Hoppa till innehållet

Box vd: ”Wall Street förstår inte vår marknad”

Lagringstjänsten Box vd och medgrundare Aaron Levie är känd för sina fyndiga tweets om Silicon Valley. I en stor intervju med Di Digital kommenterar han bolagets kräftgång på börsen och hur han ska stävja konkurrensen på den tuffa lagringsmarknaden.

Aaron Levie medgrundade Box när han var 20 år. 11 år har gått sedan dess och här står han framför en "hall of fame"-vägg i bolagets nya lokaler i Redwood City, Kalifornien.
Aaron Levie medgrundade Box när han var 20 år. 11 år har gått sedan dess och här står han framför en "hall of fame"-vägg i bolagets nya lokaler i Redwood City, Kalifornien.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/Silicon Valley) Det är lunchtid och våning sex på Box kontor i Redwood City, Kalifornien, är näst intill öde. I huset jobbar i dag 900 anställda, men lokalerna rymmer många fler än så.

Box vd och medgrundare Aaron Levie kommer inrusande i konferensrummet. Han är sen. Ett möte med en kund drog ut på tiden.

”Vill du ha något att dricka?”, frågar han och accepterar inte ett nej. Själv tar han en cola, sätter sig ner och drar upp ena knät.

Vi börjar med ett klassiskt ämne när det gäller Aaron Levie, nämligen det om hans Twitterkonto. Han är en känd profil i Silicon Valley och inte rädd för att öppna munnen. Aktuella händelser i techvärlden och amerikansk politik tycks vara favoritämnena, och tonen i inläggen är retsam och ironisk.

”Jag är väldigt aktiv med att läsa och gilla tweets, men lägger inte så mycket tid på att tänka ut vad jag själv ska skriva om. Det finns vissa saker som uppenbart är sådant som måste twittras ut”, säger Aaron Levie.

Men den här intervjun ska inte handla om Twitter och när Aaron Levie pratar om sin "bebis" Box är tonen mer allvarsam. Han lägger ut orden långt över 140 tecken och engagemanget för hans livsverk går det inte att miste på.

Aaron Levie är urtypen av en Silicon Valley-entreprenör i den mening att han hoppade av universitetet för att starta Box. En ”college dropout”, som det kallas här. När han, Dylan Smith, Sam Ghods och Jeff Queisser grundade bolaget 2005 var lagring av filer utanför den egna datorn fortfarande relativt komplicerat och otillgängligt.

Grundarna av Box

Jeff Queisser (stående till vänster), Sam Ghods, Dylan Smith och Aaron Levie (sittande) framför Box första kontor i Silicon Valley, en liten stuga som heter Ashby Cottage. Foto: Box

”Vi hade en idé om att oavsett vilken pryl eller vilket nätverk du använde, så skulle du komma åt dina filer och dela dem med vem du ville”, säger Aaron Levie.

Något vi i dag tar för givet.

”Vi lanserade och snart därefter bestämde sig den amerikanska miljardären Mark Cuban att investera i oss”, säger han.

Historien om Mark Cubans investering i Box gick varm i Silicon Valley. Superinvesteraren träffade nämligen aldrig entreprenörerna, utan gick in med en såddinvestering på 350 000 dollar, i dag motsvarande knappt 3 miljoner svenska kronor, i blindo.

”Vi skickade ett mejl till honom, liksom vi gjorde till hundratals andra människor. Vi bad honom inte ens om pengar”, säger Aaron Levie.

Två år senare bestämde sig grundarna för att främst rikta in verksamheten på företag och där har man hållit sig kvar. Box ingår i segmentet som på fackspråk kallas ECM - Enterprise content management. Själv beskriver Aaron Levie Box som en samarbetsplattform kring information och i dag har man runt 62 000 företag och organisationer som kunder.

Som ett försök att differentiera sig på den tätbefolkade lagringsmarknaden har Box lanserat ett antal tjänster ovanpå fillagringen. Det handlar till exempel om högre säkerhet och en speciallösning för sjukvårdsföretag. Förra året spenderade kunderna 20 procent mer på Box tilläggstjänster och totalt ökade bolagets omsättning med 40 procent.

Box satsar också på Europa och har nyligen lanserat en tjänst för regional lagring, vilket behövs för att möta olika regler. Bolaget har även svenska kunder, som SKF, Astrazeneca och Spotify. De servas av ett lokalkontor i Stockholm, som öppnades i november förra året, och Aaron Levie hävdar att Sverige är en framtidsmarknad.

