krönt Pagan Fury som deras "officiella rockband". Paradox fungerar som Pagan Furys skivbolag vilket innebär att en succé i Melodifestivalen också ger klirr i kassan för Paradox.
"Ja, vi agerar som ett klassiskt skivbolag här och äger master-rättigheterna till låtarna, inklusive bidraget i Melodifestivalen", säger Tobias Gustavsson, musikansvarig på Paradox Interactive.
Pagan Fury har fyra medlemmar, vars utstyrslar och låtar är inspirerade av Crusader Kings II, och leds av den karismatiska sångaren Arven Latour. De beskriver sin stil som metalrock med influenser av folkmusik. Bandet har utformats tillsammans med Paradox i syfte att vara relevant för spel-communityt runt Crusader Kings.
"Jag som musikansvarig jobbar med att hitta nya sätt att tjäna pengar på den musik vi skapar till våra spel. Precis som musikbranschen skapat artister för vissa tänkta målgrupper tidigare så tror jag att det finns en framtid i att skapa artister för ett visst community", säger Tobias Gustavsson.