Ögonstyrningsbolaget Smart Eye meddelade under tisdagskvällen att de tar in 200 miljoner kronor i en nyemission.
Första AP-fonden har tillfört hälften av summan, och blir nu tredje största ägare i börsbolaget med 6,6 procent av aktierna. AMF, Robur och Länsförsäkringar deltog också i kapitalrundan.
Med kapitalet kan bolaget nu på riktigt börja ta tillvara de nya affärsmöjligheterna som dykt upp i Kina. Det uppger Martin Krantz, vd och grundare på Smart Eye, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
”Vi har en affärsplan som vi nu har finansierat. Det är så färskt i och med att det blev klart i morse, men vi är redo att finansiera produkter som kan marknadsföras i Kina i år och levereras nästa år”, säger han.
Han tillägger att han vill återkomma med en mer exakt plan för den kinesiska marknaden, där de nya möjligheterna grundar sig i att landet inlett regulatoriska processer för att implementera förarövervakningssystem i fordon. Initiativet är inte begränsat till nya bilar utan väntas beröra även delar av den befintliga flottan.
Smart Eye har tidigare flaggat för att de pågående upphandlingarna för massmarknaden i bilindustrin, tillsammans med de nya affärsmöjligheterna i Kina, kräver kapital för bland annat ny personal.
Hittills under 2019 har Smart Eye anställt ett 30-tal personer och är nu 125 anställda, varav minst 20 är konsulter.
”Jag tror att vi kommer att växa med ytterligare 30-40 personer i år om vi räknar både i Göteborg och utlandskontoren. Men det beror på hur många av de stora upphandlingarna vi vinner”, säger Martin Krantz.
Läs mer: Genombrott för Smart Eye – börsraketen har kontrakt med sex bilmärken
Emissionskapitalet tillsammans med kassan, som den sista mars uppgick till 65,6 miljoner kronor, bedöms kunna täcka finansieringsbehovet fram tills att erhållna och potentiellt tillkommande kunder börjar generera tillräckligt stora intäkter för att täcka kostnader, enligt Smart Eye.
När når ni ett plus minus noll-resultat?
”Exakt när det inträffar kan jag inte uttala mig om, men nu kommer det fler bilar från BMW som rampar upp produktionen. Sedan hänger det på när de andra bilarna kommer i gång”, säger Martin Krantz.
Han förklarar att när bolagets 45 hittills erhållna ”design wins” har kommit i gång skulle det motsvara 200-300 Mkr i intäkter per år, eller 1,2 miljarder över en produktlivscykel. Dessa bilmodeller ska tas i produktion år 2019, 2020 eller 2021.
Beräknat på kassaförbrukningstakten under det första kvartalet i år, då kassaflödet var minus 25 miljoner kronor, skulle emissionen och befintlig kassa räcka i tio kvartal.
”Vi kommer att gasa lite mer vad gäller investeringarna framöver samtidigt som licensintäkterna ökar successivt”, påpekar Martin Krantz i sammanhanget.
Smart Eye har vunnit ett antal upphandlingar i massmarknadssegmentet i bilindustrin. Bolagets senaste ”design win” var med en japansk tillverkare, vilket Martin Krantz beskriver som extra svårt.
”Det är en kvalitetsstämpel i bildindustrin, eftersom det tar väldigt lång tid att komma in hos en japansk tillverkare. Det var 13 år sedan som vi för första gången visade upp våra produkter i Japan”, säger han.
Vilka är de största hoten framöver?
”Vi måste verkligen få många nya kollegor, ingenjörer och produktledare, på plats för att klara av att möta efterfrågan. Vi måste se till att de första biltillverkarna är nöjda med våra leveranser samtidigt som vi arbetar på nya möjligheter”, säger Martin Krantz.
Sedan årsskiftet har Smart Eye stigit med drygt 64 procent på börsen och aktien handlades vid lunchtid på onsdagen för 111,80 kronor. (Följ kursen här.)
(Nyhetsbyrån Direkt/Di Digital)