Men än så länge är Box inte lönsamt och länge undrade många om bolaget faktiskt kunde tjäna pengar, särskilt som kostnaderna för marknadsföring var höga. Under 2014 lade Box 2,50 dollar på marknadsföring för varje dollar i intäkt.

Vi är på en ny marknad som jag tror att Wall Street försöker förstå.

Det var också under de förutsättningarna som bolaget börsnoterades i början av 2015. Sedan dess har aktien haft en krokig bana på börsen, som mest har pekat nedåt. Kursen introducerades på 14 dollar och gick upp till 23 dollar under den första börsdagen. I början av året var den nere och vände på under 10 dollar och när börsen stängde på fredagen låg den på drygt 11 dollar.

”Vi är på en ny marknad som jag tror att Wall Street försöker förstå. De vill förstå hur framtiden för samarbete och företagsmjukvara ser ut”, säger Aaron Levie.

Han förklarar också aktiens kräftgång med att bolaget investerar i sin framtid. 

”Vi har spenderat stora pengar på sälj och marknadsföring, och byggt ut vår infrastruktur. Det vi har sagt till Wall Street är att vi kommer nå break even på kassaflödet i år”, säger Aaron Levie.

Och han är ändå glad för att noteringen är gjord. Han slipper jaga mer riskkapital och oroa sig för att pengarna börjar sina på den privata marknaden, menar han. Går allt som beräknat kommer Box att omsätta 395 miljoner dollar under 2016, jämfört med 303 miljoner dollar året innan.

Box är heller inte ensamt bland techbolagen om att tappa på börsen under det senaste året. 

Aaron Levie

"Varje framgångsrikt företag har behövt hantera ojämnheter på börsen", menar Aaron Levie. Foto: Miriam Olsson Jeffery

”Den privata marknaden har varit övervärderad i ett par år, men jag tycker att den publika marknaden är bra. Den är volatil och kommer alltid att vara det. Det är en marknadsplats. Det verkar galnare än vad det är, då det är en reflektion av jämförelsen mellan den privata sektorn och den publika marknaden”, resonerar Aaron Levie.

Men han vill inte kalla läget på den privata marknaden för en bubbla. En övervärdering visst, men samtidigt menar han att vi om 5-10 år kommer se tillbaka på den här tiden som att det var billigt att investera i bolag som Uber och Airbnb.

”De kommer att vara fem gånger större om 5-10 år”, säger Aaron Levie.

Han tror att teknikbolag, som Uber och Google, kommer att driva utvecklingen för exempelvis transporter, istället för de traditionella biltillverkarna.

Och frågan är hur Box självt kan stå sig i konkurrensen på lagringsmarknaden. Aaron Levie beskriver framtiden som ”coopetition”, där man konkurrerar men på samma gång samarbetar.

”Det är en stor förändring att b2b-spelare har insett att de måste öppna upp sig mot varandra. Till exempel har Microsoft byggt Apple-produkter och integrerat med Salesforce, och vi förflyttar oss mot en värld där kunderna kommer använda 10, 15, 20 olika plattformar för att sköta sina affärer”, säger Aaron Levie.

Box samarbetar exempelvis med IBM och Microsoft kring olika tjänster, men de är samtidigt konkurrenter på lagringssidan. Plattformen går också att integrera med en rad tjänster, som Salesforce, Asana och Hootsuite som kan hämta information från Box.

”Vi ska vara en av de spelarna du behöver och de andra kanske är Slack, Salesforce och Office 365”, säger Aaron Levie.

Han tror också att vi kommer få se stora sammanslagningar och uppköp de kommande åren. En trend som redan har börjat, med till exempel Microsoft som köper Linkedin och Salesforce köp av Demandware. Det har även spekulerats i uppköpskandidater kring Box, bland andra om Apple och Google.

”Google, verkligen? Bra spekulation, men jag kan inte kommentera sådant tyvärr. Kanske i Sverige om vi håller det isolerat till det landet”, skämtar Aaron Levie.

”Det finns många företag med cash och många startups. Men för oss tror vi att det är vettigare att jobba som ett fristående bolag, för vi kan nå en så massiv marknad”, fortsätter han.

Framtiden för mjukvara tror han, liksom många andra, kommer att genomsyras av artificiell intelligens och maskininlärning. I Box fall handlar det om att analysera alla filer och data som användarna sparar i molntjänsten.

”Vi tror att vi kommer ha ett distinkt tillvägagångssätt då vi inriktar oss på företag. Vi ska inte hjälpa dig med en restaurangbokning eller prata med vänner, utan att jobba snabbare och ta bättre beslut”, säger Aaron Levie.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera